جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

۳۰ موزه برتر کشور معرفی شدند

0 انتشار:

آیین معرفی موزه های برتر کشور در هفته میراث فرهنگی و به مناسبت روز جهانی موزه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد و این مراسم با استقبال گسترده موزه‌داران و شخصیت‌های فرهنگی قرار گرفت.

احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شورای شهر تهران، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرستاده نماینده یونسکو در تهران، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، روسای موزه های خصوصی و دولتی از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

به گزارش صدای میراث؛ از این مراسم، آیین انتخاب موزه‌های برتر در سال ۹۷ با در نظر گرفتن همان ۱۲ شاخص ایکوم(کمیته جهانی موزه‌ها) در سال ۹۶ برگزار شد و موزه های برتر ایران با همان شاخص ها معرفی شدند.

۳۰ موزه برتر کشور در بخش‌های خصوصی و دولتی و موزه‌های کوچک و بزرگ در حالی معرفی شدند که توانسته بودند براساس نظر هیات داوران انتخاب موزه برتر شاخص‌های ایکوم را اجرایی کنند.

براساس انتخاب داوران، امسال در بخش موزه‌های برتر خصوصی، ۱۰ موزه انتخاب و معرفی شدند که در معیار کودک و نوجوان؛ «موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان» در معیار تلاش برای بقاء؛ «موزه شاهین‌شهر اصفهان»، در معیار اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی؛ «موزه زمین‌شناسی گرگان» و در معیار خلاقیت و نوآوری؛ دو «موزه بین‌المللی سیار سفیران فرهنگ صلح» و «موزه خودروهای تاریخی یزد» برتر شدند. همچنین در معیار گردآوری؛ «موزه کلوک نطنز»، در معیار معرفی؛ «سراموزه دکتر رهگشا در بادرود»، در معیار بازدید از موزه؛ «موزه موسیقی اصفهان»، در معیار آموزش؛ «موزه صلح تهران»، در معیار حفاظت و نگهداری؛ «موزه کتب و اسناد تاریخی فلاورجان اصفهان» و در معیار توسعه مدیریت و پژوهش؛ «موزه مردم‌شناسی اوز در شهرستان لار استان فارس» به عنوان موزه های برتر خصوصی شناخته شدند.

هیات داوران اما در این بخش و در معیار روز جهانی موزه؛ هیچ موزه‌ای را شایسته برتری ندانست که نشانه ضعف موزه‌ها در تحقق شعار روز جهانی موزه است که سالانه از سوی ایکوم جهانی اعلام می شود.

در بخش موزه های دولتی کوچک نیز در معیار تلاش برای بقا؛ «کاخ موزه مروارید استان البرز»، معیار اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی؛ «سرای هیمن مهاباد»، در معیار پژوهش، «موزه گل‌سنگ‌های ایران»، با معیار کودک و نوجوان؛ «موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خلیج فارس»، در معیار معرفی؛ «موزه عصارخانه شاهی اصفهان» موزه‌های برتر شناخته شدند. همچنین در معیار پژوهش؛ «باغ موزه اکبریه بیرجند» و در معیار روز جهانی با سه ویژگی خلاقیت، گردآوری و بازدید از موزه؛ «موزه تاریخ علوم طبیعی» حایز رتبه برتر موزه‌های دولتی کوچک شناخته شدند.

هیات داوران انتخاب موزه برتر اما در شاخص توسعه مدیریت؛ هیچ موزه‌ای را در بخش موزه های کوچک دولتی حایز امتیاز ندانست.

در بخش موزه‌های دولتی متوسط نیز با معیار اعمال استاندارد؛ «مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر»، در معیار بازدید از موزه؛«موزه نارنجستان قوام»، در بخش گردآوری؛ «موزه تاریخ آمل» و در معیار آموزش؛ «موزه علوم زمین مشهد» حایز رتبه برتر موزها شناخته شدند. در معیار حفاظت و نگهداری نیز «موزه سینمای ایران»، در شاخص توسعه مدیریت و گردآوری نیز باغ موزه قصر، در معیار کودک و نوجوان و اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی‌ «موزه بانک ملی ایران» و در معیار خلاقیت، پژوهش و معرفی؛ موزه «چینی خانه اردبیل» به عنوان موزه های برتر متوسط دولتی معرفی شدند.

اما هیات داوران در معیار تلاش برای بقاء هیچیک از موزه های دولتی متوسط را حایز رتبه برتر نشناخت که بیانگر وضعیت خوب این موزه ها در مقایسه با موزه های بخش خصوصی و موزه های کوچکتر است.

در بین موزه های بزرگ دولتی نیز امسال در معیار حفاظت و نگهداری «کاخ موزه سعدآباد» و در معیار معرفی «موزه ملی ایران»، در بخش مدیریت، خلاقیت و آموزش «موزه علوم و فناوری» و در شاخص گردآوری، پژوهش و بازدید از موزه، «موزه آستان قدس رضوی» و در معیار کودک و نوجوان، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، بازدید از موزه و حفاظت و نگهداری نیز «کاخ موزه گلستان» رتبه برتر موزه های کشور را کسب کردند. در این بخش نیز هیات داوران هیچ موزه بزرگ دولتی را در شاخص تلاش برای بقاء و روز جهانی موزه حایز رتبه برتر نشناخت که از یکسو بیانگر وضعیت حمایتی خوب موزه‌های بزرگ دولتی و از یکسو تلاش اندک آن ها در تحقق شعار سالانه ایکوم است.

گفتنی است در ابتدای آیین معرفی موزه های برتر کشور، لوح تقدیر و نشان بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها به مرحوم «عباس درخشان» راهنمای موزه و موزه‌دار موزه ملی ایران تقدیم شد. درخشان سال گذشته درگذشت و نشان تقدیر از او به رییس موزه ملی ایران سپرده شد تا به خانواده این موزه‌دار تقدیم شود. علی عزتی رئیس انجمن خودآموختگان، منوچهر لطفی مدیر انجمن موزه‌داران،      ناصر هوشمند وزیری موسس غارموزه وزیری، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران، سردار جعفری رئیس باغ موزه دفاع مقدس و بهزاد طباطبایی مدیر موزه ورزش نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

print

Comments are closed.