جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مونسان؛پژوهشگاه به پژوهش های گردشگری توجه ویژه ای داشته باشد

0 انتشار:

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید بیشتر به پژوهش های کاربردی و ارتقا پژوهشکده گردشگری بپردازد.

 علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز با اعلام این مطلب در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش گفت: توجه به گردشگری در حوزه میراث فرهنگی نه تنها باعث درآمدزایی می شود بلکه ارزش ها و تاریخ ایران را به جهان معرفی می کند.

او علم بدون پژوهش را به چراغی تشبیه کرد که کم کم به سمت خاموشی می رود و پژوهش را ارزش آفرین دانست.

او در ادامه پژوهش را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: برخی از پژوهش ها منجر به تولید علم می شوند و گروهی از پژوهش ها کاربردی بوده و گره ای از مشکلات حل می کنند.

او با تاکید بر اهمیت هر دو این پژوهش ها گفت: اگر پژوهشگاهی فقط روی یکی از این نوع پژوهش ها تمرکز کند حالت نامتوازنی ایجاد می شود بنابراین پژوهشگران پژوهشگران باید علاوه بر تولید علم و دانش جدید، امور و مشکلات جامعه را نیز مدنظر داشته و راهکارهای مناسبی ارایه دهند.

معاون رییس جمهور افزود: در پژوهشکده ها و گروه های مختلف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اقدامات بسیار خوبی انجام شده و تولیدات و کتاب و پایان نامه های خوبی  داشته ایم.

او گفت: با این حال باید به بخش های جدید یا مغفول مانده بیشتر از قبل پرداخته شود تا حالت متوازنی به وجود آید.

به گفته وی، در حوزه میراث فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده و تجربه های خوبی در این زمینه وجود داشته و این روند همچنان ادامه دارد.

مونسان با اشاره به تبدیل شدن گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به پژوهشکده در آخرین جلسه هیات امنا گفت: به نظر می رسد در این بخش باید کارهای بیشتری انجام شود و پژوهشگاه به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیاید تا با ارایه راهکارهای مفید از داشته های موجود بهره برداری بهتری انجام شود.

او با تاکید بر اهمیت میراث فرهنگی در کشور گفت: میراث فرهنگی برای هر ملتی ارزشمند است و توضیح در این زمینه توضیح واضحات است چرا که میراث فرهنگی، هویت یک کشور را شکل می دهد و باعث افتخار یک ملت است.

وی با اشاره به داشته ها و تاریخ ایران بر لزوم توجه به حوزه میراث فرهنگی و استفاده مفید از آن تاکید کرد و گفت: کشورهایی که مانند ایران جاذبه های فرهنگی ندارند با انجام طرح های مختلف سعی کرده اند جذابیتی را ایجاد کرده و از محل آن و از طریق گردشگری کسب درآمد و اشتغال زایی  داشته باشند.

او افزود: با استفاده از گردشگری در حوزه میراث فرهنگی نه تنها می توان درآمدزایی داشت بلکه با می توان ایران و ارزش ها و تاریخش را به دیگران شناساند.

مونسان گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید بیشتر به پژوهش های کاربردی پرداخته و  به بخش گردشگری توجه ویژه ای داشته و در راستای ارتقا آن گام بردارد.

او در ادامه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا در تعامل و همکاری با معاونت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بررسی مشکلات و ارایه راهکار مناسب بپردازد.

او افزود: مدیران کل میراث فرهنگی در استان ها نیز باید مشکلات و موانع خود را با پژوهشگاه مطرح کنند تا برنامه ها و اقدامات لازم برای رفع این مسائل ترسیم شود.

در این مراسم از مجلات باستان شناسی، هنرنامه ایران و مجموعه کتاب های شاخص تولیدی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری رونمایی شد. در این مراسم همچنین هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه به اجرای موسیقی زنده پرداختند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید