جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سرنوشت الواح هخامنشی در نزاع میان ایران و آمریکا

0 انتشار:

صدای میراث: همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا سرنوشت باقیمانده الواح هخامنشی در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو مبهم است.  دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با توئیت‌های اخیر خود علیه فرهنگ ایران که با محکویت شدید از سوی جامعه فرهنگی جهان، یونسکو، شورای بین‌المللی موزه‌ها، شورای جهانی حفاظت از بناهای تاریخی، رسانه‌ها و چهره‌های فرهنگی و هنری جهان و حتی موزه‌دارهای آمریکایی مواجه شد نشان داد که خود را چندان به موازین و کنوانسیون‌های جهانی در حفظ مراکز فرهنگی در صورت برخورد نظامی پایبند نمی‌ماند.

تنش‌ها میان ایران و آمریکا بالا گرفته است و در این شرایط ۱۷ هزار لوح هخامنشی به عنوان اسناد دست اول از شیوه زیست هخامنشیان و مناسبات اداری و اجتماعی ایران دوره هخامنشی در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو باقیمانده است و قرار بود این الواح در چند مرحله به ایران مسترد شوند.

چندماه قبل موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ۱۷۸۰ لوح هخامنشی را به ایران مسترد کرد و پیشتر نیز ۳۰۰ لوح دیگر به کشورمان منتقل شد. اما حالا ۱۷ هزار لوح هخامنشی در انتظار بازگشت به کشور است و با توجه به رای دادگاه عالی آمریکا مبنی بر تعلق این الواح به ملت ایران و لزوم بازگرداندن آن‌ها به کشور، نیاز است تا در شرایط کنونی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از دولت روند بازگرداندن این تعداد از آثار تاریخی متعلق به ایران را از شیکاگو تسریع کند.

پیشتر مدیران موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در نشست موزه ملی ایران و در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران در یک مرحله و بصورت کامل وجود دارد، اعلام کرده بودند که می‌توان در چند مرحله این آثار را به ایران منتقل کرد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که موسسه شرق‌شناسی شیکاگو همان ۱۷۸۰ لوح مسترد شده به ایران را با مجوز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به ایران ارسال کرد و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که نگاه خصمانه ترامپ به ایران دو چندان شده است، بیم آن می‌رود که استرداد ۱۷ هزار لوح هخامنشی متعلق به ملت ایران با کارشکنی‌ مواجه شود.

در این شرایط که مخاصمه آمریکا با ایران چندین برابر شده است و مقامات آمریکایی ایران را متهم به اقدام جنگی علیه آن کشور می‌کنند، لازم است وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تمهیدی بیاندیشد تا با اقدام فوری موسسه شرق‌شناسی شیکاگو را ملزم به بازگرداندن الواح هخامنشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در یک مرحله کنند.

براساس رای دادگاه عالی آمریکا الواح هخامنشی باید به ایران مسترد شوند و در این شرایط به نظر می‌رسد الواح هخامنشی بیش از هر نشان فرهنگی دیگر نیازمند استرداد به ایران هستند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید