چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

وکلای موقوفه امینی‌ها در گفت‌وگو با صدای میراث: خانه تاریخی امینی‌ها در اختیار دختر رییس سازمان اوقاف نیست/عروس آقای خاموشی ۱۵۰ هکتار زمین با اجاره ماهیانه ۱ میلیون تومان داخل موقوفه دارد/امضای یکی از وکلای موقوفه امینی‌ها پای قرارداد اجاره است/اسناد قانون اجاره موقوفه به عروس حجت‌الاسلام خاموشی در دفتر موقوفه موجود است  

0 انتشار:

صدای میراث: ماجرای واگذاری ۱۵۰ هکتار از زمین‌های بزرگترین موقوفه استان قزوین که شامل ۴ پارچه آبادی است به عروس ریس سازمان اوقاف و اور خیریه به مبلغ اجاره ماهیانه ۱ میلیون تومان به همراه خانه و حسینیه تاریخی و ثبت ملی شده امینی‌ها در استان قزوین در دو روز گذشته به یکی از پربازدیدترین خبرهای روز در حوزه میراث فرهنگی تبدیل شده است.

اما واقعیت ماجرا چیست و آیا خانه تاریخی امینی‌ها که یک اثر ثبت ملی شده و موقوفی است به عروس حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان اقاف و امور خیریه کشور واگذار شده است؟

پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرد که براساس وقفنامه اولاد ذکور اکبر یعنی بزرگترین پسر خانواده امینی می‌تواند متولی موقوفه بزرگ این خاندان باشد. حمید امینی، وکیل موقوفه امینی در سال ۹۱ تا ۹۳ به صدای میراث اعلام کرد که بزرگترین پسر خانواده می‌تواند متولی موقوفه باشد.

به گفته حمید امینی، خبر منتشر شده درخصوص واگذاری خانه تاریخی امینی‌ها در قزوین به عروس آقای خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه صحت ندارد و این خانه همچنان در اختیار متولی موقوفه است. اما ۵ سال پیش که موقوفه امینی به دلیل فوت متولی قبلی در تصرف اوقاف بود و تا زمانی که متولی جید معرفی شود، عروس آقای خاموشی ۱۵۰ هکتار زمین داخل موقوفه را ظاهرا از فردی به نام آقای مقدس براساس مدارک ادعایی خودشان اجاره می‌کند که ظاهرا قرارداد سه ساله هم دارد. البته مدعی هستند که این زمین را خریدار کرده‌اند. براساس مستنداتی که خودشان دارند مبلغی به فردی بابت خرید زمین‌ها پرداخته و ماهیانه نیز یک میلیون تومان به اداره اوقاف بابت اجاره زمین موقوفی پرداخت می‌کند.

وکیل موقوفه امینی در سال ۹۱ تا ۹۳ به صدای میراث گفت: موقوفه امینی در قزوین ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با چاه آب است که ۴ پارچه آبادی را شامل می‌شود و درآمد زمین‌ها براساس وقفنامه باید صرف تعمیرات حسینیه و خانه امینی‌ها شود. همچنین براساس وقفنامه باید ۱۲ روز مراسم عزاداری محرم در این خانه برگزار شود و متولیان موقوفه ۱۱ شب هم مکلف به دادن افطاری در ماه مبارک رمضان هستند.

به گفته حمید امینی، اوقاف البته در تلاش برای گرفتن تولیت خانه و حسینیه امینی ها و خلع ید از متولی حسینیه است و حتی شکایت نیز کرده است که به دلیل آن که در خانه امینی‌ها عروسی گرفته شده است باید متولی خلع ید شود و تا زمان تایید متولی بعدی این خانه در اختیار اوقاف باشد.

وکیل موقوفه امینی در سال ۹۱ تا ۹۳ اعلام کرد: زمانی که موقوفه امینی در اختیار متولی موقوفه باشد سازمان اوقاف ۴ درصد از درآمد کل سالیانه موقوفه را دریافت می‌کند و زمانی که این موقوفه بدون متولی بماند و موقوفه متصرفی اوقاف شود ۲۳ درصد درآمد کل سالیانه موقوفه به حساب سازمان اوقاف ریخته می‌شود.

او گفت: زمانی که متولی سابق موقوفه فوت شد و موقوفه بدون متولی مانده بود، اداره اوقاف یکی از اعضای خانواده را که نماینده اوقاف در موقوفه دیگری به نام امین‌الرعایا بود به عنوان نماینده و وکیل موقوفه معرفی کرد تا متولی بعدی موقوفه معرفی شود.

حمید امینی با اعلام این مطلب که سال ۹۱ تا ۹۳ که موقوفه امینی و خانه تاریخی تحویل او شد ۴۰۰ هزار تومان به او پرداخت شد و گفته شد که درآمد موقوفه امینی همین مقدار بوده است و مابقی درآمد صرف تعمیرات و نگهداری خانه و حسینیه تاریخی امینی‌ها شده است. در حالی که بنده پرس و جو کردم و متوجه شدم که حتی یک آجر هم در این خانه جابه‌جا نشده است. حتی به اداره بازرسی استان هم مراجعه کردم و خواستم پرونده موقوفه را بیاورند و درآمدهای آنرا بررسی کنند که این اتفاق نیفتاد.

اظهارات حمید امینی در حالی مطرح می‌شود که ابوالفضل امینی، فرزند متولی فعلی موقوفه امینی در استان قزوین به صدای میراث اطلاع داده است که امضای جلال امینی نماینده اوقاف در موقوفه امین‌الرعایا که ارتباطی با موقوفه امینی ندارد و تنها مدتی به عنوان متولی معرفی شده از سوی اوقاف، اداره این موقوفات را در زمان فقدان متولی اصلی برعهده داشته پای امضای قرارداد ۱۵۰ هکتار از زمین‌های موقوفه که به عروس رییس سازمان اوقاف و امور خیریه اجاره داده شده است، وجود دارد و بنابراین اجاره این زمین با اطلاع و امضای نماینده وقت اوقاف در موقوفه امینی صورت گرفته است.

او گفت: خانه تاریخی امینی‌ها و چند باب مغازه هنوز در اختیار متولی اصلی موقوفه است و تنها زمین است که به خانم مونا چایچی عروس رییس سازمان اوقاف و امور خیریه اجاره داده شده است و اسناد قانونی آن نیز در موقوفه است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید