جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

منوچهر فدایی، تولیدکننده سازهای سنتی: سازسازی از انحصار خارج و وضعیت سازندگان ساز بهتر شده است

0 انتشار:

منوچهر فدایی نوازنده و سازنده ساز کارگاه نوای باستان در گفت‌وگو با صدای میراث می‌گوید، سازهای سنتی از انحصار سازسازان خارج شده‌اند.

او گفت: شناخت مردم و گستردگی وسایل ارتباط‌جمعی سبب شده است، تعداد زیادی از جوانان به ساخت ساز گرایش پیدا کنند.

به گزارش صدای میراث، بسیاری از سازندگان سازهای سنتی درحالی از وضعیت ناپایدار بازار و نبود کیفیت سازهای تولید شده گله‌مند هستند و همچنان معتقدند که سازندگان سازهای سنتی به صورت تجربی فعالیت می‌کنند و بازار فروش نیز در دست انحصار است، اما منوچهر متکی از بهبود وضعیت سازسازان کشور در سال‌های اخیر خبر می‌دهد.

«منوچهر فدایی» مدیر کارگاه نوای باستان است. او که نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی را به واسطه فعالیت و کیفیت سازهای خود دریافت کرده است معتقد است که وضعیت سازندگان سازهای سنتی نسبت به ۲۰ سال پیش بهتر شده است. چراکه به گفته او، سازسازی در گذشته به صورت انحصاری در دست عده‌ای از اساتید قرار داشت که آن‌ها نیز تمایل زیادی به آموزش هنر خود نداشتند و شاگردان اندکی پرورش می‌دادند.

فدایی می‌گوید: در سال‌های گذشته مردم شناخت کافی حتی روی سازها نداشتند. به طوری که ویولن را گیتار کوچک می‌خواندند. اما درحال حاضر رشد رسانه‌های جمعی و افزایش آگاهی سبب شده است که میزان علاقه مردم نسبت به موسیقی و سازهای سنتی بیش از پیش شود.

این تولیدکننده سازهای سنتی می‌گوید: اگر به مستندات تاریخی مراجعه کنید می‌بینید در مشرق زمین موسیقی و ساخت ساز تقریبا به صورت انحصاری بود. به عنوان مثال در گذشته یک استاد بزرگ سازساز داشتیم که استاد یحیی بود. اما الان با افزایش سازندگان ساز و جوانانی مواجه می‌شویم که تمایل بسیاری به انتخاب این فعالیت به عنوان شغل دارند.

به گفته فدایی، درحال حاضر بسیاری از علاقمندان و هنرمندان با مراجعه به سایت‌های مختلف با شیوه‌های مختلف ساخت ساز مواجه می‌شوند و می‌توانند از تجربیات اساتید داخلی و خارجی استفاده کنند و با استانداردهای موجود آشنایی پیدا کنند.

این سازنده سازهای سنتی سه‌تار، تار، سنتور و تنبک افزود: با اینکه این تصور ایجاد می‌شود که با افزایش سازندگان ساز، دست در این حوزه بیشتر می‌شود، اما معتقدم اگر سازندگان ساز به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند و سازهای خود را با کیفیت تولید کنند، تقاضا برای محصولات آن‌ها بیشتر و فروش سازهایشان با افزایش مواجه می شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید