جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

لودرها برای چهارمین‌بار به جان بافت تاریخی میبد افتادند/دادستان حکم توقف تخریب بافت تاریخی میبد را صادر کرد

1 انتشار:

صدای میراث: جدال ۸ ماهه برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی میبد، صبح امروز و پس از چهارمین هجوم لودرها به بافت تاریخی میبد، بار دیگر به نتیجه رسید و دادستان میبد با تلاش سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد و با تلاش اداره میراث فرهنگی میبد، دستور توقف تخریب بافت تاریخی میبد به بهانه لوله‌گذاری برای رساندن آب چاه به زمین‌های کشاورزی این شهر را صادر کرد.

به گزارش صدای میراث، ماجرای تخریب بافت تاریخی شهر میبد به حدود ۸ ماه پیش بازمی‌گردد. زمانی که هیات امنای چاه کشاورزی قدیمی میبد تصمیم به حذف آب چاه کشاورزی از مسیر قنات تاریخی میبد و از خانه‌های تاریخی شهر میبد گرفتند تا آب چاه را با لوله به زمین‌های کشاورزی منتقل کنند.

کشاورزی میبد به شیوه غرقابی است و رساندن آب از چاه کشاورزی به زمین‌های کشاورزی خود موجب هدر رفت ۷۰ درصد از آب در شهر میبد می‌شود.

یزد و شهرهای پیرامون این شهر به شهر بادگیرها، معماری خشتی و قنات‌ها مشهور هستند. سال ۵۷ اما زمانی که قنات ۳۰۰ ساله میبد با کم‌آبی مواجه شد، یک چاه برای رساندن آب به زمین‌های کشاورزی در این شهر حفر شد که مسیر آبرسانی آن همان مسیر قنات تاریخی شهر بود.

تنها چاه کشاورزی شهر میبد اکنون توسط یک هیات امناء اداره می‌شود که یکی از آن‌ها کارخانه کاشی دارد و دو تن دیگر اداره اماکن مذهبی شهر را برعهده دارند و برخی دیگر از ناظران شورای‌نگهبان در شهر میبد هستند.

هیات امنای چاه کشاورزی میبد ۸ ماه قبل بصورت خودسرانه و بدون داشتن مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی تصمیم به رساندن آب چاه کشاورزی که در مسیر قنات ادامه داشت و در مسیر خود از میان خانه‌های تاریخی، آسیاب قدیمی شهر، رختشویخانه تاریخی، قلعه فیروز و… می‌گذشت و تبدیل به عاملی برای ثبات معماری در خانه‌های تاریخی شهر میبد شده بود، گرفتند.

آن‌ها با لودر و بولدوزر به جان بافت تاریخی میبد افتادند و کوچه‌هخای آشتی‌کنان این شهر را تخریب کردند و معماری ساباط گونه شهر را فروریختند و جریان آب را از خانه‌های تاریخی شهر میبد از دورن خانه‌های مردمف از گذر رختشویخانه و آسیاب و قلعه فیروز این شهر بریدند و در لوله‌های پلی‌اتیلن کردند تا آب را به بهانه جلوگیری از هدر رفت آب، آب را با لوله به زمین‌های کشاورزی برسانند تا با شیوه غرقابی زمین‌ها را سیراب کنند. غافل از آن که در کشاورزی به شیوه غرقابی ۷۰ درصد آب هدر می‌رود.

۴۵۰ متر لوله‌گذاری در بافت تاریخی شهر میبد انجام شده است و حفاری برای لوله‌گذاری در ۱۵۰ متر دیگر از مسیر کافی است تا بافت تاریخی میبد شخم بخورد و با قطع آب از خانه‌های خشتی و بناهای تاریخی شهر میبد راه برای ترک خوردن خانه‌ها و حتی فروریختن آن‌ها نیز هموار شود.

چند ماه پیش اداره میراث‌فرهنگی میبد که متوجه لوله‌گذاری در ۴۵۰ متر از بافت تاریخی با شخم زدن بافت تاریخی توسط لودرها شد فعالیت تخریبگران بافت تاریخی میبد را متوقف کرد و آب را از همان لوله به مسیر قنات در رختشویخانه تاریخی میبد بازگرداند.

اما هیات امناء دست بردار نبود و دوباره بدون مجوز بر لوله‌گذاری برای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی اصرار کرد و پروژه را از سر گرفت. توقف و تداوم پروژه تا همین چند روز پیش نیز که شهرداری میبد مجوز ادامه پروژه لوله‌گذاری آب برای انتقال آب چاه کشاورزی آن شهر را صادر کرد، رفتارهای خودسرانه ادامه داشت.

دو روز قبل یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد که به منظور جلوگیری از ادامه تخریب‌ها به شهر میبد رفته بود با برخوردهای زننده و الفاظ رکیک بانیان تخریب بافت تاریخی میبد به بهانه تامین آب برای زمین‌های کشاورزی و لوله‌گذاری در بافت تاریخی میبد مواجه شد.

صبح دیروز نیز لودرها و بولدوزرها بار دیگر به جان بافت تاریخی میبد افتادند و از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر حدود ۸۰ متر به عمق حدود ۵ متر از این بافت را حفاری کردند تا حرف خود را به کرسی بنشانند.

در حفاری‌های انجام شده دو روز گذشته اما چنگک لودرها به یک سازه معماری تاریخی برخورد و اینبار اداره میراث‌فرهنگی استان یزد بار دیگر ادامه پروژه را متوقف کرد.

اما دیروز نیز حفاری‌ها ادامه یافت و امروز صبح هم فعالیت تخریبی در بافت تاریخی میبد جریان یافت تا آن که مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد، ساعاتی پس از تداوم حفاری‌های خودسرانه دستور دادستانی یزد برای توقف پروژه حفاری به بهانه لوله‌گذاری برای تامین آب کشاورزی را گرفت و آنرا به هیات امنای چاه کشاورزی شهر میبد که از ۸ ماه پیش در حال تخریب نشانه‌های تاریخی و هویتی این شهر هستند ابلاغ کرد.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. به نام خدا
    به به چه عالی خداقوت سرانجام جلو تخریب بیشتر بافت قدیمی گرفته شد!
    در جهت لزوم حفظ قنات:
    ۱-حذف قنات باعث تغییر اکوسیستم منطقه شده ، مشکلات عدیده ای را در پی خواهد داشت از ان جمله رشد و ازدیاد پشه سالک و مالاریا ، حشرات و جانوران موذی دیگر از جمله موش، سوسک،سوسمار و مار و … خواهد بود.
    ۲-حذف قنات یعنی حذف حدود ۱۰٪ اب از ساختمان های خشت و گلی بی نظیر که به تدریج باعث ایجاد شکاف و در نهایت فروپاشی ان ها می گردد.
    ۳- حذف قنات یعنی از بین بردن ارزشمند تریت زهکشی که به هیچ وجهی نمی توان ان را ایجاد کرد که نه تنها در مواقع بارندگی های غیر مترقبه بلکه حوادثی مانند ترکیدگی لوله های اب شهرب و غیره بی درنگ باعث نجات ساختمان ها می گردد .
    ۴- بر کسی پوشیده نیست که حفظ قنات و احیای اسیاب و رخشوی خانه نه تنها باعث رونق گردشگری خواهد بود بلکه باعث افتخار نیاکان ما هم هست
    ۵-اگر زمین های کشاورزی حوزه ی این قنات بعد از سال ها کشاورزی مداوم هنوز دارای کیفیت عالی است نتیجه جذب املاح اب توسژ مجاری قنات می باشد.
    فیروزابادی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید