شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مرکز پژوهش‌های مجلس: بودجه ۹۹ وزارت میراث‌فرهنگی برای تحقق برنامه‌ها کافی نیست

2 انتشار:
صدای میراث: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی وضعیت بخش میرا‌ث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور بررسی کرد.

به‌گزارش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس، صبح امروز (دوشنبه) مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، بودجه بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی کشور را بررسی کرد.

این مرکز اعلام کرد که مجموع لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۹ نمی‌تواند متناسب انتظارات مصرح در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، قوانین بالادستی و قانون برنامه ششم (به‌ویژه مواد ۲، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۰۰) را در خصوص استفاده از ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پوشش دهد. اگر چه سعی شده است تا به تمامی موارد اشاره شود و از ردیف معین برخوردار شوند. با این حال اعتبارات پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های تعریف شده ذیل برنامه‌های وزارتخانه نمی‌تواند به تحقق اهداف قانونگذار بینجامد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مجموع اعتبارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (کد ۱۱۳۷۰۰)، ۱۲.۷۲۸.۷۱۸ میلیون ریال است که ۱۰/۳۹ درصد (حدود ۱۰ درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است.

۴۰ درصد اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هزینه‌ای و ۶۰ درصد آن اعتبارات تملک سرمایه‌ای است. مجموع اعتبارات هزینه‌ای ۵.۱۲۴.۶۶۲ میلیون ریال است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸، معادل ۱۶/۱ درصد رشد داشته و مجموع اعتبارات تملک سرمایه‌ای وزارتخانه در لایحه برابر ۷.۶۰۴.۰۵۶ میلیون ریال است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۶/۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: سه برنامه تأمین، ‌حفاظت، ‌مرمت و معرفی میراث منقول، ‌ناملموس، ‌طبیعی و فرهنگی (۲۳ % اعتبارات)،  جذب گردشگران ورودی (۱۷ % اعتبارات) و گسترش خدمات موزه‌ای (۱۴ % اعتبارات) مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه هستند.

 این مرکز افزایش دو برابری سهم وزارتخانه از عوارض خروج از کشور نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ (از ۴۰۰.۰۰۰ ریال به ۸۰۰.۰۰۰ ریال) را از نکات مثبت لایحه ارزیابی کرده و پیش‌بینی کرد از این محل حدود ۲۸۰ میلیارد تومان به وزارتخانه تعلق بگیرد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «بررسی لایحه‌ سال ۱۳۹۹ در موضوع پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از بودجه این پژوهشگاه که ‌باید زمینه تقویت بنیه علمی برنامه‌ها و سیاست‌های گردشگری و میراث فرهنگی را فراهم آورد، ‌به موضوع اکتشاف و باستان‌شناسی تاریخی اختصاص می‌یابد که نوعی موازی‌کاری با حوزه معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه تلقی می‌شود و با وظایف تعیین شده پژوهشگاه در اساسنامه مغایرت دارد.»

براساس این گزارش، نکته قابل توجه در مورد برنامه جذب گردشگران ورودی این است که با توجه به هدف کمی ۸میلیون گردشگر ورودی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار پیش‌بینی شده برای جذب هر گردشگر در حدود ۱۰ هزار تومان (یا به‌عبارتی کمتر از یک دلار است) که این هزینه شامل همه فعالیت‌های تعریف شده برای جذب گردشگران ورودی است و با میانگین هزینه‌کرد کشورهای رقیب خصوصاً‌ در حوزه بازاریابی برای جذب گردشگر بسیار فاصله دارد.

در گردشگری داخلی نیز با توجه به هدف کمی ۷۵میلیون نفر برای گردشگران داخلی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار اختصاصی برای هر گردشگر در حدود ۵ هزار تومان است که این هزینه شامل همه فعالیت‌های تعریف شده برای توسعه گردشگری داخلی است. با وجود اینکه توسعه گردشگری داخلی اساس و پایه توسعه صنعت گردشگری در کشور است اعتبار این بخش کمتر از نصف مبلغ پیشنهادی برای جذب گردشگران ورودی است که به‌نظر می‌رسد توسعه گردشگری داخلی باید از جایگاه و اهمیت بیشتری در لایحه و برنامه‌های پیشنهادی وزارتخانه متبوع برخوردار باشد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس افزوده است: :ضروری است که با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران و فشار اقتصادی بر خانوار ایرانی تمهیدات بهتری (مانند طراحی بسته‌های سفر ارزان و آسان) برای توسعه گردشگری داخلی به‌عنوان رکن اصلی توسعه پایدار گردشگری کشور در نظر گرفته شود.»

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. این بودجه زیادشونم هست در این وزارتخانه حداکثر فشارها روی پرسنل حفاظت آثار هست که اونا رو هم بردن زیر نظر شرکتهای خدماتی که سه ماهی یه بار حقوق بهشون میدن اونم حقوق ثابت۱۸۰۰ تومانی. پس با یه حساب سر انگشتی میبینیم که بودجه داره توسط یه عده خاص هپولی میشه .من خودم به عنوان یه نفر از این نیروهای مراقب شرکتی این وزارتخونه که مدت۱۶ ساله تو این سازمان کار میکنه دلم میخواد همین بودجه رو هم کمش کنن که لا اقل اون پولی که برای همه هست برای ما نیست کم بشه ببینیم عدالت تو وزارتخونه اجرا میشه یا نه

  2. Kazem Hosseinzadeh

    با سلام
    صنایع دستی با همه مزیتهای اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی در بودجه جایی ندارد،جای بسی تاسف برای بودجه ریزان و کسانیکه از بودجه دفاع میکنند و به این بخش مهم با جامعه هدف بیش از ۲ میلیون نفری هیچگونه توجهی ندارند.
    صنایع خلاق،اقتصاد خلاق،شهرخلاق با صنایع دستی معنا پیدا میکند،تئوری که دنیا در این مبحث بسیار سرمایه گذاری کرده است.کشورهای پیشرفته دنیا در این خصوص بهترین تئوریسین ها را جذب کرده اند.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید