دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

قدردانی بیژن کامکار از سازمان میراث‌فرهنگی برای قرار گرفتن در فهرست گنجینه‌های زنده بشری

0 انتشار:

صدای میراث: بیژن کامکار خواننده و نوازنده ایرانی و موسس گروه شیدا در گفت‌وگو با صدای میراث از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به دلیل ثبت نام و مهارت او در فهرست حاملان میراث فرهنگی و گنجینه‌های زنده بشری قدردانی کرد.

این استاد موسیقی ایرانی با اعلام این که از طریق همسر خود و از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه ثبت نام خود در فهرست گنجینه‌های زنده بشری و حاملان میراث‌فرهنگی به دلیل فعالیت‌ بر ساز رباب شده است افزود: متوجه شدم نام بیژن کامکار در پرونده ثبت جهانی رباب در یونسکو نیز ثبت می‌شود و انقدر این شان و مقام برای بنده بزرگ است که حاضر نیستم این عنوان را به فرد دیگری واگذار کنم.

استاد بیژن کامکار گفت: واقعیت آن است که افراد زیادی بسیار لایق‌تر از بنده در ایران وجود دارند که امیدوارم از آن‌ها نیز که به عنوان یک میراث شناخته می‌شوند قدردانی شود.

گفتنی است گفت‌وگوی کامل صدای میراث با استاد بیژن کامکار در موضوع میراث موسیقی و ضرورت حفاظت از آثار تاریخی و مشخصات ساز رباب و فعالیت‌هایی که او طی سال‌ها برای بازگرداندن این ساز تاریخی به موسیقی ایرانی انجام داده است بزودی منتشر می‌شود.

پرونده ثبت جهانی ساز رباب با همکاری افغانستان در حال تهیه است و قرار است این ساز و مهارت‌های ساخت و نوازندگی آن در پرونده مشترک ایران و افغانستان به یونسکو ارسال و به ثبت جهانی برسد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید