شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آتش افزایش قیمت بنزین بر سفرهای داخلی در صنعت گردشگری

0 انتشار:
عکس: میلاد فیروزان

صدای میراث: بامداد دیروز که بسیاری از شهروندان ایرانی در خواب ناز بودند، بنزین تا ۳برابر گران شد. اما این تصمیم چه اندازه بر صنعت گردشگری ایران به‌ویژه در چرخه گردشگری داخلی تأثیر دارد؟

صدای میراث این سؤال را با معاون گردشگری کشور و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران مطرح کرد تا مشخص شود آیا گران‌شدن بنزین تأثیری بر گران‌شدن خدمات گردشگری در ایران دارد؟ یا آنکه علاوه بر کاهش سفرهای داخلی در کشور جنبه‌های مثبت نیز خواهد داشت؟

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است که چندساعت پیش از اعلام گران‌شدن بنزین در نشست با فعالان گردشگری شهرستان گرمسار گفته بود، «۹۸درصد سفرهای داخلی ایرانی‌ها به روستاها و شهرهای کوچک است»، در گفت‌وگو با صدای میراث، تأیید کرده است که گران‌شدن قیمت بنزین به‌صورت طبیعی بر افزایش نرخ خدمات گردشگری در ایران تأثیر دارد.

در سوی دیگر پویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز به صدای میراث گفت: اگرچه هنوز برای اظهارنظر در این موضوع زود است، اما گران‌شدن قیمت بنزین بی‌تردید به کاهش سفرهای داخلی و کاهش اقامت گردشگران در تأسیسات اقامتی تاثیر دارد.

هر دو اما به جنبه‌های مثبت گران‌شدن بنزین بر صنعت گردشگری ایران نیز تأکید دارند. معاون گردشگری کشور معتقد است که سفرهای انفرادی از این پس جای خود را به سفرهای گروهی می‌دهد و قاچاق سوخت در شهرهای مرزی کشور از سوی برخی فعالان عرصه حمل‌ونقل توریستی کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز سخن معاون گردشگری در مورد افزایش سفرهای گروهی پس از افزایش قیمت بنزین را تأیید کرده است.

سفر گرانتر اما گروهی می‌شود

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور به صدای میراث گفت: بسته تورهای گردشگری مجموعه‌ای از هزینه‌ها‌ست که به گردشگران فروخته می‌شود و وقتی بخشی از این هزینه‌ها افزایش داشته باشد، تورگردان‌ها نیز باید این هزینه‌ها را از گردشگران بگیرند. بنابراین نمی‌توان گفت که گران‌شدن قیمت بنزین تأثیری بر هزینه‌ سفرهای داخلی ندارد.

تیموری اما گران‌شدن قیمت بنزین را در برخی موارد در صنعت گردشگری ایران مثبت ارزیابی کرده است. به گفته او، افزایش نرخ بنزین موجب می‌شود از شدت قاچاق سوخت توسط قاچاقچی‌ها جلوگیری شود و مشکلات در شهرهای مرزی کمتر شود، چون در مواردی قاچاق سوخت توسط اتوبوس‌ها گردشگران را در سفرهای خود در شهرهای مرزی کشور دچار مشکل می‌کرد.

معاون گردشگری کشور خبر داده است که هربار دولت تصمیم به ایجاد یک مسیر گردشگری جدید گرفته بود، این مسیر به‌دست افرادی می‌افتاد که از آن برای قاچاق سوخت سوءاستفاده می‌کردند و بدین‌ترتیب با گران‌شدن قیمت بنزین در کشور حل این معضل در شهرهای مرزی انجام شد.

او با رد این موضوع که افزایش قیمت بنزین تأثیری در گردشگری ورودی ایران نخواهد داشت، افزود: یکی از دستاوردهای مثبت گرانی قیمت بنزین در صنعت گردشگری افزایش سفرهای گروهی است و معاونت گردشگری نیز در ۳‌ماه گذشته، به‌طور مرتب جلساتی برای فعال‌شدن بیشتر شبکه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و ریلی با فعالان بخش خصوصی و مدیران ناوگان حمل‌ونقل کشور داشت که به ارزان‌تر‌شدن سفر می‌انجامد. با این حال باید ابتکار عمل نیز داشته باشیم و از تأثیر گران‌شدن قیمت بنزین بر چرخه صنعت گردشگری ایران جلوگیری کنیم.

ولی تیموری تاکید کرد: در صورتی که فعالان صنعت گردشگری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور بتوانند خود را با سیاستی که از همان ابتدا در معاونت گردشگری کشور درخصوص ترویج سفرهای برنامه‌ریزی شده و گروهی دنبال شد هماهنگ کنند، آن‌وقت هم از حجم سفرهای انفرادی با گران‌شدن قیمت بنزین کاسته می‌شود و هم می‌توان با تشکیل سفرهای گروهی هزینه‌های ناشی از گران‌شدن بنزین را کاهش داد. در این صورت از حجم سفرهای داخلی کشور نیز به‌دلیل افزایش قیمت بنزین کاسته نخواهد شد.

سفرهای داخلی کاهش می‌یابد

پویان رفیعی‌شاد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اما نظر دیگری دارد. او با اشاره به اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور که گفته است‌ هنوز افزایش نرخ سوخت برای هواپیماها اعلام نشده است، گفت: هزینه ایرلاین‌ها در مسیرهای داخلی نیز همین حالا نسبت به درآمد مردم گران است. البته این گرانی ناشی از هزینه تمام‌شده ایرلاین‌ها‌ست که اگر قرار باشد نرخ سوخت پروازها هم افزایش پیدا کند و قیمت بالا برود، شاهد کاهش بیشتر سفرهای داخلی خواهیم بود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اعلام کرد: با افزایش نرخ بنزین که یک مرتبه از هزار تومان به ۳هزار تومان رسید، سفرهای داخلی کاهش خواهد داشت و واحدهای اقامتی همچون هتل‌های کشور به‌دلیل کاهش اقامت گردشگران داخلی در تاسیسات خود با چالش مواجه می‌شوند.

به گفته او، افزایش نرخ بنزین ممکن است به کاهش نرخ معیشت منجر شود که در این شرایط مردم با سفر فاصله خواهند گرفت.

پویان رفیعی‌شاد، نگاه مثبتی نیز به افزایش قیمت بنزین در صنعت گردشگری ایران انداخته است. به گفته او، با افزایش قیمت بنزین ممکن است سفرهای گروهی جایگزین سفرهای انفرادی شود.

رفیعی‌شاد تأکید کرد: اگرچه هنوز برای سخن‌گفتن از تأثیر گرانی بنزین بر صنعت گردشگری ایران زود است و همچنان باید در انتظار بود که با گران‌شدن بنزین بلیت وسایل نقلیه در کشور چه وضعیتی پیدا می‌کند، تا آن‌وقت گفت هزینه‌های سفر چه اندازه افزایش می‌یابند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید