جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کاوش غیرمجاز شهرداری در بزرگترین شهر زیرزمینی ایران

2 انتشار:

شهرداری نوش آباد به تازگی در اقدامی خودسرانه، کاوش و حفاری شهر زیرزمینی نوش آباد را در دستور کار قرار داده است. فعالان و دوستداران میراث فرهنگی درحالی مخالفت خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده اند که به گفته آنها، فعالیت های خودسرانه و غیرکارشناسانه شهرداری در آینده ای نزدیک موجب از بین رفتن بزرگترین شهر زیرزمینی ایران خواهد شد.

به گزارش صدای میراث؛ کاشف شهر زیرزمینی نوش آباد از تخریب شهر زیرزمینی نوش آباد خبر می دهد. شهری که به نام اویی معروف است و سابقه اش به ۱۵۰۰ سال پیش و دوره ساسانی بازمی‌گردد.

«حسین میرزاجانی» فعال میراث فرهنگی و کاشف شهر باستانی نوش آباد با ابراز نگرانی از وضعیت نابسامان این اثر منحصربه فرد ملی می گوید: با توجه به اینکه مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد به صورت غیرقانونی در اختیار شهرداری است با این حال شهرداری چندی پیش مدعی شد که چرا اداره میراث فرهنگی اقدام به کاوش این شهر زیرزمینی نمی کند از همین رو، خودسرانه اقدام به حفاری و کاوش کرد.

او گفت: درحال حاضر اداره میراث فرهنگی کاشان اقدامات حقوقی را علیه فعالیت غیرمجاز شهرداری انجام داده اما متاسفانه شهرداری نوش آباد پایبند ضوابط میراث برای حفظ این اثر نیست.

به گفته میرزاجانی،در شهر زیرزمینی نوش آباد ابتدا باید مستندنگاری، تحقیق و پژوهش توسط کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود و پس از آن براساس ضوابط تعیین شده کار بهره برداری صورت گیرد اما هم اکنون، بدون درنظر گرفتن آسیب شناسی و ظرفیت سنجی، صرفا حجم بالایی را برای بازدید گردشگر فراهم کرده که اثرات مخربی را برای این شهر باستانی به دنبال خواهد داشت. اتفاقی که هم اکنون برای غار علی صدر رقم خورده است.

او افزود: امسال بیشترین حجم بازدید گردشگر را برای بازدید از شهر زیرزمینی داشتیم اما با کمترین خدمات و زیرساخت ها که همین امر نارضایتی و سردرگمی گردشگران را به دنبال داشت.

به گفته این فعال میراث فرهنگی، نبود پارکینگ متناسب با حجم زیاد بازدیدکنندگان، تناقض در ارائه اطلاعات تاریخی به گردشگران توسط راهنمایان و نبود نیروهای کنترل و راهنما در خارج از مجموعه برای راهنمایان، نبود نیروهای کنترل و راهنما در خارج از مجموعه برای راهنمایی و هدایت مسافر در محور تاریخی، استفاده از برق ۲۲۰ ولت در ورودی یک شهر زیرزمینی و وجود رطوبت بالا و اتصال سیم های برق موضوعاتی است که ما در شهر زیرزمینی شاهد آن هستیم. اتفاقاتی که می تواند منجر به فاجعه ای بزرگ شود.

میرزاجانی می گوید، در کنار این معضلات درحال حاضر شهرداری با هدف توسعه شهر زیرزمینی بدون هماهنگی با میراث فرهنگی و بدون حضور کارشناسان، قرار است به کاوش شهر زیرزمینی بپردازد آن هم بدون مجوز.

به گفته او، مدیران شهری می خواهند از یک اثر ۱۵۰۰ ساله به گونه ای بهره برداری کنند که ظرف مدت ۱۰ سال به صورت مقطعی بخشی از اقتصاد یک شهر را تامین کنند بدون آنکه متوجه باشند اقدام آنها مساوی با نابودی یک شهر باستانی است

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. شهروند نوش آبادی

    با سلام و سپاس از توجه شما به موضوع میراث فرهنگی و تمدن ایرانی
    در چند روز گذشته موضوع شهر زیرزمینی نوش آباد نوعی جنجال سازی تداعی می‌کند.
    با وجود رسانه‌های ملی و محلی در کاشان، چه علتی داشت که شخص مورد نظر به شما مکاتبه کرده است و رسانه شهرستان خبری از آن منتشر نکرده‌اند؟ به احترام صداقت در رسانه خوب بود که لااقل یک مصاحبه هم با شهردار یا سایر افراد مرتبط انجام می‌شد.
    اما جهت اطلاع آنکه در ورودی شهر زیرزمینی نوش آباد آب انبارهایی است که هفته آخر اسفند اداره اوقاف آران و بیدگل آن ها را پلمپ کرد و با هدف گشایش ورودی جدید در یک نقطه گمان زنی شده است و همه حفاری و جنجال‌ها همین یک گودال چند متری بوده است و منظور از شکایت میراث فرهنگی گزارش این گمانه زنی بوده است و شما عملا ابزار دست فردی شده اید که می‌خواهد انتقام بگیرد از آنها که دست او را از منافع شهر زیرزمینی نوش اباد کوتاه کرده اند.

  2. admin

    سلام بر شما
    سایت خبری – تحلیلی صدای میراث آماده درج هرگونه پاسخ از سوی شهرداری نوش آباد درخصوص حفاری اخیر در شهر زیرزمینی و اقداماتی است که در حوضخانه قاجاری مسجد نوش آباد انجام داده است. بدیهی است هرگونه اقدام بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی و بررسی‌های کارشناسی در اماکن تاریخی نادرست و براساس قوانین میراث فرهنگی جرم است. سایت صدای میراث ضمن تشکر از توجه و لطف شما خواننده گرامی اعلام می‌کند که این وبسایت برای درج نظر شهرداری نوش‌آباد آمادگی دارد و گفت‌وگو با شهردار نوش آباد را در دستور کار قرار می‌دهد.
    سپاس از لطف و توجه شما
    سایت خبری-تحلیلی صدای میراث

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید