جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

محوطه اشکانی گیلان در معرض تهدید پروژه عمرانی شرکت آتیه زیباکنار

0 انتشار:

همزمان با اجرای پروژه عمرانی در کنار محوطه باستانی شهران رستم آباد و به دلیل به مخاطره افتادن بخشی از این محوطه کاوش اضطراری در آن آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،شهرام رامین  سرپرست کاوش باستان‌شناختی محوطه باستانی شهرانرستم‌آباد گیلان امروز «سه شنبه »  با اعلام این خبر گفت : این محوطه باستانی برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۷تا ۱۳۵۲ توسط باستان‌شناسان ژاپنی وبه سرپرستی شینجی فوکایی مورد کاوش علمی گرفت.

او افزود : در حدود سال های ۱۳۶۷تا ۱۳۶۵ هیاتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و دامنه‌های جنگلی آن و نقاطی چون ویاوکوهبه حفاری پرداخت که نتیجه آن دستیابی به آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی بود.

رامین اظهار داشت : این محوطه در سال ۱۳۹۳ توسط هیأتی به سرپرستی مرحوم بهروز همرنگ کارشناس فقید اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان گیلان به‌منظور تعیین حریم مورد گمانه‌زنی قرار گرفت که حاصل آن کشف قبوری متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، ازجمله دوره اشکانی بود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اجرای پروژه عمرانی شرکت آتیه زیباکنار در جوار محوطه باستانی شهران، بخشی از این محوطه که در حاشیهزمین‌های شرکت موردنظر قرار دارد به مخاطره افتاده است و ضرورت کاوش اضطراری این محوطه باستانی را دوچندان کرده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تصریح کرد : در این راستا هیأتی به این محوطه اعزام و کاوش اضطراری در آن در حال انجام است .

سرپرست هیات کاوش محوطه شهران افزود: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری تا بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت ونتایج تحقیقات باستان‌شناختی آن به زودی منتشر خواهد شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید