پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی درگذشت

0 انتشار:

زنده‌یاد عیسی بخش از نوادر بخشی‌های موسیقی مقامی و گنجینه‌ای ارزشمند از میراث معنوی خراسان شمالی درگذشت. این پیشکسوت موسیقی مقامی نقش بارزی در ثبت پرونده میراث ناملموس «موسیقی بخشی‌های شمالی» داشت.

به گزارش صدای میراث، عیسی بخش، یکی از گنجینه‌های زنده بشری ایران در حوزه موسیقی مقامی بود. او مضامین حماسی، ملی و مذهبی فراوانی را در قالب شعر در بافت جذاب داستانی همچون کوراوغلی، کَرم و اصلی‌خان، ابراهیم ادهم، داستان خلقت، بند بربر و بسیار داستان‌های دیگر روایت می‌کرد که همه را در طول سال‌ها از بخشی‌های خراسانی آموخته و بیش از نیم قرن محافل مختلفی در سطوح منطقه‌ای، ملی و جهانی با نوای دوتارش گرم کرده بود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در پیامی، درگذشت استاد عیسی قلی‌پور متخلص به بخشی، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی استان را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت علی مستوفیان آمده است: هنرمندان و پیشکسوتانی که با هنر خود نقشی ماندگار بر دل‌وجان مردم حک می‌کنند در زمره مفاخر و میراث‌فرهنگی هر منطقه محسوب می‌شوند و فقدان آنان برای دوستداران هنر و تاریخ پُرافتخار فرهنگی آن دیار غمناک است.
درگذشت زنده‌یاد عیسی بخش که بی‌تردید از نوادر بخشی‌های موسیقی مقامی و گنجینه‌ای ارزشمند از میراث معنوی این خطه از کشور عزیزمان بود، موجب تأثر و تألم شد.
اینجانب با عرض تسلیت به جامعه هنری و فرهنگی استان و خانواده محترم این هنرمند فقید، از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان، شکیبایی و اجر مسئلت دارم.
حاج عیسی در ثبت پرونده میراث ناملموس «موسیقی بخشی‌های شمالی» نقش بارزی داشت و فقدانش ضایعه‌ای اسفبار برای جامعه فرهنگی، هنری و میراث‌فرهنگی کشور است.
حاج عیسی قلی‌پور متخلص به «عیسی بخشی» متولد ۱۳۲۱ شمسی در روستای سلاخ بجنورد و پیشکسوت و نوازنده دوتار بود. او به همراه تنی چند از پیشکسوتان موسیقی خراسانی، نقش برجسته‌ای در ثبت و ماندگاری موسیقی منطقه شمال خراسان داشت که در سال ۱۳۹۰ تحت عنوان «موسیقی بخشی‌های خراسان» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
بخشی‌ها که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی است، در مناطق مختلف شمال خراسان زندگی می‌کنند و از اصیل‌ترین دوتار نوازانی هستند که در قالب شعر به‌طور شفاهی و سینه به سینه گنجینه‌ای از داستان‌ها، حماسه‌ها و روایت‌های ملی و مذهبی را برای مردم روایت می‌کنند. حاج عیسی بخشی آنطور که خودش نقل می‌کرد این هنر را از نیاکانش آموخته بود که سینه به سینه از پیشینیان خود آموخته بود، چونان که خود در آموزش این هنر به نسل جوانتر اهتمام داشت.

سینه حاج عیسی مملو از اشعاری بود که او از محفوظات فرهنگ بخشی‌های خراسان به همراه داشت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید