یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

احتمال قرار گرفتن شهر سوخته در فهرست میراث در خطر یونسکو | اعتراض سرپرست کاوش‌های باستانی شهر سوخته به قرار دادن پایه‌های بتنی در مسیر گردشگری این میراث جهانی

0 انتشار:

صدای میراث: شهر سوخته به احتمال زیاد به دلیل قرار دادن بیش از ۸۶ پایه بتنی بر عرصه این محوطه باستانی در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار خواهد گرفت.

شهر سوخته با قدمت بیش از ۵ هزار سال تاریخ تمدنی، در اولین روز از تابستان سال ۱۳۹۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و حالا که حدود یک دهه از آن تاریخ گذشته است به دلیل طراحی ناشیانه مسیر گردشگری و بارگزاری پایه های بتنی چند تنی بر عرصه اصلی این شهر در معرض قرار گرفتن در فهرست میراث در خطر یونسکو است.

سیدمنصور سیدسجادی، سرپرست کاوش های باستان‌شناسی شهر سوخته با اعلام این خبر به صدای میراث گفت: برخی مشکلات ایجاد شده در این میراث جهانی باعث تاسف است و بنده در آخرین بازدید از این محوطه ثبت جهانی شده ایران متوجه اجرای یک طرح غیرکارشناسی شده و غیرقانونی بر عرصه این محوطه میراث جهانی شدم که اگر کارشناسان یونسکو برای ارزیابی این دوره به شهر سوخته سفر کنند، قطعا نام این محوطه باستانی را در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار خواهند داد.

سیدسجادی که بیش از ۵۰ سال است کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته را مدیریت می‌کند و ساکن ایتالیا است، در بازدید دو سال قبل خود از شهر سوخته، متوجه اقدام غیرکارشناسی شده مدیران محلی سیستان و بلوچستان در قرار دادن پایه های بتنی بر عرصه شهر سوخته شده است.

او به صدای میراث می گوید: پس از این همه کار در شهر سوخته و شناساندن این منطقه به جهان وقتی با پایه های بتنی چند صد کیلوگرمی بر عرصه شهر سوخته مواجه شدم، متوجه شدم این اقدام از سوی کسانی صورت گرفته است که اصلا شناختی از این محوطه باستانی ندارند و قوانین ملی و جهانی میراث فرهنگی را هم نمی دانند. نتیجه اقدام آن ها خراب شدن منظر فرهنگی شهر سوخته و هدر دادن میلیاردها تومان پول است و متاسفانه کسی هم به کار آن ها نظارت نکرده است و حالا یک آدم عاقل باید بیاید و چند هزار میلیارد تومان خرج کند تا این خرابکاری را ساماندهی کند.

سرپرست هیات کاوش‌های باستان شناسی شهر سوخته در گفت وگو با صدای میراث افزود: آن آشغال‌هایی را که روی سایت باستانی شهر سوخته قرار داده‌اند برخلاف قوانین میراث فرهنگی است و با اینکار عرصه شهر سوخته را از بین برده‌اند. متاسفانه هیچ مشورتی هم با ما نشده است. به خیال خودشان مسیرهای گردشگری بر این سایت تاریخی ایجاد کرده اند که کاملا کار غلطی است. متاسفانه از پروژه‌ای که سال ها قبل تیم ما داده بود کپی برداری کرده‌اند، ولی ندانسته اند باید چکار کنند.

سیدمنصور سیدسجادی با تاکید بر این که هیچکس حق ندارد کار ساختاری در یک سایت تاریخی انجام دهد افزود: وقتی بیش از۸۶ پایه بتنی را که هر کدام چندین تن وزن دارد روی یک سایت باستانی قرار می دهند یعنی این محوطه را خراب کرده‌اند. هر باستان‌شناسی می‌داند که نباید این اقدام انجام شود و به همین خاطر اگر بازرسان یونسکو برای بازدید به شهر سوخته بیایند، نام این میراث جهانی را در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار خواهند داد.

او گفت: پایه های بتنی را بر عرصه شهر سوخته قرار داده‌اند و با قرار دادن تخته بر آن ها مسیر گردشگری ایجاد کرده‌اند تا گردشگران با راه رفتن بر عرصه شهر سوخته این سایت را از نزدیک ببینند. در حالی که متوجه نیستند که اصلا مفهوم کار ما به هم خورده است.

سید سجادی در پاسخ به این سوال صدای میراث که چرا به این اقدام اعتراض نکرده اید؟ گفت: اعتراض های ما به جایی نمی‌رسد. چون اگر قرار بود به اعتراض‌ ما گوش کنند، لااقل با ما مشورت می کردند. من ۵۰ سال عمرم را آنجا گذاشته‌ا و سوالم این است که آیا نباید برای این کار با ما مشورت می‌کردند؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید