دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معافیت اتباع ۳۳ کشور از دریافت ویزای ورود به ایران

0 انتشار:

صدای میراث: هیات دولت در جلسه صبح امروز خود اتباع ۳۳ کشور را بطور یکجانبه از دریافت ویزای ورود به ایران معاف کرد و بدین ترتیب گردشگرانی که با روادید این کشورها وارد ایران می‌شوند هیچ نیازی به دریافت ویزا ندارند و می توانند آزادانه به ایران سفر کنند.

به گزارش صدای میراث، لغو روادید گردشگری از دولت‌های نهم و دهم نقل محافل شد و در همان دوران روادید ایران با برخی کشورها بصورت دو جانبه لغو شد. اما بیشتر این کشورها در حوزه آفریقا بودند و منتقدان می گفتند هیچ گردشگری از کشورهای فقیر آفریقایی به ایران سفر نخواهد کرد.

در دولت های بعدی از جمله در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز پروسه لغو روادید با کشورهای جهان در پیش گرفته شد و برخی دیگر از کشورها توافقنامه لغو روادید دو جانبه با ایران را امضاء کردند.

دولت سیزدهم اما ترجیح داده است که لغو روادید را به صورت یکجانبه براساس پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۶۸ کشور ملغی کند که امروز نام ۳۳ کشور در فهرست لغو روادید یکجانبه ایران قرار گرفت و هیات وزیران با معافیت ویزایی اتباع آن کشورها برای ورود به ایران موافقت کرد.

ایران روادید خود را برای کدام کشورها برچید؟

براساس آنچه معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده است، در خاورمیانه و خلیج فارس، ورود اتباع کشورهای عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان به ایران معاف از دریافت ویزای ورود به ایران شده‌اند.

از کشورهای حوزه قفقاز نیز اتباع کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان بطور کامل معاف از دریافت ویزا شده اند و لغو روادید با روسیه نیز تنها در قالب سفرهای گروهی ۵ تا ۵۰ نفری ممکن شده است.

در قاره آفریقا نیز از این پس، اتباع کشورهای تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمباوه، موریس و سیشل می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزای ایران با نشان دادن پاسپورت کشورشان از مرزهای ایران عبور کنند.

در شرق آسیا نیز اتباع کشورهای ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی می‌توانند از این پس بدون نیاز به گرفتن ویزای سفر به ایران وارد کشورمان شوند.

با تصمیم هیات دولت، اتباع کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا نیز در قاره آمریکا از این پس معاف از دریافت ویزای ورود به ایران هستند.

تصمیم دولت برای لغو روادید با کشورهای اروپایی اما تنها شامل کشورهای اروپای شرقی شده است که بر این اساس، اتباع کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و بلاروس می توانند بدون آن که نیاز به گرفتن ویزای ایران داشته باشند به کشورمان سفر کنند.

هندوستان نیز در منطقه آسیا با تصمیم هیات دولت در فهرست کشورهایی قرار گرفت که اتباع آن معاف از دریافت ویزای ورود به ایران شدده اند. علت این انتخاب البته به آن دلیل بود که ایران به عضویت بریکس (قدرت‌های اقتصادهای نوظهور) درآمده و هندوستان نیز از اعضای کشورهای حوزه بریکس است.

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی اما به هنگام خروج از جلسه صبح امروز هیات وزیران به خبرنگاران گفته است که این فاز نخست پروسه لغو روادید با ۶۸ کشور جهان است که به دولت سیزدهم پیشنهاد شده و بدین ترتیب احتمال افزایش کشورهایی که ایران بصورت یکجانبه روادید خود را برای آن‌ها برچیده است وجود دارد.

منتقدان و حامیان لغو یکجانبه روادید ایران چه می گویند؟

منتقدان لغو روادید یکجانبه با کشورهای جهان همچنان بر این نظر اصرار دارند که تصمیم به لغو روادید به صورت یکجانبه با کشورهایی که ایرانی‌ها را همچنان در انتظار ویزا نگاه می‌دارند، شیوه مناسبی نیست و ایران باید مسیر رایزنی برای لغو روادید دو جانبه با کشورهای مختلف جهان را طی کند.

در سوی دیگر اما متولیان دولتی صنعت گردشگری و گروهی از بخش خصوصی این صنعت قرار دارند که معتقدند لغو روادید می تواند تعداد گردشگران ورودی به ایران را از کشورهایی که نیاز به دریافت ویزای ورود به ایران ندارند افزایش دهد. آن ها به افزایش جمعیت گردشگران ورودی به ایران از کشور چین پس از اجرای لغو روادید یکجانبه ایران برای گردشگران چینی را مثال می‌آورند و با اشاره به بازار روسیه نیز می گویند، روس‌ها نیز پس از پروسه لغو روادید یکجانبه ایران برای آن ها درخواست های زیادی برای سفر به ایران دارند.

۴٫۴ میلیون گردشگر سهم ایران در ۸ ماه نخست سال

دیدگاه های متفاوت درخصوص لغو روادید یکجانبه ایران برای کشورهای هدفگذاری شده در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته ابراهیم پورفرج، رییس سابق جامعه تورگردانان ایران گردشگران خارجی حتی مجانی هم به ایران سفر نمی کنند و این موضوع منجر به ورشستگی فعالین گردشگری و بیکاری راهنمایان تور شده است.

با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک روز پس از اظهارات ابراهیم پورفرج، آمار گردشگران ورودی به ایران را منتشر کرد که براساس آن ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر در ۸ ماه نخست امسال و تا پایان آبانماه سالجاری به ایران سفر کرده‌اند.

براساس این اعلام، در ۸ ماه نخست سالجاری، ۱٫۸ میلیون گردشگر از خاورمیانه به ایران سفر کرده‌اند و بحرین، عراق، کویت و عربستان که نامشان در فهرست لغو روادید یکجانبه ایران قرار دارد صدرنشین گردشگران ورودی از خاورمیانه به ایران بودند. ۱٫۱ میلیون گردشگر نیز براساس آمار وزارت میراث فرخهنگی از کشورهای عضو اکو، به ایران آمده‌اند و از چین نیز ۵۶ هزار و ۱۲۰ گردشگر و از روسیه هم ۲۱ هزار و ۲۰۰ گردشگر در هشت ماه نخست سال به ایران سفر کرده‌اند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید