پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳

از ظرفیت های جهانی ماکو برای جذب گردشگر استفاده نکرده ایم

0 انتشار:

ماکو آخرین نقطه از شمال غرب ایران روی گوش گربه ایران نششسته است. ماکو چشم مهم ایران است. نقطه ای استراتژیک در شمال غرب کشور. سرزمینی که نه تنها ادیان مختلف در آن قرن های متمادی در صلح و دوستی کنار یکدیگر زیسته و تعامل داشته اند که یکصد سال است موقعیت سوق الجیشی مرزی خود در مرز بازرگان را حفظ کرد و در طول تاریخ، گلوگاه اقتصادی و شاهراه مهم فرهنگی ایران است.

به گزارش صدای میراث، ماکو این شهر مهم ایران اما هنوز برای مردم ایران شناخته شده نیست. این منطقه مهم ایران در حالی به محاق فراموشی رفته است که مدیر عامل منطقه آزاد ماکو در ساختمانی نزدیک به مرز بازرگان درخواست تغییرات بنیادی براساس توسعه پایدار و سبز را مطرح می کند.

جشنواره سفرنگاری ماکو که حالا در شهرستان ماکو به ماکوگرام شهرت دارد همین دیروز فعالیت خود را با دعوت از فعالان سفرنگاری در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی با همکاری فصلنامه گردشگری گیلگمش آغاز کرد تا به معرفی جاذبه های گردشگری ماکو بپرازد.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو نیز دیروز از اهداف و برنامه های تدوین شده این سازمان در جهت رونق اقتصادی و ایجاد توسعه پایدار در جوامع محلی شهر ماکو و شهرستان های شوط و پلدشت  در شهر ماکو خبر داد.

«غلامرضا سلیمانی»، ماکو را چهارراه تمدنی و سرزمین ادیان مختلف در ادوار تاریخی توصیف کرد و گفت: ماکو سرزمین فرصت هاست. جایی که به دلیل همزیستی مسالمت آمیز ادیان در کنار یکدیگر تبدیل به سرزمین صلح و چهارراه تمدن شده است.

تاریخ یکصدساله نخستین مرز زمینی ایران

به گفته او، برغم آن که ماکو دارای تاریخ یکصدساله ایجاد نخستین مرز زمینی ایران است و همواره شاهراه فرهنگی و گلوگاه اقتصادی ایران بود، اما متاسفانه از ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی این شهر به درستی استفاده نشده است.

آنطور که سلیمانی می گوید: طبیعت گردی و بوم گردی یکی از جاذبه های گردشگری منطقه آزاد ماکو است که مدتها از ظرفیت آن ها غفلت شده است.

به گفته او، جدای از بحث لجستیک و ترانزیت که یکی از محورهای اصلی توسعه در منطقه است بحث گردشگری در شاخه های فرهنگی، طبیعی و تاریخی از جمله محورهای توسعه منطقه است که باید با برنامه ای اصولی به آن پرداخته شود.

او گفت: منطقه آزاد ماکو اگرچه از طبیعت بکر در حوزه کشاورزی و وجود معادن و منابع برخوردار است، اما منطقه آزاد ماکو تلاش دارد فعالیت خود را در جهت توسعه سبز و هوشمند پیش ببرد. از همین رو، فعال کردن بخش گردشگری و سیاست گذاری در جهت افزایش گردشگر از جمله اقداماتی است که در دستور کار منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است.

سلیمانی از جوان و نوپا بودن سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: این سازمان در سال ۹۲ ایجاد شد و بسیار جوان است و هنوز با چالش های مختلف مواجه است.

او در معرفی کاستی ها در منطقه آزاد ماکو گفت: اولین چالش منطقه آزاد ماکو نبود محتوای مناسب برای معرفی این منطقه و  بازاریابی برای آن است. این درحالی است که زیرساخت های این منطقه نیز برای جذب گردشگر آماده سازی نشده است. با این حال تلاش کرده ایم با همکاری متخصصان گردشگری بر جوامع بومی ماکو تمرکز کنیم و با معرفی میراث شفاهی منطقه گردشگری بومی را راه اندازی کنیم.

تمرکز ماکو بر میراث جهانی

غلامرضا سلیمانی مدرعامل منطقه آزاد ماکو اما در پاسخ به این سوال صدای میراث که منطقه آزاد تا چه اندازه توانسته است از ظرفیت های میراث جهان خود برای جذب گردشگر استفاده کند گفت: متاسفانه تا به حال نتوانسته ایم از این فرصت استفاده کنم.

او گفت: سالانه  بیش از ۳ هزار گردشگر و ارامنه از کشورهای همسایه به ویژه ارمنستان برای بازدید از کلیساهای ثبت جهانی شده ایران و حتی زیارت قره کلیسا یا تادئوس مقدس که از حواریون حضرت مسیح است راهی ماکو می شوند اما متاسفانه ایران تاکنون نتوانسته است از این ظرفیت ارزشمند برای جذب گردشگر و درآمدزایی بهره ببرد.

او تاکید کرد: منطقه آزاد ماکو تاکنون هیچ برنامه ای در این زمینه نداشته و نتوانسته از این فرصت ها برای توسعه گردشگری بهره بگیرد.

مسابقات ارامنه جهان در ماکو برگزار می شود

به گفته سلیمانی، سالانه بیش از ۲ یا ۳ هزار ارامنه برای بازدید از قره کلیسا و انجام فرایض دینی راهی ماکو می شوند و یک هفته نیز در این شهر اقامت دارند که متاسفانه نتوانسته ایم از این ظرفیت در بخش گردشگری بهره بگیریم.

مدیرعامل منطقه ازاد ماکو اما از برنامه های این سازمان برای استفاده از فرصت های جهانی ماکو در جذب گردشگر خبر داد و گفت: در برنامه ای که برای توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو در نظر گرفته ایم تلاش داریم تا در ایامی که ارامنه و گردشگران در ماکو حضور دارند رویدادهایی نیز تعریف شود تا مدت اقامت گردشگران افزایش بیابد و در این مسیر با باشگاه آرارات و نمایندگان ارامنه و خلیفه گری ارامنه در تهران و آذربایجان غربی وارد گفت وگو شده ایم تا رویدادهایی با همراهی این مراکز تعریف و اجرا شد تا در بخش گردشگری بتوانیم استفاده بیشتری از ظرفیت های جهانی ماکو در بخش گردشگری مذهبی داشته باشیم. به گفته او، قرار است در مذاکرات با باشگاه ورزشی آرارات مسابقات ورزشی ارامنه جهان در ماکو برگزار شود.

مرمت آثار تاریخی با هزینه منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل منطقه آزاد گردشگری ماکو در ادامه پاسخ به سوال صدای میراث در مورد ظرفیت های تاریخی ماکو گفت: در حال حاضر آثار تاریخی ماکو را با هزینه منطقه آزاد مرمت کرده ایم.

او گفت: سعی داریم در مرحله نخست با مرمت آثار تاریخی ماکو ثبت برخی از این آثار در فهرست میراث جهانی را آغاز کنیم که نمونه آن دیواره کلاه سنگی ماکو است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید