سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

سفر دسته‌جمعی به دل مرگ

0 انتشار:

سفر دسته‌جمعی به دل مرگ

ایسنا: دستوری درباره اجرا نشدن تور در مناطق پرخطر کرونا وجود ندارد. معاون گردشگری در این‌باره می‌گوید: یک مصوبه از ستاد ملی کرونا وجود دارد که برای برخی از استان‌ها صرف نظر از این‌که قرمز یا نارنجی هستند، ممنوعیت تردد قائل شده‌اند. با این حال سفر با هواپیما و قطار محدودیت ندارد و مراکز گردشگری هم فعال‌اند.

به گزارش ایسنا، بیشتر از یک هفته است که سفر به سه استان گلستان، مازندران و گیلان و شهرهای مشهد، بندرعباس، اصفهان، شیراز، بوشهر و جزایر قشم و کیش ممنوع شده است، اما همچنان گزارش‌هایی از سفرهای شخصی و همراه با تور به این مناطق منتشر می‌شود. گزارش مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای نشان می‌دهد در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه روزانه ۱.۵ میلیون خودرو در جاده‌ها تردد داشته‌اند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است، هرچند که تردد و سفرهای جاده‌ای مردم در استان‌های بوشهر، هرمزگان و فارس در همین بازه زمانی ۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه از ۱۵ تا ۱۱ درصد کاهش داشته است.

یکی از راهنمایان تور در جزیره قشم به ایسنا می‌گوید با آن‌که سفر جاده‌ای به استان هرمزگان محدود شده است اما همچنان شاهد تردد خودروها از اسکله‌های بندرعباس به سمت جزیره قشم هستیم و به نظر می‌رسد شرط داشتن گواهی منفی آزمایش کرونا به درستی اجرا نمی‌شود. او از خانواده‌ای می‌گوید که در هفته گذشته و همزمان با اعلام شرط داشتن تست PCR برای ورود به جزایر هرمزگان، با خودرو به قشم آمدند، درحالی که آزمایش کرونا نداشتند. این راهنما اضافه می‌کند این خانواده تعریف کردند که هر نفر حدود ۱۸۰ هزار تومان در اسکله منتهی به شهر لافت در قشم داده‌اند و بدون این‌که آزمایش کرونا از آن‌ها گرفته شود، یک برگه با مُهرِ «نتیجه منفی آزمایش کووید-۱٩» گرفته و وارد جزیره شده‌اند.

چهار روز پیش نیز استانداری سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار اعلام کرده بود که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سفر به چابهار تا اطلاع بعدی ممنوع است و در صورت مشاهده تردد خودروهای غیربومی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال خواهد شد. با این حال پرس‌وجوی ایسنا از فعالان گردشگری نشان می‌دهد این طرح در چابهار چندان درست اجرا نمی‌شود. به ایسنا گفته شده که پلاک‌های غیربومی همچنان در چابهار تردد می‌کنند و از ورود آن‌ها به این منطقه جلوگیری نمی‌شود و جمعیت در ساعاتی از روز به حدی زیاد می‌شود که در بعضی سواحل چابهار جای سوزن انداختن نیست.

آژانس‌های مسافرتی نیز می‌گویند پروتکل مشخصی برای اجرای تور در مناطق پرخطر کرونا وجود ندارد و تاکنون دستورالعمل مشخصی هم ابلاغ نشده است و تنها مصوبه‌های ستاد ملی کرونا پیگیری و در تورها و سفرها اجرا می‌شود. هرچند دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل زیان مالی سنگینی که در یک سال گذشته متحمل شده‌اند چندان تمایل ندارند اطلاعاتی از وضعیت تورها بدهند و نمی‌خواهند جلو کار کم‌رونق‌شان گرفته شود، بیشترشان می‌گویند تمام شیوه‌نامه بهداشتی کرونا در جریان سفر را درست اجرا می‌کنند، مثلا تکمیل ۶۰ درصد ظرفیت اتوبوس یا استفاده از ماسک. با این حال گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در برخی تورها صرف نظر از مجاز بودن یا نبودن آن‌ها، این شیوه‌نامه‌ها به‌درستی اجرا نمی شود و نظارت و کنترل در این بخش زیر سوال است.

ستاد ملی کرونا از آذرماه همه بخش‌های حمل و نقل و دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی را ملزم کرد که با استعلام از وضعیت بیماران کرونایی از فروش خدمات به آن‌ها خودداری کنند. به تازگی معاون گردشگری اعلام کرده که دفاتر خدمات مسافرتی و هتل‌ها به آن سامانه استعلام متصل شده‌اند، با این حال بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد مصوبه استعلام از بیماران کرونایی هنگام فروش تور و خدماتی مثل هتل و یا حتی بلیت هواپیما به درستی یا دقیق رعایت نمی‌شود.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به این سوال ایسنا درباره محدودیت‌های اجرای تور در مناطق قرمز و نارنجی پاسخی ملاحظه‌کارانه می‌دهد: قرار شد این چند روز را همکاری کنیم تا ان‌شاءالله برای نوروز شرایط بهتر شود. درحال حاضر مصوبه‌ای در ستاد ملی کرونا وجود دارد که برای برخی استان‌ها صرف نظر از این‌که قرمز یا نارنجی هستند، ممنوعیت تردد قائل شده‌اند. با این حال سفر از طریق هواپیما و قطار محدود نیست و مراکز ما هم فعال هستند.

ستاد ملی کرونا برقراری سفرهای نوروزی را به اوج نگرفتن ویروس کرونا در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال مشروط کرده است.

مدیر تورهای داخلی یکی از آژانس‌های مسافرتی در شهر تهران درباره وجود دستورالعمل یا محدودیت‌هایی برای اجرای تور به مناطق پرخطر به ایسنا می‌گوید که هیچ دستوری در این رابطه به آژانس‌ها نداده‌اند. از طرفی، درخواست برای اجرای تور و سفرهای گروهی از طرف مردم زیاد است، ولی به شیوه آژانس بستگی دارد که آن را اجرا کند یا نه، وگرنه دستورالعمل خاصی درباره اجرای تور در این شرایط ابلاغ نشده است.

او می‌افزاید: ما هر آن‌چه را ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند الگو قرار می‌دهیم. افراد زیادی هم هستند که بدون توجه به این شیوه‌نامه‌ها تور اجرا می‌کنند. خیلی از آن‌ها مجوز ندارند برای همین نظارت و کنترل هم نمی‌شوند. اصلا به این فکر نمی‌کنند اگر جمعیت یک تور بیشتر از چهار پنج نفر شود چگونه می‌توانند شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند!؟

این مدیر تور ادامه می‌دهد: آژانس‌هایی را سراغ دارم که تور زمینی ارمنستان اجرا می‌کنند. مردم با آژانس ما تماس می‌گیرند و تقاضای اجرای «تور گروهی به دیزین» را دارند. درخواست مردم برای سفر به کویر و جنوب هم خیلی زیاد است، طوری که هتل‌های قشم، چابهار و بوشهر تا هفتم اسفند پر شده‌اند، یک هتل خالی سه‌ستاره هم نمی‌شود پیدا کرد. برای برخی مسیرها مثل کیش پرواز فوق‌العاده هم گذاشته‌اند. بعضی شرکت‌های هواپیمایی هم بلیتِ ۸۰ تا ۹۰ درصد و حتی پیش آمده ۱۰۰ درصد صندلی‌ها را می‌فروشند اما پول بلیت گران‌شده به خاطر کاهش ظرفیت را از مردم می‌گیرند. ارزان‌ترین بلیت پرواز یکطرفه تهران ـ کیش همین حالا ۸۴۹ هزار تومان است و قیمت دو طرف پرواز آن در ارزان‌ترین حالت نزدیک دو میلیون تومان می‌شود.

به نظر این فعال گردشگری، افزایش قیمت بلیت هواپیما و تور عجیب است. او به ایسنا می‌گوید: قیمت یک تور سه‌روزه کیش در هتل پنج‌ستاره برای یک نفر نزدیک چهار میلیون تومان می‌شود، کسی که این تور را می‌خرد دست‌کم دو سه میلیون تومان هم خرج تفریحاتش می‌کند که با هزینه خوراک، نزدیک به ۱۰ میلیون تومان می‌شود. قیمت تور چابهار، منطقه‌ای که پرواز و هتل کم دارد، تا چهار و نیم میلیون تومان می‌رسد، این قیمت فقط شامل پرواز و هتل می‌شود و اصلا گشت و خدمات دیگر ندارد.

او اضافه می‌کند: مردم به گرانی سفر و بلیت هواپیما اعتراض می‌کنند اما باز در این شرایط کرونا و با وجود این قیمت‌ها همچنان برای کیش و قشم درخواست سفر دارند.

این مدیر تور درباره وضعیت سفر و تقاضای تور مشهد نیز می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های حرم امام رضا (ع) درخواست برای سفر به مشهد کمتر از سایر مناطق ایران شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید