سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

تمام فعالیت ها و عملیات اجرایی در محدوده ژئو پارک قشم متوقف شد

0 انتشار:

تمام فعالیت ها و عملیات اجرایی در محدوده ژئو پارک قشم متوقف شد

خبرگزاری مهر – رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان، هرگونه عملیات اجرایی و فعالیت در محدوده ژئو پارک قشم متوقف شد.

علی صالحی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ژئو پارک قشم به عنوان تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه و همچنین غار نمکدان به عنوان بزرگترین و طولانی‌ترین غار نمکی جهان افزود: این پدیده کم نظیر و استثنایی نیازمند مراقبت و دقت زیاد برای حفظ آن است چراکه این جاذبه طبیعی میراثی ارزشمند برای آیندگان و سرمایه‌ای برای کشور محسوب می‌گردد.

صالحی ثبت جهانی این اثر مهم را در یونسکو، نشان از جایگاه ویژه آن برشمرد که افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً استان هرمزگان به شمار می‌آید.

عالی‌ترین مقام قضائی استان هرمزگان حفظ این میراث گرانبها را وظیفه همگانی دانست و جلوگیری از واگذاری‌های غیرکارشناسی و غیر مسئولانه اراضی پرورش میگو در حریم این ژئو سایت و ممانعت از ادامه عملیات اجرایی در محدوده غار نمکدان را مطالبه همه دلسوزان اعلام کرد و اظهار داشت: طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان، با اکثریت، آرا، هرگونه عملیات اجرایی و فعالیت در محدوده ژئو پارک و غار نمکدان قشم متوقف می‌شود و از همین امروز این مصوبه به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان در ادامه تأکید کرد: دستگاه قضائی استان هرمزگان در راستای حمایت از تولید اقدامات مؤثری را در دستور کار قرار داده است و حمایت از سرمایه گذاری مشروع و در چارچوب قانون را با جدیت دنبال خواهد کرد.

وی ضمن تأکید بر حفظ حقوق سرمایه گذارانی که در پروژه‌های پرورش میگو در این اراضی سرمایه گذاری کرده اند خاطرنشان کرد: باید میزان خسارت به سرمایه گذاران مشخص شود و اقدامات لازم برای جبران خسارات و یا اختصاص زمین مناسب در محلی دیگر و خارج از محدوده ژئو پارک صورت پذیرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین در پایان تأکید کرد: پیش از هر چیز در روند واگذاری‌ها باید توجه به دسترسی مردم و حفظ جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد و عدم توجه به حقوق عامه در برخورداری از دریا به عنوان یک نعمت الهی به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود، لذا دستگاه قضائی استان هرمزگان با قاطعیت و بدون هیچ اغماضی با متجاوزان به حریم دریا و تضییع کنندگان حقوق بیت المال برخورد خواهد کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید