سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

برگزاری سفرهای دریایی نوروز ١۴٠١، در هاله‌ای از ابهام

0 انتشار:

برگزاری سفرهای دریایی نوروز ١۴٠١، در هاله‌ای از ابهام

مهر: عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ١۴٠١ منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملی مقابله با کروناست.

به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حسین عباس نژاد با اشاره به اینکه این سازمان از نیمه دوم سال جاری به منظور ارتقا ایمنی سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در تعطیلات دهه مبارک فجر و نوروز ١۴٠١ تمهیدات لازم را اتخاذ کرده است، اظهار داشت: با تشکیل کمیته سفرهای دریایی و برگزاری جلسات متعدد با مجموعه‌های دخیل در اجرای طرح تسهیل و ایمنی سفرهای دریایی نوروز به منظور هماهنگی و آمادگی حداکثری در پایانه‌های مسافری و اسکله‌های گردشگری سواحل شمالی و جنوبی کشور در راستای ثبت سفرهای دریایی و بدون سانحه گام بر می‌داریم.

وی ادامه داد: کمیته سفرهای دریایی در سه بخش تأمین ایمنی آبراه، تأمین ایمنی شناور و تأمین ایمنی بندر فعالیت‌های اجرایی خود را آغاز کرده و مقامات بندری و افسران کنترل و بازرسی نظارت‌ها را انجام می‌دهند.

انجام تمهیدات لازم به منظور افزایش ظرفیت مسافری

به گفته سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نظارت‌های مستمر و ممیزی اماکن و بنادر، بازرسی شناورها قبل از شروع سفرهای دریایی نوروزی و انجام تمهیدات لازم به منظور افزایش ظرفیت مسافری از فعالیت‌های عمده این کمیته در راستای آماده‌سازی برای جابجایی ایمن و مطلوب مسافران دریایی در ایام نوروز است.

بازرسی متمرکز از شناورهای مسافری

عباس نژاد با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی لازم برای کنترل مسیرهای تردد، اسکله‌ها، پایانه‌ها و ترمینال‌های مسافری برای ایام نوروز انجام شده و یا در حال انجام است، گفت: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور مسئولیت حفظ جان افراد در دریا و ایمنی تردد شناورها را طبق مقررات ملی و بین‌المللی برعهده دارد از ابتدای دی ماه سال جاری، بازرسی‌های متمرکز از شناورهای مسافری انجام شده تا اشکالات فنی رفع شود و در ایام نوروز ترددها بدون هیچ نقصی صورت گیرد، ضمن آنکه کنترل ایمنی شناورها نیز در حال انجام است.

هیچ شناوری بدون تأییدیه ایمنی نمی‌تواند تردد کند

وی ادامه داد: هیچ شناوری بدون تأییدیه ایمنی نمی‌تواند تردد کند و همه اقدامات لازم در راستای آماده‌سازی هرچه بیشتر شناورها برای ترددهای سنگین در ایام نوروز در حال انجام است.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تعداد شناورهای درگیر در طرح ایمنی سفرهای دریایی حدود ۵٠ شناور و با حدود ٧٠٠٠ صندلی است، اظهار داشت: در دو سال گذشته سفرهای دریایی به علت شیوع ویروس کرونا همانند سایر شقوق حمل و نقل تحت الشعاع قرار گرفت و محدودیت‌های کرونایی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در پایانه‌های مسافری و اسکله‌های گردشگری اعمال شد.

وی افزود: با توجه به احتمال اتمام واکسیناسیون هموطنان تا پایان سال جاری، انتظار می‌رود در نوروز ١۴٠١ عده‌ای زیادی از هموطنان به جهت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در مناطق ساحلی قصد سفر به این مناطق را داشته باشند.

عباس نژاد با اشاره به اینکه پایش و غربالگری سلامت مسافران و خدمه شناورهای مسافری در تمامی مبادی حرکتی مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: توزیع اقلام بهداشتی و خودمحافظتی بین مسافران و عوامل مستقر در پایانه‌های مسافری و گردشگری از دیگر پروتکل‌هایی است که همواره از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تمامی دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به بنادر مسافری و شرکت‌های مسئول ابلاغ شده است و بر حسن اجرای آن‌ها نظارت می‌شود، گفت: اتصال به سامانه ماسک از دیگر اقدامات مهم این سازمان است به گونه‌ای که سامانه یکپارچه فروش بلیت از سال گذشته به سامانه ماسک وزارت بهداشت متصل شد و در دو مرحله (زمان خرید بلیت و سوار شدن مسافران به شناوران) وضعیت تست مسافران بررسی می‌شود و امکان تهیه بلیت و سوار شدن به شناوران برای مسافرانی با تست کووید ۱۹ مثبت، مقدور نخواهد بود.

وی ادامه داد: به منظور اجرای طرح مدیریت و کنترل هوشمند کرونا، بستر لازم از سوی شرکت‌های فروش بلیت جهت اتصال به سامانه امید (سکوی مدیریت هوشمند بیماری کرونا) انجام شده و به محض ایجاد دسترسی، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ١۴٠١؛ منوط به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا

وی با اشاره به اینکه طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ١۴٠١ منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملی کرونا است، اظهار داشت: در صورت برقراری مسافرت‌های دریایی، ضرورت دارد مسافران نوروزی صرفاً از بنادر و شناورهای مجاز و تحت نظر سازمان بنادر و دریانوردی برای سفر دریایی خود استفاده کنند و برای مسافرت‌های دریایی از محل‌هایی که غیرمجاز است یا از شناورهای غیرمجاز استفاده نکنند تا در ایام نوروز دچار مشکل نشوند.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر افزود: در عین حال هماهنگی لازم با مسئولان کشوری و استانی در حال انجام است تا مردم از مبادی مجاز مورد نظر سازمان بنادر و دریانوردی تردد کنند.

تماس با شماره تلفن ١۵۵٠ در صورت بروز هرگونه سانحه

عباس نژاد تاکید کرد: مسافران هنگام سفر حتماً از تجهیزات ایمنی دریانوردی نظیر جلیقه نجات استفاده کنند تا در نوروز پیش رو سفرها بدون حادثه انجام شود؛ در صورت بروز هر گونه سانحه دریایی، شماره تلفن ١۵۵٠ در استان‌های ساحلی کشور بدون نیاز به گرفتن پیش شماره به مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی وصل می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید