صدای میراث: ۹ حزب کشور در نامهای به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به مصادره شخصیتهای تاریخی ایرانی از سوی کشورهای همسایه اعتراض و از این وزارت خانه خواستند در برابر این جریان بایستد.
در نامه احزاب کشور به مسئولان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی که نسخهای از آن نیز برای صدای میراث ارسال شد، آمده است: «چندی پیش «خانه ـ موزه فارابی»، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی و ملقب به معلم ثانی، توسط دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استانبول، با حمایت شورای همکاری کشورهای ترکزبان و سفارت قزاقستان در ترکیه، در استانبول افتتاح شد. این گشایش، که فینفسه امری شایسته است، در راستای مناسبت هزار و صدوپنجاهمین زادروز این دانشمند برجسته فرارودی و زاده سغد، منطقهای کهن در ایرانزمین، انجام گرفته که قرار است در سال ۲۰۲۰ توسط یونسکو جشن گرفته شود.»
احزاب کشور در نامه خود آوردهاند: «از آنجا که پیش از این اقدامهایی غیرفرهنگی و ناهماهنگ با دیگر کشورهای برآمده از دل تاریخی و فرهنگی مشترک (ایرانزمین) از سوی برخی کشورهای منطقه صورت گرفت ــ همچون ثبت «مولانا» بر دست کشور ترکیه یا نوشته شدن «ابنسینا حکیم بزرگ ترک» بر زیر تندیسی از آن دانشمند بزرگ ایرانی، یا تلاش برای ثبت جهانی «نظامی گنجوی» و میراثی چون «نگارگری ایرانی» و «تار» و «چوگان» توسط جمهوریِ آذربایجان و تشکیل پروندههای ثبت جهانی آنان فقط به نام آن کشور و نمونههای مشابه یا حتی موردهایی کاملاً ایرانی، چون اقدام کشور امارات برای از آن خود کردن «بادگیر»، این نگرانی به درستی در میان دوستداران ایران و کنشگران فرهنگی ایجاد شد که هدف از چنان افتتاح فرهنگی و فرخندهای میتواند دستیابی به هدفی سیاسی و غیرفرهنگی و تلاشی غیرعلمی و جاعلانه برای تعمیم هویتی امروزین به گذشته و مصادره پیشینه فرهنگیای باشد که از آن همه کشورهای منطقه است؛ سرزمینهایی که از زمان شکلگیری هویتی ملی و فراقومی همواره «ایرانی» و متّصف به فرهنگ کهن و فراگیر آن بودهاند و در زمان دانشمندانی چون فارابی همه متون آن هنگام و نیز متنهای پژوهشی و متکی بر «علم تاریخ» تا همین امروز، آنان را وابستگان این حوزه تمدنی و فرهنگی میدانند و فراموش نکنیم که نه تنها هویتهای ملّی ازبکستانی و قزاقستانی و جمهوری آذربایجانی و نیز افغانستانی و تاجیکستانی و… همه جدید هستند، بلکه هویت ملی ترکیهای و ترک نیز «امروزی» و مربوط به سده اخیر هستند. هر چند در قامت قومی ایرانی و هویتی قومی، پیشینهای دراز دارند و از همان اوان حضور در تاریخ در دایره هویت ملی و سراسری ایرانی صورتبندی میشده و حکومتهای کوچک و بزرگی ایرانی را شکل میدادهاند.»
۹ حزب کشور در نامه خود به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزودهاند: «از آنجایی که دفتر فرهنگی شهرداری کلانشهر استانبول فارابی را «عالم جهان ترک و اسلام» معرفی کرده است، ما احزاب امضاکننده بیانیه زیر از ریاست سازمان(وزارت) میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که امیدواریم در شان ایران بزرگ فرهنگی باشد خواهانیم که برای رفع این نگرانی تلاشهایی را که داشته است و برنامههایی را که در نظر دارد انجام دهد، اعلام نماید.»
احزاب کشور در پایان بیانیه خود افزودهاند: اگر کشورهایی در منطقه، بر پایه تبلیغات سیاسی یا جهتگیریهای استعماری و ایرانستیزانه که در یک سده پیش و بیشتر بر دست قدرتهای استعماری کلاسیک شکل گرفته است، از نامیده شدن چنین مفاخری به ایرانی هراس دارند، آیا دفتری در آن سازمان پیگیر آن است حال که جشن بزرگ نوروز بر دست همه این کشورها به رسمیت شناخته شده است در گام نخست بکوشد که با رایزنی با مقامات کشورهای یادشده چنین یادگارها و مفاخری را به نام «حوزه فرهنگی نوروز» به ثبت برساند تا اختلافها و جداییها کمتر شود؟ آیا تلاشی برای نگارش تاریخ درسی مشترکی میان پژوهشگران این حوزه در همه این کشورها در جریان است تا نسل بعدی، فارغ از اختلافاندازیهای یک سده گذشته، شناخت درستی از هویت امروزین خود و پیوند آن با هویت مشترک کهناش داشته باشد؟ آن سازمان، چه پیشنهادهایی را برای آشناسازی نسل امروز کشور با این مفاخر و آثار در برنامه داشته و دارد و به دولت پیشنهاد کرده است؟ آیا نمیبایست همچون کشور تاجیکستان بکوشیم چهره این بزرگان را بر پول ملی کشورمان بازتاب دهیم و آیا سازمان متولی میراث کشور نسبت به حذف تصویر حکیم بوعلی سینا از روی جلد دفترچههای تأمین اجتماعی، آن هم در این هنگامه پرآشوب، واکنشی نشان داد؟ اینها و بسیاری پرسشهای دیگر منتظر پاسخ صریح مدیران مرتبط هستند.
گفتنی است نام احزابی که این بیانیه را امضاء کردهاند بدین شرح است:
حزب اتحاد ملی ایران
حزب ترقی
حزب ثقلین
حزب فرزندان ایران
حزب مردمی اصلاحات
حزب مهستان ایران
حزب وحدت ایران اسلامی
حزب همدلی مردم تحولخواه (همت)
سازمان رهروان فردا