جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اقیانوس ها در آستانه خفه گی

0 انتشار:

تا همین یک قرن پیش، مردم جهان حتی نمی دانستند پلاستیک چیست؟ اما امروزه کیسه های نایلونی و پلاستیک ها همه جا است وجود دارند و بخشی از زندگی مدرن شده اند. از وسایل پزشکی که جان بیماران را نجات می دهند گرفته تا اجزای پلاستیکی استفاده شده در اتومبیل ها، کامپیوترها، تلفن ها، سفینه های فضایی، کیسه های خرید و…همگی پای پلاستیک را به زندگی انسان کشانده اند.

پای پلاستیک حتی به محیط زیست به خصوص اقیانوس ها نیز باز شده است. در قرن گذشته ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید شده است که بیشترین حجم آن متعلق به دهه ۱۹۶۰ به اینسو است که به ۶ میلیارد و ۹۰۰میلیون تن رسید. وحشتناک تر آن است که از این میزان پلاستیک تولید شده در جهان ۳/۶ میلیارد تن پلاستیک هرگز بازیافت نشده است.

هنوز البته مشخص نیست چه میزان زباله پلاستیکی غیرقابل بازیافت به اقیانوس ها راه یافته است. اما در سال ۲۰۱۵ «جنا جمبک» استاد مهندسی دانشگاه گرجستان، تخمین زد که سالانه ۵٫۳ میلیون تا ۱۴ میلیون تن پلاستیک تنها در مناطق ساحلی تولید می شوند که بی سروصدا در زمین دفن شده اند یا به قعر رودخانه ها و دریاها رفته اند. بیشتر زباله های پلاستیکی نیز سر از دریاها و سواحل آسیا درآورده اند.

به گفته جنا جمبک، میزان زباله پلاستیکی تولید شده در جهان برابر با ۸/۸ میلیون تن است که اگر زباله های پلاستیکی را در کیسه های آشغال قرار بدهیم و به فاصله نیم متر از یکدیگر چیده شوند تمامی خطوط ساحلی جهان را خواهند پوشاند. اگرچه هنوز مشخص نیست چه میزان طول می کشد تا کیسه های نایلونی و پلاستیک در طبیعت تجزیه شوند اما پیش بینی دانشمندان آن است که ۴۵۰ سال و حتی بیشتر طول می کشد تا زباله های پلاستیکی و نایلون ها در طبیعت تجزیه شوند.

برآورد می شود که سالانه میلیون ها حیوان آبزی و دریایی به دلیل وجود پلاستیک در دریاها جانخود را از دست می دهند. تقریبا زندگی ۷۰۰ گونه از آبزیان در معرض خطر نیز تحت تاثیر زباله های پلاستیکی راه یافته به دریاها به خطر افتاده است. بخشی از این زباله ها تورهای ماهیگیری هستند که دور ریخته شده اند و بخشی دیگر بسته بندی های پلاستیکی هستند که زیست آبزیان دریاها را به خطر انداخته اند. گونه های دریایی از جمله نهنگ ها از پلانکتون ها تغذیه می کنند اما آن ها در حال حاضر مشغول تغذیه میکروپلاستیک هستند.

کارشناسان محیط زیست اکنون در حال بررسی تاثیر زباله های پلاستیکی بر ایجاد پدیده خفه گی اقیانوس ها هستند. آن ها در تحقیقات خود درخواهند یافت که زباله های پلاستیکی تا چه اندازه به محیط زیست دریاها آسیب می رسانند و تاثیر بالقوه آلودگی دریاها بر انسان ها که از آبزیان تغذیه کننده از پلاستیک اسفاده می کنند چیست؟ هدف از این اقدام آگاه ساختن جهان از نکاتی است که می توان با به کار بستن آن ها از خطرات زیست محیطی پلاستیک ها بر زیست انسان و جانداران زمین و گونه های گیاهی کاست.

منبع: نشنال جئوگرافیک 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید