دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

رفع خطر رانش زمین در سازه های آبی شوشتر | فرسایش کانال های آبرسان بزرگترین چالش میراث جهانی شوشتر | درخواست از شهرداری و وزارت نیرو برای کمک به پاکسازی کانال‌ های انتقال آب

0 انتشار:

صدای میراث: خطر فرونشست محله‌ های موجود در اطراف سازه‌ های آبی ثبت جهانی شده شوشتر موجب شد تا شورای فنی میراث فرهنگی تصمیم به تزریق بتن بر سطح وسیعی از دیواره‌ خاکی سازه های آبی شوشتر بگیرد و پس از آن نیز با روکش نانویی، همخوان‌سازی سطح بتن ریزی شده با دیگر سزوح دیواره های سازه‌های آبی – تاریخی شوشتر انجام شود.

این سخنان امین مهدوی کیا، رییس پایگاه ثبت جهانی سازه های آبی – تاریخی شوشتر است که در گفت و گو با صدای میراث در پاسخ به انتقادات مطرح شده از تصمیم به استحکام بخشی سازه های آبی ثبت جهانی شده شوشتر اعلام کرد و گفت: یونسکو در جریان جزئیات این طرح برای اثر ثبت جهانی شده ایران است و هیچ مخالفتی با انجام آن نداشته است.

توقف رانش دیواره غربی سازه های آبی شوشتر  

به گزارش صدای میراث، مهدوی کیا اعلام کرد که بزرگترین کارگاه حفاظت و مرمت مجموعه ثبت جهانی شده سازه های آبی شوشتر پایدارسازی جداره غربی این سازه ها بود که در فاز اول به ارتفاع ۳۰ و به طول ۶۹۰ متر با طراحی مشاور پروژه و مصوبه وزارت میراث فرهنگی آغاز شد.

او گفت: روزهای پایانی پایدارسازی جداره غربی سازه های آبی شوشتر که احتمال رانش آن بالا بود در حال انجام است.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی شوشتر، اگر دیواره غربی این مجموعه تاریخی ثبت جهانی شده کشور حفاظت و مرمت نمی‌ شد، در آینده نزدیک با رانش زمین این محوطه از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج می شد و به طول بیش از ۱۰ متر منجر به سقوط خانه ها و محله‌های بالای این جداره می شد.

یونسکو از طرح پایدارسازی سازه های آبی شوشتر خبر دارد

امین مهدوی کیا با تاکید بر این که یونسکو در جریان طرح پایدارسازی دیواره غربی سازه های آبی شوشتر قرار دارد و این فعالیت با بررسی کارشناسان وزارت میراث فرهنگی انجام شده است، افزود: خطراتی که این جداره برای مجموعه ایجاد می کرد علاوه بر خروج آن در صورت رانش زمین از فهرست یونسکو منجر به ایجاد حادثه برای ساکنین فرا دیواره می شد که خوشبختانه عملیات تزریق بتن و تثبیت دیواره انجام شد و در فروردین ۱۴۰۳ عملیات لایه نهایی و همگون کردن این دویاره با محوطه پیرامونی با روکش نانو انجام می شود و بعد از قریب به ۲۰ سال این چالش در این محوطه مرتفع می شود.

فرسایش کانال های آبرسان بزرگترین چالش میراث جهانی شوشتر 

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی شوشتر اما بزرگترین چالش این محوطه ثبت جهانی شده را مرتبط با گرفتگی کانال های ساسانی انتقال آب از بند میزان به این محوطه باستانی اعلام کرد و گفت: کانال های انتقال آب بصورت دائم در سال باید پاکسازی و لایروبی شوند و حقابه آن ها نیز تامین شود.

او افزود: در واقع وزارت نیرو و شهرداری باید کمک رسان این مجموعه باشند و از طریق سایت صدای میراث این مطالبه را اعلام می کنم که دستگاه های متولی باید کمک رسان این محوطه باشند.

او تاکید کرد: در صورتی که پاکسازی و لایروبی کانال های انتقال آب انجام نشود، ساختمان آسیاب ها به کلی ویران می شود و کانال ها نیز مسدود و فرسایش آن ها تشدید می شود.

امین مهدوی کیا ادامه داد: هم اکنون در فصول سرد و گرم آن هم بصورت سنتی در طول سال با نیروهای اجرایی مجموعه کانال های آبرسان را پاکسازی می کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی شوشتر درباره چگونگی و تاثیر مسدود شدن کانال های آبرسان به این محوطه ثبت جهانی شده کشور گفت: وقتی آب به شمال شوشتر و به اولین اثر ثبت جهانی شده این شهر یعنی «بند میزان» که تقسیم کننده آب رودخانه کارون است می رسد، از آنجا توسط دریچه های بند میزان به سمت آسیاب ها و آبشارهای شوشتر هدایت می شود که اگر دریچه ها از آورده های رود کارون لایروبی و پاکسازی نشوند، حقابه محوطه ثبت جهانی شوشتر تامین نمی شود و نوسانات رودخانه ای، فرسایش جداره های ماسه ای محوطه را تشدید می کند. بنابراین از همین رسانه از وزارت نیرو و شهرداری درخواست می کنم که به عنوان دستگاه های متولی در امر پاکسازی و لایروبی کانال های انتقال آب به سازه های تاریخی و ثبت جهانی شده شوشتر کمک رسان این مجموعه باشند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید