جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سازمان میراث‌فرهنگی: حفاری و لوله‌گذاری در بافت تاریخی میبد غیرقانونی است / مهلت ۲۴ ساعته شهرداری به پایان کار حفاران غیرمجاز در بافت تاریخی میبد  

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی پس از گزارش صدای میراث از حفاری و تخریب بافت تاریخی میبد به بهانه پروژه انتقال آب به زمین‌های کشاورزی که منجر به خشک شدن جریان آب در بناهای خشت و گلی و تاریخی این شهر و آسیب رسیدن به بناها می‌شد، چهار روز پیش در نامه‌ای به مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از او خواست اقدام حقوقی مناسب با متخلفان انتقال آب از قنات به زمین‌های کشاورزی انجام شود و گزارش آن به سازمان میراث‌فرهنگی ارسال شود.

در نامه سیدهادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی خطاب به فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد آمده است: «با عنایت به خبر مندرج در سایت صدای میراث و پیرو اطلاع واصله درخصوص تخریب بخشی از بافت تاریخی شهر میبد در نتیجه لوله‌گذاری خطوط انتقال آب از قنات موسوم به «آب جدید» تا قبل از رختشویخانه حوض گلی و آسیاب، مقتضی است دستور فرمایید در اسرع وقت ضمن دستور به جمع‌آوری لوله‌های تعبیه شده و برگشت به حالت اولیه، اقدام حقوقی مناسب علیه متخلف / متخلفین صورت پذیرد و گزارش آن به این دفتر ارسال شود. لازم به ذکر است علیرغم مخالفت‌های آن اداره کل و دستور توقف از سوی دادستان محترم استان یزد، ادامه لوله‌گذاری بصورت شبانه و غیرقانونی در حال انجام است.»

نامه شهرداری برای حفاری در بافت تاریخی میبد

گفتنی است شهرداری میبد در تاریخ ۲/۴/۹۸ در نامه‌ای به مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد از او خواست، مجوز حفاری لوله‌گذاری آب کشاورزی جدیده فیروزآباد را صادر کند.

در این نامه آمده است: «عطف به نامه شماره ۲۶۴۱۵/۵۹/۹۸ مورخ ۲۳/۰۳/۹۸ بابت درخواست صدور مجوز حفاری آب کشاورزی جدیده فیروزآباد جهت لوله‌گذاری مشروط به شرایط ذیل از نظر شهرداری بلامانع است.

۱- حفاری در مسیر ۱۴۸ متر آسفالت و ۲۲ متر موزائیک شکافی می‌باشد.

۲-مدت مرمت حفاری که توسط خود شرکت انجام شود از تاریخ شروع به کار طبق نامه شهرداری به مدت یک ماه می‌باشد.

۳-کلیه مراقبت‌های ایمنی مسیر حفاری سدمعبر عبور و مرور برای عابرین و وسایل نقلیه به عهده آن اداره می‌باشد و این شهرداری هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد.

۴-عدم رعایت هر یک از مفاد فوق موجب ابطال مجوز حفاری می‌گردد و پیگیرد قانونی دارد. بازریان شهرداری نیز در صورت مشاهده تخلف برابر مجوز صادره اجازه توقیف ادامه عملیات را خواهند داشت.

۵-در ضمن بابت خسارت مسیر آسفالت مبلغ یک میلیارد ریال به حساب فی مابین شهرداری و اداره جهاد کشاورزی میبد لحاظ می‌گردد.»

از حفاران اصرار از مدیران انکار

اقدام شهرداری میبد در حالی صورت گرفته است که بافت تاریخی میبد نخستین بافت ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است و هرگونه اقدام در بافت‌های تاریخی باید دارای استعلام از سازمان میراث‌فرهنگی یا ادارات تابعه آن سازمان باشد.

صدای میراث در پیگیری‌های خود دریافت که مجوز شهرداری هفته گذشته ابطال شده و شهرداری میبد ۲۴ ساعت به مجریان لوله‌گذاری در بافت تاریخی میبد مهلت داده است تا حفاری‌های صورت گرفته را پر کنند. در غیر اینصورت پس از اتمام این مهلت شهرداری میبد خود راسا اقدام به پر کردن حفاری‌های صورت گرفته می‌کند.

براساس اخبار ارسال شده به صدای میراث از شهر میبد، مجریان پروژه انتقال آب از مظهر قنات جدیده میبد تا لحظه تنظیم این خبر در حال جمع‌آوری امضاء برای ادامه کار خود بدون توجه به قوانین و موازین میراث‌فرهنگی و حتی تصمیم جدید شهرداری میبد برای پایان بخشیدن به حفاری‌های غیرقانونی در این شهر هستند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید