جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

زیرگذر همچنان در کمین شوش است/مونسان: احداث زیرگذر پس از پایان کاوش‌ها ادامه می‌یابد

0 انتشار:

صدای میراث: «طرح احداث زیرگذر شوش در صورت پایان مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی ادامه می‌یابد.»

علی‌اصغر مونسان این سخن را مدتی پس از اعمال فشار بر سازمان میراث‌فرهنگی با به راه انداختن اعتراضات نمایشی در برابر پایگاه میراث جهانی شوش در حمایت از احداث زیرگذر شوش و مخالفت با قوانین مرتبط با حفظ آثار تاریخی و میراث جهانی مطرح کرده است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام این خبر در یک برنامه رادیویی گفته است که باستان‌شناس‌ها و همکاران او در شوش مستقر شده‌اند و در حال کاوش‌های باستان شناسی هستند تا اگر آثاری در این نقطه وجود نداشته باشد پروژه احداث زیرگذر شوش ادامه می‌یابد.

مونسان البته در بخشی دیگر از گفت‌وگوی رادیویی خود از مسئولان و مردم شوش خواست تا به کارشناسان میراث‌فرهنگی اجازه دهند کاوش‌ها و فعالیت‌ها در شوش انجام شود و کارشناسان میراث‌فرهنگی بتوانند آثار تاریخی را جمع‌آوری کنند.

او گفته است که کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی در محل احداث زیرگذر شوش در حال کاوش‌های باستان‌شناسی هستند و به محض پایان کاوش‌ها می‌توان پروژه احداث زیرگذر شوش را ادامه داد.

اعلام نظر جدید رییس سازمان میراث‌فرهنگی پس از اتفاقات شوش در حالی مطرح شده است که زیرگذر شوش قرار است درست در بخشی از حریم و عرصه شوش احداث شود.

اعمال فشار برای کسب مجوز رفتار غیرقانونی در شوش

مونسان پیش از این گفت‌وگو در هفته‌های گذشته که ماجرای شوش داغ شد، در توئیتر خود نوشت که اجازه تخریب و دست‌اندازی به شوش را نمی‌دهد.

اما حالا در گفت‌وگو با رادیو گفته است، اگر آثاری نباشد، پس از جمع‌آوری آثار و پایان یافتن کاوش‌ها؛ می‌توان پروژه احداث زیرگذر شوش را آغاز کرد.

اصرار بر اجرایی شدن طرح احداث زیرگذر شوش در حریم و عرصه محوطه ثبت جهانی شده شوش در سال‌های اخیر بیشتر از سوی مسئولان شهری و مدیران شوش انجام می‌شد و در هفته‌های گذشته مدیران شهری شوش ناگهان بیل‌های مکانیکی را شبانه به شوش فرستادند تا بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی و در اقدامی خودسرانه کار احداث زیرگذر را یکسره کنند.

اما فعالان میراث‌فرهنگی، کارشناسان و رسانه‌ها یکصدا با این اقدام مخالفت کردند تا آن که علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای فوری به استاندار خوزستان از او خواست تا طرح احداث زیرگذر در عرصه و حریم شوش متوقف شود تا راهکار دیگری برای کاهش بار ترافیکی در شوش اندیشیده شود.

زیرگذر شوش حجم تصادفات را افزایش می‌دهد

زیرگذر شوش بی تردید یک طرح کارشناسی شده نیست و احداث آن در حریم و عرصه محوطه باستانی ثبت جهانی شده شوش نیز مغایر با موازین میراث فرهنگی در سطح ملی و جهانی است.

نکته‌ای که در گفت‌وگوی صبح امروز علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با یکی از برنامه‌های صبح رادیو تهران بر آن تاکید شد.

مونسان در همان گفت‌وگو خطاب به مردم و مسئولان شهر شوش اعلام کرد: «شوش یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است و جای جای آن دارای آثار تاریخی است و کاوش نشده است.

چندی پیش هم مسئولان محلی، بدون هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی، اقدام به فعالیت برای احداث زیر گذر کردند و به مردم نیز گفتند می‌خواهیم زیرگذر برای کاهش تصادفات ایجاد کنیم اما میراث‌فرهنگی اجازه نمی‌دهد. من با توجه به رشته تحصیلی‌ام اعتقاد دارم می‌توان از روش‌های دیگری استفاده کرد. چرا که اصلا احداث زیرگذر به افزایش تصادفات کمک می‌کند و ایجاد زیرگذر به لحاظ مهندسی ترافیک امر پسندیده‌ای نیست.»

تخریب خودسرانه برای فرار از راه جایگزین

در هفته‌های گذشته مسئولان شوش که از سال‌ها پیش اصرار دارند در حریم و عرصه محوطه ثبت جهانی شده شوش زیرگذر احداث کنند، در اقدامی خودسرانه بخشی از حریم و عرصه شوش را همین هفته‌های گذشته با اعزام بیل‌های مکانیکی تخریب کردند.

آن‌ها پس از تداوم اعتراض‌ها به چنین رفتاری در حریم یک اثر ثبت جهانی شده ایران، در اقدامی نمایشی به تحریک گروهی برای زیر فشار قرار دادن سازمان میراث‌فرهنگی برای گرفتن امتیاز احداث زیرگذر در حریم شوش که براساس تمامی موازین ملی و جهانی در حفاظت از آثار تاریخی غیرقانونی است، اقدام کردند.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی در بخشی دیگر از سخنانش بر غیرکارشناسی بودن احداث زیرگذر شوش به لحاظ اصول مهندسی ترافیک اشاره کرده و برخلاف آنچه مسئولان شوش سعی در القای آن به مردم این شهر دارند که زیرگذر به کاهش تصادفات منجر می‌شود، گفته است که زیرگذر خود یک عامل افزایش تصادفات است و باید چاره دیگری اندیشید.

چاره دیگر همان طرحی است که از سال‌ها قبل به جای احداث زیرگذر در شوش مورد تایید میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استان خوزستان رسید. این طرح بر احداث یک کمربندی در شهر شوش تاکید دارد که نه تنها هیچ خدشه‌ای به آثار تاریخی و عرصه و حریم محوطه ثبت جهانی شده شوش ایجاد نمی‌کند که از میزان تصادفات نیز به شکل چشمگیری کم می‌کند.

احداث کمربندی شوش اما به گفته مسئولان آن شهر هزینه زیادی داشته و آن‌ها برای آن که هزینه متحمل نشوند اصرار دارند بر حریم و بخشی از عرصه شوش زیرگذر احداث کنند. اقدامی که کاملا برخلاف موازین میراث فرهنگی است و حتی به گفته علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی خود عاملی در افزایش تصادفات در شهر شوش است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید