دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

خودداری مدیر سعدآباد از پس گرفتن شکایت علیه صدای میراث | حسین علوی در شورای حل اختلاف از مصالحه خودداری کرد

0 انتشار:

صدای میراث: حسین علوی مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد تهران که به دلیل انتشار گزارش‌هایی از وضعیت این مجموعه تاریخی – فرهنگی از سایت صدای میراث و مدیر مسئول این رسانه شکایت کرده است، در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شکایت خود از صدای میراث در شعبه ۳۰۳۰ شورای حل اختلاف دادسرای ۳۰ استان تهران اعلام کرد که حاضر به پس گرفتن این شکایت و مصالحه نیست.

بدین ترتیب پرونده شکایت مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد از «محمد باریکانی» مدیر مسئول سایت صدای میراث به دلیل اطلاع رسانی از وضعیت مجموعه موزه‌ای سعدآباد با عنوان اتهامی «افتراء» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، به شعبه ۹ بازپرسی دادسرای ۳۰ مستقر در ناحیه ۳۱ استان تهران ارجاع شد.

شکایت، سرانجام انتقاد از مدیران میراث فرهنگی

به گزارش صدای میراث، در ماه‌های اخیر شیوه مدیریتی حسین علوی در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد که به برکناری روسای موزه‌ها و تخلیه موزه اسناد سعدآباد و تبدیل آن به دفتر موقت مدیر این مجموعه، آبگرفتگی شدید موزه ظروف سلطنتی سعدآباد و انتشار تصاویر آن در صدای میراث و برخوردهای صورت گرفته با کارکنان و کارشناسان مجموعه سعدآباد تهران، به شدت خبرساز شده بود و حتی کارکنان این مجموعه در نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی درخواست برکناری یا تغییر شیوه مدیریتی مجموعه سعدآباد را درخواست کردند.

صدای میراث نیز که گزارش‌های تحلیلی در ارتباط با حفاظت از آثار تاریخی کشور منتشر می‌کند و گاه این گزارش‌ها با انتقاد از شیوه حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی ایران همراه بوده است موضوعات مرتبط با سعدآباد را به عنوان یک سوژه خبری البته با نگاه انتقادی پیگیری کرد. اما گزارش‌های انتقادی صدای میراث از شیوه مدیریتی سعدآباد به مذاق مدیر این مجموعه خوش نیامد و علوی راه حل نهایی را شکایت از صدای میراث و مدیرمسئول این رسانه دانسته است.

اگرچه طبیعی است انتشار چنین گزارش‌هایی به مذاق برخی مدیران مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی و مدیران موزه ها خوش نیاید، اما صدای میراث تا به امروز تلاش کرده است براساس رسالت حرفه‌ای خود در اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطبان و تصمیم‌گیران حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدام کند.

در موضوع مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد نیز صدای میراث با توجه به اطلاعات ارسال شده از سوی کارکنان این مجموعه که مستند به تصاویر و ویدیوها و اسناد اداری بود، طی چند گزارش به وضعیت موجود در این مجموعه با انتقاد از شیوه مدیریتی سعدآباد پرداخت. اما حالا این شیوه ظاهرا به مذاق حسین علوی، مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد خوش نیامده است و او بدون آن که خود را ملزم بداند که براساس قانون مطبوعات درخصوص گزارش‌های مندرج در صدای میراث اقدام به پاسخگویی یا درج جوابیه کند، اقدام به طرح شکایت از مدیرمسئول سایت صدای میراث در مرجع قضایی کرده است.

انصراف از مصالحه بدون ارسال جوابیه

حسین علوی حالا اقدام به طرح شکایت علیه صدای میراث و مدیر مسئول این رسانه کرده است. در حالی که طی روزهای گذشته نه هیچ پاسخی به این گزارش‌ ها در رسانه ‌ها نداشته و حتی یک نشست خبری نیز طی هفته‌های اخیر برای شفاف‌سازی موضوعات سعدآباد یا پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ها برگزار نکرده است.

گلایه ضرغامی از شکایت مدیر سعدآباد

مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد اما براساس پیگیری های صدای میراث از وزارت میراث فرهنگی، بدون اطلاع سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، علی دارابی، معاون میراث فرهنگی کشور و قائم مقام وزیر و همچنین بخش حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به طرح شکایت علیه صدای میراث کرده است که از تابستان سال ۱۳۹۷ تاکنون به انتشار اخبار وگزارش‌های مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرداخته است. حتی براساس پیگیری های صدای میراث از وزارت میراث فرهنگی، گفته می‌شود که عزت‌الله ضرغامی از طرح این شکایت گلایه داشته و گلایه خود را نیز مستقیم با مدیر مجموعه سعدآباد مطرح کرده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید