جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست اتحادیه دانشجویان معماری، مرمت و شهرسازی ایران از ضرغامی برای نجات بافت تاریخی شیراز/تخریب بافت‌ها و بناهای تاریخی خیانت به تاریخ و فرهنگ ایران است

0 انتشار:

صدای میراث: اتحادیه دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر لزوم جلوگیری از آغاز دوباره تخریب بافت تاریخی شیراز به بهانه اجرای طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع)،  تخریب بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور هر سازمان یا مقام مسئول را خیانت به فرهنگ، تاریخ و هویت ایران خواند و اعلام کرد: ضروری است جلسه‌ای با حضور نمایندگان این اتحادیه، اساتید صاحبنظر دانشگاهی، فعالان میراث‌فرهنگی و دلسوزان تاریخ و فرهنگ ایران در حضو وزیر کمیراث فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی کشور برگزار شود تا تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز نتیجه داشته باشد.

این اتحادیه پیشتر در نامه‌ای به سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری از او خواسته بود با روند تخریب بافت تاریخی شیراز مقابله کند.

متن نامه اتحادیه دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران که نسخه ای از آن به صدای میراث ارسال شده است بدین شرح است:

«جناب آقای مهندس عزت‌الله ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور

با عرض سلام، ادب و احترام

به استحضار می رساند، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی کشور به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در این سه رشته، نگرانی عمیق خود را نسبت به تصمیمات اتخاذ شده در مورد تخریب گسترده بافت تاریخی و ارزشمند شهر شیراز به بهانه طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، در نامه ای به نهاد ریاست جمهوری و رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر راه و شهرسازی و حضرتعالی در تاریخ ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۰  اعلام نموده است. (نامه به پیوست می‌باشد). آنچه که مسلم است، توسعه حرم‌های مطهر به این صورت هیچ توجیه اعتقادی و مذهبی هم ندارد و این موضوع را می‌توان در جواب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به نامه قطب علمی معماری اسلامی مورخ ۱۳۹۴٫۱۱٫۰۳ (به پیوست) به خوبی دریافت کرد.با توجه به طرح تخریب ۵۷ هکتار بافت تاریخی شیراز و اجماع مسئولین استان فارس و شهر شیراز برای این تخریب گسترده که در نامه مورخ ۲۵/۹/۱۴۰۰ به رئیس جمهور (به پیوست) قابل مشاهده است و همچنین، همراهی مسئولین کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی با این موضوع، درخواست می‌شود جلسه‌ای با حضور نمایندگان این اتحادیه، اساتید صاحب نظر دانشگاهی و فعالان میراث فرهنگی تعیین شود تا در محضر حضرتعالی و معاون محترم میراث‌فرهنگی و کارشناسان آن وزارتخانه در مورد تخریب‌های صورت گرفته و طرح تخریب ۵۷ هکتاری شیراز هم‌اندیشی و چاره‌جویی نمود.

با توجه به اجماع صورت گرفته، تنها راه نجات بافت تاریخی شیراز، اکنون در دستان وزارتخانه متبوع حضرتعالی است و امید جامعه دانشجویی، اساتید دانشگاهی، فعالان میراث‌فرهنگی و همه دلسوزان تاریخ و فرهنگ ایران در این است که تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از این اقدام ضد فرهنگی نتیجه داشته باشد.

اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی کشور ضمن تاکید بر این نکته که تخریب مواریث‌ فرهنگی و تاریخی این سرزمین توسط هر جایگاه، سازمان یا مقام مسئول، خیانت به فرهنگ، تاریخ و هویت این سرزمین است، تقاضا دارد شرایط هم‌اندیشی برای جلوگیری از این تخریب گسترده صورت پذیرد.»

شبیخون به بافت تاریخی شیراز/تخریب ناگهانی بنای زندیه – قاجاریه/میراث مجوز داده است؟

گفتنی است، ماجرای تلاش برای از سرگیری طرح توسعه در ۵۷ هکتار از بافت تاریخی ۳۶۰ هکتاری شیراز با حضور رییس‌جمهوری و همراهی عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شیراز قوت گرفت. زمانی که مسئولان شیراز در نشست با رییس‌جمهوری درخواست آغاز اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) را در حضور رییس جمهوری مطرح کردند و عزت‌الله ضرغامی نیز با حضور در بافت تاریخی شیراز تصویری با شرح بافت فرسوده در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد.

دستور شورای تامین شیراز برای بازسازی دو خانه تخریب شده در بافت تاریخی

دکتر غلامحسین معماریان، عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران پس از این سفر در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ارزش های تاریخی و فرهنگی بافت تاریخی شیراز و ثبت این بافت در فهرست بافت‌های تاریخی کشور از او خواست اجرای طرح توسعه در ۵۷ هکتار از بافت تاریخی ۳۶۰ هکتاری شیراز به بهانه توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را متوقف کند.

بازی دوباره با بافت تاریخی شیراز/تخریب یک خانه دیگر در همسایگی بنای قاجاری

پس از این نامه بود که مسئولان استان فارس و شهر شیراز در واکنش به این مکاتبه در نامه‌ای به سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری، از او خواستند دستور اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) را صادر کند. پای این نامه را امام جمعه شیراز، تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع)، تولیت آستان مقدس سیدعلاءالدین حسینی، استاندار فارس، نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس، رییس شورای شهر شیراز و شهردار شیراز امضاء کرده بودند.

این نامه‌نگاری در حالی انجام شده است که بافت تاریخی شیراز در فهرست بافت‌های تاریخی مصوب کشور به ثبت رسیده و دارای بناهای واجد ارزش تاریخی و ثبت ملی شده است. هرگونه دخل و تصرف در این بافت تاریخی نیز باید با اجازه وزارت میراث‌فرهنگی صورت بگیرد.

عقب‌نشینی لودرها با ورود دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی در بافت تاریخی شیراز

بافت تاریخی شیراز هم‌اکنون در جدال میان تخصص و مدیریت استانی در حال قربانی شدن است و بر این اساس است که متخصصین مرمت و معماری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را تصمیم‌گیر اصلی در جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز مسئول می‌دانند و مکاتبات خود را با این وزارت خانه انجام می دهند. در مقابل مسئولان استان فارس و شهر شیراز هستند که تلاش دارند در نامه‌نگاری با رییس‌جمهوری، پای سیدابراهیم رییسی را به ماجرای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) بکشانند تا در صورتی که وزارت میراث فرهنگی به عنوان دستگاه متولی در صیانت از آثار تاریخی و بافت‌های تاریخی کشور رای منفی به تخریب بافت تاریخی شیراز بدهذ، این رییس‌جمهوری باشد که مجوز تخریب بافت تاریخی شیراز را برای توسعه حرم شاهچراغ (ع) صادر کند و دست وزارت میراث‌فرهنگی در صیانت از بافت تاریخی شیراز بسته شود. غافل از آن که سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری در دوران تولیت بر آستان قدس رضوی مخالف سرسخت تخریب بافت تاریخی مشهد در اطراف حرم رضوی بود و این موضوع را نیز بارها اعلام کرده بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید