شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نوشدارویی که به سهراب نرسید/اعتبار مرمت خانه نفیسی پیش‌بینی شده بود

0 انتشار:

مریم جلیلوند/خبرنگار

مالک بنای تاریخی نفیسی درحالی با تخریب پنهانی مرگ یکی از مهمترین بناهای تاریخی اهواز را رقم زد که معاون میراث فرهنگی استان خوزستان از بودجه‌بندی امسال و تخصیص اعتبار برای مرمت خانه نفیسی خبر داد. نوشدارویی که به سهراب نرسید و پایان تلخ خانه تاریخی نفیسی با فروریختن سقف این بنا توسط مالک رقم خورد.

خانه نفیسی اهواز ۲۵ اسفندماه سال ۷۹ با شماره ۳۴۹۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و طی ۷ سال گذشته به طور پنهانی و به تدریج توسط مالک تخریب و حالا تصاویر آن در صدای میراث منتشر شده است.

«محمدحسین ارسطوزاده» معاون میراث فرهنگی استان خوزستان اما در گفت‌وگو با صدای میراث، درحالی از پیگیری‌های حقوقی برای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنای ارزشمند متعلق به دوره پهلوی اول خبر می‌دهد که به گفته شاهدان محلی، خانه نفیسی به طور کامل از بین رفته و تنها دیوارهای اطراف آن باقی مانده است.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان اما می‌گوید: بخش حقوقی با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

ارسطوزاده به صدای میراث گفت: مالک بنای تاریخی نفیسی به عوامل میراث فرهنگی اجازه حضور در داخل بنا را نداده است و یگان حفاظت از میراث فرهنگی از اماکن دیگر و فضاهای مشرف به این بنا متوجه میزان تخریب‌های صورت گرفته شده‌اند.

او گفت: خانه نفیسی درحالی توسط مالک تخریب شد که اداره میراث فرهنگی استان خوزستان برای مرمت و حفاظت این بنای تاریخی اعتبار تخصیص داده بود.

اولویت بودجه‌ای برای بناهای در معرض خطر

آنطور که ارسطوزاده اعلام کرد: با توجه به اتفاقات اخیر برنامه‌ریزی شده است تا اولویت به بناهای در معرض خطر استان خوزستان اختصاص پیدا کند.

به گفته وی، فهرستی از بناهای در معرض خطر و یا بناهایی که برای اهالی خطر آفرین هستند برای اختصاص بودجه تهیه شده است.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان با اشاره به استحکام بخشی و مرمت و حفاظت اضطراری بناهای تاریخی استان خوزستان اعلام کرد: برای جلوگیری از تخریب های احتمالی لازم است که بناها، محوطه ها و حتی اشیایی که در مرحله خطر هستند استحکام بخشی و حفاظت شوند و پس از آن به ساماندهی و احیاء فعالیت‌های دیگر پرداخت.

او در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های اداره میراث فرهنگی استان خوزستان در رابطه با آثار تاریخی استان خوزستان و جلوگیری از تخریب‌های احتمالی چیست؟ گفت: درحال حاضر به صورت گسترده مطالعات و پژوهش‌هایی که قبل‌تر صورت گرفته بود درحال بازنگری هستند.

ارسطوزاده ادامه داد: برنامه‌ریزی یکساله و پنج ساله را بویژه در بحث حفاظت و نگهداری از آثار و اجرای برنامه جامع پایش برای تمامی آثار تدوین و در دستور کار قرار داده‌ایم تا از حال و روز آثار مطلع باشیم.

ارسطوزاده گفت: با پایش مداوم آثار تاریخی وضعیت بناهای تاریخی مشخص و برنامه‌ریزی ها انجام می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان تاکید کرد: همه عوامل میراث فرهنگی استان، مطابق برنامه باید اقدام کنند تا پس از ارسال گزارش‌ها به معاونت میراث‌فرهنگی برای رفع مشکلات و عوامل آسیب‌رسان اقدام شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید