دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تبریز میزبان سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت جاده ابریشم

0 انتشار:

سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم با سه محور «باستان‌شناسی»، «حفاظت، مراقبت، نگهداری» و «موضوعات ویژه در تبریز» آبانماه امسال در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «مهاجرت و تعامل مردمان باستان»، «تجارت و مبادله کالا»، «تبادلات فرهنگی»، « نقل و انتقال گیاهان و حیوانات اهلی شده»، «پراکنش معماری خشتی»، «الگوهای اقلیمی و زیست محیطی» و «تهیه نقشه های مرتبط با جاده ابریشم با استفاده از فناوری های نو» از جمله مباحث محور باستان شناسی خواهد بود.

در محور «حفاظت، مراقبت، نگهداری» نیز «بناهای برجامانده»، «تزئینات معماری»، «مصنوعات آلی و معنی»، «مدیریت محوطه»، «علم مواد و حفاظت» و «آموزش در حوزه حفاظت» مورد توجه قرار خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش در محور موضوعات ویژه در تبریز نیز به چهار مقوله «بنیادهای نظری مرتبط با جاده ابریشم»، «میراث فرهنگی ناملموس در جاده ابریشم»، «گفتمان حفاظت و توسعه» و «شهرها و روستاهای واقع در جاده ابریشم» پرداخته می شود.

سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه در تبریز و  با همکاری دانشگاه نانجینگ و دانشگاه هنرهای کاربردی وین برگزار خواهد شد که علاقمندان می توانند تا ۱۵ تیر ماه چکیده مقالات خود را ارسال کنند.

در این کنفرانس میان رشته ای متخصصان حوزه‌های حفاظت، باستان‌شناسی و تاریخ هنر با تمرکز بر محوطه‌هایی که در امتداد جاده ابریشم هستند دور هم گرد خواهد آمد تا محملی برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان، پژوهشگران و مجریان بوده و نتایج پژوهش‌ها اشاعه یابد و زمینه‌های همکاری‌های بین‌المللی مهیا شود.

نخستین کنفرانس در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه نورثوست در شهر خیان چین و دومین در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه نانجینگ واقع در شهر نانجینگ چین برگزار شد.

علاقمندان به شرکت در این کنفرانس برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سایت www.silkroad.richt.ir مراجعه کنند.

گفتنی است، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به سابقه فعالیت‌های علمی مشترک با دانشگاه نانجینگ و آکادمی علوم اتریش و تفاهم نامه های جداگانه با آنها ،پیشنهاد برگزاری سومین کنفرانس دوسالانه «باستان‌شناسی و مرمت در امتداد جاده ابریشم»  ایران را به عنوان یکی از مراکز مهم جاده ابریشم ارایه داد که با استقبال شرکای علمی خارجی مواجه شد.

با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و معاصر تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم و معروف جاده ابریشم و همچنین موافقت ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به عنوان رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی تبریز ۲۰۱۸، مقرر شد  تا این کنفرانس در شهر تاریخی تبریز برگزار شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید