جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران/ مونسان: استفاده از فضای دیجیتال عقب ماندگی گردشگری را جبران می کند

0 انتشار:

صدای میراث؛ دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران صبح امروز (۲۳ بهمن ماه) با حضور مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق و هیات هایی از کشورهای ترکیه، افغانستان، عمان، بلغارستان و چین آغاز شد.

این نمایشگاه که به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست قرار است با رویکرد توجه به بخش خصوصی استان ها و ارائه یکصد برنامه و نشست تخصصی جانبی از سوی سازمان میراث فرهنگی فضای متفاوت تری را نسبت به سالهای گذشته تجربه کند.

«ولی تیموری» معاون گردشگری کشور در ابتدای مراسم دوازدهمین نمایشگاه بین المللی اعلام کرد: با توجه به اینکه شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی بر گردشگری الکترونیک تمرکز دارد از همین رو، ما تلاش داریم تا با گذر از معرفی جاذبه های گردشگری، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی را به محلی برای تعامل تخصصی فعالان گردشگری تبدیل کنیم که به همین دلیل قرار شد ١٠٠ رویداد در حاشیه نمایشگاه برگزار ‌شود.

او همچنین به حضور ۶۶٠ شرکت داخلی و ۵٧ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال اشاره کرد. به گفته تیموری، حضور شرکت های داخلی و خارجی  فرصتی برای برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی پدید می‌آوردند.

سازمان میراث فرهنگی، پیشرو در زمینه اشتغال

«علی اصغر مونسان» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، همچنین در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری صنعت گردشگری را سومین صنعت پیشرو جهان در جهت توسعه پایدار جوامع عنوان کرد. او گفت: درحال حاضر تعداد گردشگران در جهان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است و تعداد گردشگران بین المللی از ۲۵ میلیون نفر در سال ۱۹۵۰ به یک میلیارد و  ۲۳۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

او افزود: همچنین در  سال ۲۰۱۷ شمار گردشگران به یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶ درصدی به رقم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسید که این رشد فراتر از پیش بینی های قبلی بود.

آنطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی معتقد است، صنعت گردشگری روند پرشتاب دارد که به گفته او پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، ۲ میلیارد گردشگر در دنیا داشته باشیم.

مونسان به افزایش مقاصد جدید گردشگری اشاره کرد و افزود: مقاصد جدید گردشگری روز به روز در حال افزایش است و  تمام کشورهای فقیر و غنی جهان به ظرفیت های بی بدیل گردشگری به عنوان صنعتی با ظرفیت های بی انتها پی برده اند، امروز صنعت گردشگری تبدیل به پیش برنده اصلی توسعه اجتماعی، اقتصادی شده است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی،ایران هم چند سالی است نگاه جدی به حوزه گردشگری داشته است و تلاش برای ایجاد زیرساختهای این حوزه ادامه دارد، در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کشور در جریان است و حدود ۲ هزار پروژه گردشگری برای تکمیل زیرساخت های گردشگری در حال اجراست، این در حالی است که دولت همچنان از سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کند.

مونسان اما آینده گردشگری کشور را امیدوارکننده توصیف کرد و ادامه داد: حجم مراجعه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش نشان دهنده این واقعیت است که آنها هم این بخش را پرفروغ می بینند، به رغم مشکلات موجود گردشگری روند رو به  رشد داشته است، در۹ ماه اول امسال شاهد ورود ۶ میلیون گردشگر خارجی به کشور بودیم و امیدواریم تا پایان سال به ۷ میلیون گردشگر برسیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: گردشگری در کنار صنایع دستی کشور از بخش های مهم و اثرگذار در ایجاد اشتغال است، سازمان میراث فرهنگی در یک سال اخیر جزو سازمانهای پیشرو در ایجاد اشتغال بوده است و رئیس جمهوری در مورد اهمیت و توجه به حوزه گردشگری به تمام استانداران تاکید ویژه داشته اند.

او گفت: با توجه به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری که گردشگری و تحول دیجیتال است ما هم باید تلاش کنیم از این فضا برای توسعه این صنعت در کشورمان بهره برداری کینم، چراکه عدم معرفی کافی و مناسب جاذبه های کشور و تبلیغات مهمترین موضوع در حوزه گردشگری است، در این میان استفاده از فضای دیجیتال یکی از مسیرهایی است که می تواند عقب ماندگی ما را در این حوزه جبران کند، گسترش فضای مجازی و کم هزینه بودن آن می تواند به ما کمک کند تا معرفی جاذبه های گردشگری کشور را به نحو بهتری انجام دهیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید