صدای میراث: در حالی که چند هفته از بحرانهای پیدرپی در کشور گذشته است و تمام رسانههای جهان همچنان ایران را در سرخط خبرهای خود نگاه داشتهاند و خطر جنگ از بیخ گوش کشور گذشته است، معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، از فعالان فضای مجازی خواسته است که اخبار منفی از ایران را در فضای مجازی کمتر بازنشر کنند.
ولی تیموری که میگوید در حال «ریکاوری» (بازگرداندن) گردشگری کشور است شب گذشته در ششمین همایش دیجیتال مارکتینگ و صنعت گردشگری گفته است: «نگران وضع موجود نیستم و برنامه ریکاوری گردشگری درحال اجرا است.»
او گفته است: اخبار بد هیچوقت فعالان گردشگری را مأیوس نمیکند و برای اینکه ایران مقصد جذاب گردشگران داخلی و خارجی باشد همواره تلاش میکنیم.
به گفته معاون گردشگری، وقایع و اتفاقات تلخ در کشورهای دیگر هم رخ داده و مهم این است که برنامه داشته باشیم.
ولی تیموری ادامه داد: برای خروج از این وضعیت که ناخواسته پیش آمده برنامه داریم. فعالیتهای روتین گردشگری را همچون شرکت در نمایشگاهها ادامه میدهیم؛ هماکنون در نمایشگاه اشتوتگارت آلمان حضور داریم، بزودی به فیتور اسپانیا میرویم و بعد از آن نمایشگاه تهران و آلمان را در پیش داریم. از طرفی برنامهای برای ریکاوری گردشگری و برگشت این صنعت به جای خود درحال اجرا است.
او گفته است، نگران نیستم و به محض این که آرامش در کشور برقرار شود گردشگری بار دیگر به روزهای اوج خود برمیگردد.
معاون گردشگری تاکید کرد: این روزها باید حواسمان بیشتر باشد که نتیجه تلاشهای چندسالهمان با تولید محتوای منفی و انتشار آن در فضای مجازی از بین نرود.
وی افزود: تکنولوژی به همان اندازه که به معرفی داشتهها ایران به عنوان مقصد گردشگری کمک میکند میتواند با انتشار محتوا و اخبار منفی یک کشور را به عنوان مقصد بد مطرح کند.
به گفته او، دستورالعمل کسبوکار در فضای مجازی هفته گذشته پس از مشورت با فعالان گردشگری ابلاغ شد و تشکل حرفهای آن در بخش خصوصی نیز شکل گرفت و اگر تا امروز در کسب و کار مجازی مشکل داشتیم امروز آن منع قانونی هم برطرف شده است.
اظهارات معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در شرایطی بیان شده است که اخبار منفی از ایران و احتمال بالای وقوع جنگ بین ایران و آمریکا نزدیک به یکماه است که جامعه جهانی را به واکنش واداشت و برخی کشورها هشدار سفر به ایران منتشر کردند و از شهروندانشان خواستند به ایران سفر نکنند. پروازها از آسمان ایران لغو شده است و فعالان گردشگری و هتلدارها از تعطیل و لغو کامل تورهای ورودی به کشور حتی برای سال ۹۹ خبر دادهاند.
معاون گردشگری در چنین شرایطی که رسانههای جهان یکماه است ایران را در خبرها نگاه داشتهاند و هر روز خبرهای جدید از ایران و تصمیمات بینالمللی کشورمان در جهان مخابره میشود و تبلیغات سفر به ایران در این شرایط به یک شوخی بیمزه تبدیل شده است، از فعالان شبکههای مجازی خواسته است کمتر اخبار منفی از ایران را در شبکههای اجتماعی بازنشر دهند. این سخن در حالی مطرح میشود که رسانههای بزرگ و تاثیرگذار جهان بصورت مداوم درباره ایران سخن میگویند و اتفاقا خبرهای منفی از ایران در صدر تمامی رسانههای چاپی، فضای اینترنتی و شبکههای مجازی متعدد مخابره شده است.
ولی تیموری اما در شرایطی این درخواست را مطرح کرده است که هنوز هیچ سخنی از جزئیات طرح به گفته او «ریکاوری» صنعت گردشگری کشور نه به فعالان صنعت گردشگری و نه به رسانهها نگفته است و از هفته گذشته به همراه معاون تبلیغات و بازاریابی خود، تکرار این شعار جدید را سرخط سخنان خود قرار داده است که در چنین شرایطی در حال اجرای برنامه «ریکاوری» گردشگری ایران است. در حالی که ناظران صنعت گردشگری کشور معتقدند این اظهارات درد زخمهای عمیق گردشگری ایران را درمان نمیکند و مجموعه معاونت گردشگری و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در حال توجیه شکست صنعت گردشگری کشور در شرایط کنونی و تبرئه خود از نداشتن برنامه بحران و سناریوهای تمرین شده در شرایطی بحران هستند.