شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اهداء نشان نوروز به محمد میرشکرایی

0 انتشار:

صدای میراث؛ در مراسم جشن جهانی نوروز محمد میرشکرایی مردم شناس پیشکسوت مورد تقدیر قرار گرفت و نشان نوروز از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیرامورخارجه به تدوینگر و پژوهشگر پرونده ثبت جهانی نوروز اهدا شد.

مراسم جشن جهانی نوروز با حضور دبیرکل ملی یونسکو، وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سفرای کشورهای خارجی در سالن همایش‌های برج میلاد و در آستانه فرا رسیدن نوروز باستانی برگزار شد.

در این مراسم که با پخش کلیپ معرفی برج میلاد آغاز شد، محمدجوادظریف، رئیس سازمان میراث فرهنگی، مدیرمجموعه برج میلاد و رئیس کمیسیون ملی یونسکو به ارائه سخنرانی پرداختند.

«محمد میرشکرایی» مردم شناس پیشکسوت نیز در سخنانی کوتاه گفت: افتخار می‌کنم که پژوهشگر فرهنگ نوروز بوده‌ و سال‌ها وقتم را برای نوروز گذاشته‌ام. اکنون نوروز جشنی است که همه به آن افتخار می‌کنند.

در ادامه حجت‌الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در سخنانی به اشعار حضرت مولانا و دعای مولانا در حق بزرگان اشاره کرد و افزود: حضرت مولانا برای برخی از بزرگان دعا کرده است از جمله برای فردی که در این مراسم حضور دارد.

وی با مورد خطاب دادن وزیرامورخارجه اعلام کرد: در دنیایی که پر از اخم، کینه و غضب بیشتر از لبخند است، حیف است که لبخند نزنیم و حیف است که در بین جهانیان حضور نداشته باشیم. مردان سخت مجازند که با زبان عقل با هم حرف بزنند.

او افزود: از امسال به بعد، هر سال نوروز جهانی را گرامی خواهیم داشت.

مونسان: حق جهانی نوروز و آیین‌های آن را به جای آوریم

«علی‌اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه مراسم کشورهای عضو پرونده نوروز را دعوت به برنامه ریزی برای همکاری‌های مشترک و تعریف رویدادهای بین‌المللی همچون نمایشگاهها و هفته‌های فرهنگی با محوریت نوروز کرد. او تاکید کرد: لازم است حق جهانی بودن این میراث ارزشمند و آیین‌های جذاب آن به جا آورده شود.

مونسان در ادامه افزود: «نوروز یکی از کهن ترین آیین های بشری است که هیچ آیینی و هیچ اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم رنگ سازد. آیینی که دین مبین اسلام هم از در همزیستی و همدلی با آن برآمد و گره ای مبنایی و مستحکم میان آنها زده شد.»

او در ادامه گفت: «نوروز نه نماد ناسیونالیسم است که همدلی و هم گرایی نوع بشر را می طلبد و آرزو می دارد و نه رنگی از تعصب و خشونت دارد که بانگ صلح برمی دارد و آواز دوستی سر می دهد. نوروز نه صرفا تعلق به قومیتی خاص دارد که کدام قومیتی را در جهان نشان دارید که دل به مفاهیم و ارزشهای انسانی آن نباخته است.»

او افزود: «از خاور اروپا تا مدیترانه، از آسیای میانه تا خاور دور، از کردها و ازبکها تا عراق و شام، از غرب چین تا آناتولی‌، از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین‌النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه های شمالی قفقاز بزرگ در شمال و آسیای صغیر در شمال غربی که تاریخ بلند خود را در نوروز زنده نگه داشته اند. جشن بزرگ سرسبزی طبیعت که تا طبیعت هست نوروز هم ماندگار است. آیینی که مفتخر است به پایگاه نیرومند تمدنی خود در تاریخ بشریت. یکی از کهن ترین میراث های بشری که در سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به ثبت رسید. آیین ثبتش هم، چون فلسفه نوروز بنایش در همدلی و همبستگی بود. ثمره همگرایی ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه است.»

او در ادامه گفت: «اینها همه توصیف آیینی بود که به میمنتش ما را اینجا گرد هم آورده و دلهای ما را به هم نزدیک کرده، حادثه ای که هویت مشترک ماست. نوروز که نشانه ای از عقل و خیر و زیبایی است که خداوند هدایایش را در اوراقی از شکوفه های نسترن و سوسن و سنوبر تقدیم همه می کند. نوروزی که در آن پیشینیان ما به جنگ دیوان می رفتند و آنان را فرمانبردار خویش می ساختند تا مسیر رشد و توسعه را برای ما نشانه گذاری کنند.»

مونسان در ادامه گفت: «به قول فردوسی بزرگ، برآسوده از رنج تن، دل زکین. حالا بر ماست که در راهی به قدمت نوروز، مرزهای تاریخ و جغرافیا را درنوردیم و آیین نوروزی پیشه کنیم و به برادری بازگردیم.»

او در ادامه افزود: «نوروز در جنبه های اقتصادی و تجاری اش هم رونق دارد و تحرک؛ سفره ای رنگارنگ که به روی همه ما که دل در گرو آن داریم باز شده. در بازاری که دستکم جمعیتی چهارصد میلیون نفری از آن ارتزاق می کنند. از حمل و نقل و جوانب آن گرفته تا نساجی و پوشاک . از صنایع دستی و مایحتاج زندگی تا صنایع شیرینی سازی و تنقلات. از صنعت هتلداری و رستوران تا تجارت و کشت گل . همه اینها یعنی رونق گردشگری میان کشورهایی که نوروز را می ستایند. علقه ای مشترک که به همگرایی ملتها منجر می شود. وجه مشترکی که می توان از آن به عنوان یک عامل فرهنگی- سیاسی برای برقراری گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرایی های منطقه ای بهره گرفت.»

اجرای گروه های موسیقی سنتی و آیین های نوروزی از برنامه های جذابی بود که در حاشیه این مراسم اجرا شد.

همچنین در این مراسم علیرضا قربانی، «منسوم ابراهیم او» از آذربایجان و عارف جعفری از افغانستان به اجرای موسیقی زنده و نوروزخوانی پرداختند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید