یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست سازمان حفاظت محیط زیست از مرجع قضایی برای برخورد جدی با مدیرکل میراث استان گلستان | بیش از ۷۶۰۰ نفر درخواست برخورد با عامل درگیری آشوراده را امضا کردند | احتمال برکناری مدیر خاطی استان گلستان

0 انتشار:

 صدای میراث: بیش از ۷۶۰۰ تن از فعالان محیط‌زیست و جمعی از مردم با امضای کارزار برکناری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی خواستند، با مدیرکل «خاطی» میراث فرهنگی استان گلستان برخورد شود.

در متن این درخواست که رونوشت آن به روسای قوه قضاییه و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ارسال شده است، خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگر یو صنایع دستی آمده است: «توهین، هتاکی، تهدید و ارعاب از سوی مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان در روز جمعه مورخ ۱۰ آذر ۱۴۰۲ در برخورد با ‏محیط‌بانان منطقه(آشوراده) که بنا به وظایف ذاتی خود به عنوان ضابط قوه قضائیه پاسدار محیط زیست کشور می‌باشند، موجبات تألم و نگرانی متخصصین، فعالان و کنشگران محیط ‏زیست را فراهم آورده است. ضروری است ضمن اعاده حیثیت و دلجویی از محیط‌بانان منطقه، فضای امن جهت ادامه خدمت کلیه محیط بانان و فعالان محیط زیستی فراهم گشته و برخورد قانونی با مدیر کل خاطی انجام گیرد. لازم به ‏ذکر است کلیه خادمان عرصه محیط زیست، حق خود را برای طرح دعوی حقوقی از ایشان مطابق با ماده ‌‏۶۹۰ قانون مجازات اسلامی محفوظ می‌دانند.‏»

از شکایت تا درخواست برخورد با مدیرکل خاطی میراث

به گزارش صدای میراث، این کارزار پس از آن شکل گرفت که زمزمه شکایت حقوقی محیط بانان آشوراده از مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان در مراجع قضایی شنیده شد و سرانجام دو محیط بان منطقه حفاظت شده آشوراده که مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان به دلیل ممانعت آن ها از ورود غیرقانونی و بدون مجوز به آشوراده جلوگیری کرده بودند، اقدام به تهدید و توهین به آن ها کرد.

عصر امروز نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست برخورد مقامات قضایی و استانی و استاندار گلستان با عامل درگیری در آشوراده را اعلام کرد و سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به شهادت ۱۲۲ محیط‌بان کشور در راه حفاظت از محیط زیست کشور از ابتدای انقلاب تاکنون اعلام کرد که «محیط‌بان‌ها ماموران قانون و ضابط قضایی هستند و هنگام اجرای قانون و دستور قضایی باید همه از این افراد پیروی کنند و هر فردی که در برابر اجرای قانون مقاومت کند با او برخورد می‌شود.»

اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست پس از آن مطرح شده است که محیط‌بانان آشوراده با حمایت کامل سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به شکایت قضایی علیه رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به دلیل درگیری با محیط‌بانان و در واکنش به ممانعت از ورود بدون مجوز او به منطقه حفاظت شده آشوراده در مرجع قضایی ثبت شد.

ماجرا آن بود که جمعه گذشته رییس اداره میراث فرهنگی استان گلستان با چندین کامیون به جزیره آشوراده رفت تا بزعم خود عملیات سنگفرش مسیر گردشگری آشوراده را انجام و مرمت قلعه روس‌های این جزیره را برای تبدیل شدن این بنا به رستوران آغاز کند. اما هیچیک از اقدامات او با سازمان حفاظت محیط‌زیست هماهنگ نشده بود و بدین ترتیب محیط‌بان ها نیز از ورود بدون مجوز کامیون‌ها به منطقه حفاظت شده آشوراده ممانعت کردند و درهای آشوراده را بسته نگاه داشتند. نتیجه آن شد که رییس اداره میراث فرهنگی استان گلستان به درگیری شدید لفظی با محیط‌بان ها روی آورد که باز هم نتیجه ندارد و در نهایت به شکایت قضایی از او منجر شد.

حالا فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام کرده است: مسئولان استانی و مقامات قضایی باید مسئله را پیگیری و با عامل درگیری برخورد کنند. چون محیطبان‌ها مجری سیاست‌های کلان سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهارگانه هستند و در جهت حفظ این مناطق از تصرف، حریق، شکار غیرمجاز و… فعالیت می‌کنند و با توجه به دشواری فعالیت از اهمیت بالا و احترام برخوردارند.

محبت‌خانی گفته است: برخوردی که با محیطبان شد، بسیار ناشایست و ناراحت کننده بود و به دلیل اینکه طرف مقابل یک شخصیت حقوقی بوده، مقامات قضایی، استانی و استاندار باید این مسئله را بررسی و پیگیری و با عامل درگیری برخورد کنند.

احتمال برکناری مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان

پس از انتشار ویدیوی فریاد کشیدن و توهین و تهدید محمد جواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان بر سر محیط بانان آشوراده که از او درخواست مجوز ورود به آشوراده خواسته بودند، سمیه رفیعی، نماینده تهران و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به رسانه ها اعلام کرد که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی دستور توبیخ مدیرکل استانی خود را داده است. این در حالی است که از زمان درگیری آشوراده تاکنون نه تنها عزت‌الله ضرغامی هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است که حتی صدایی از هیچیک از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص رفتار مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان با حافظان منابع طبیهی و محیط زیست ایران شنیده نشده است.

با این حال پیگیری های صدای میراث از سازمان حفاظت محیط زیست مشخص کرد که احتمال برکناری مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان جدی شده و به نظر می‌رسد شکسته شدن سکوت ضرغامی در واکنش به  رفتار خارج از عرف و غیرقانونی مدیرکل خود در استان گلستان به پس از برکناری محمد جواد ساوری موکول شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید