جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مونسان فرصت دیدار از گذر آقانجفی را از دست ندهد/محمد باریکانی؛ روزنامه‌نگار

0 انتشار:

محمد باریکانی

روزنامه‌نگار/

صدای میراث: علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و معاون رییس‌جمهوری، امروز چندمین سفر خود به شهر اصفهان را از سال گذشته صورت داده است.

سال گذشته بازدید مونسان از میدان نقش جهان اصفهان که البته با انتقاداتی درخصوص ورود خودروی او به این میدان ثبت جهانی شده را در پی داشت بدون بازدید از آنچه بر سر حریم میدان نقش جهان آمده است پایان یافت.

احداث خیابان آقا نورالله نجفی و اصرار شهرداری اصفهان برای ایجاد این گذر باعث تخریب برخی بناهای تاریخی موجود در حریم میدان نقش جهان اصفهان درست پشت مسجد شیخ لطف‌الله شده است. اما مسئولین شهر اصفهان و حتی رییس سازمان میراث‌فرهنگی در سفر پیشین خود به اصفهان علیرغم خبرساز شدن تخریب‌های صورت گرفته در حریم میدان نقش جهان، ترجیح دادند این بازدید را با سرکشی به مرمت‌های انجام شده در عمارت عالی قاپو به پایان برسانند و چند صد متر آنسوتر را نادیده بگیرند.

سازمان میراث‌فرهنگی به عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از آثار و محوطه‌های تاریخی کشور می‌بایست نقش حاکمیتی خود را در جلوگیری از سوداگری در حاشیه آثار تاریخی با تخریب بناهای تاریخی، حتی با وجود مقاومت برخی دستگاه‌های شهری ایفا کند.

پویش مردمی نه به گذر آقانجفی که با هشتگی تحت این عنوان در فضای مجازی نیز فعال است بارها نام مونسان را پای اتفاقات گذر آقانجفی هشتگ کرده است. با این حال امروز نیز در حاشیه سفر علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اصفهان هیچ خبری از بازدید او از گذر آقا نورالله نجفی و حتی یک اظهارنظر در این خصوص دیده نشده است.

شاید اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان و حتی شهرداری اصفهان نیز تمایل چندانی نسبت به برنامه‌ریزی برای بازدید معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی از اتفاقات پیرامون میدان نقش جهان در گذر آقانجفی نداشته باشند.

دو روز پیش وقتی عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی که چندی پیش از سمت خود کناره گرفت به روزنامه همشهری گفته بود که درآمد شهرداری‌ها به بافت‌های مرکزی و تاریخی شهرها رفته است.

او البته اعلام کرده بود که شیوه بهسازی بافت‌های تاریخی کشور مورد انتقاد جدی است. اما این را هم گفته بود که چاره‌ای جز بازگشت به بافت‌های مرکزی و تاریخی کشور وجود ندارد.

حالا علی‌اصغر مونسان به شهر اصفهان سفر کرده است و در گفت‌وگوهای او با خبرنگاران نه سوالی از سرانجام تخریب‌ها در حریم درجه یک میدان نقش جهان پرسیده شده است و نه او خود ترجیح داده است سخنی از میراث فرهنگی این شهر به میان آورد.

علی‌اصغر مونسان تمامی اظهارات و گفتوگوهای خود را به موضوع گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص داد که شاید کوتاهی خبرنگاران نیز در پرسش از رییس سازمان میراث‌فرهنگی از آنچه بر حریم درجه یک میدان نقش جهان، درست پشت مهمترین میدان تاریخی و ثبت جهانی شده آن شهر بی تاثیر نباشد.

بی‌تردید نه اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان علاقه‌ای به ورود به داستان تخریب‌های صورت گرفته در حریم درجه یک نقش جهان در حضور رییس سازمان میراث‌فرهنگی دارد و نه حتی علی‌اصغر مونسان علاقمند به ورود به یک بحث چالشی در صیانت از آثار تاریخی به ویژه در همسایگی مهمترین برند گردشگری جهانی شده اصفهان دارد.

علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اما باید از آنچه در حریم درجه یک میدان نقش جهان رخ داده است مطلع شود تا به عنوان سکاندار سازمانی که صیانت از عرصه و حریم آثار تاریخی کشور نیز در دستور کار آن قرار دارد در حفاظت و پاسداری از میراث فرهنگی کشور بکوشد.

درخواست علی‌اصغر مونسان برای همراهی مسئولین شهری و اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با او در دیدار از آنچه بر حریم میدان نقش جهان در چندصدمتری این میدان ثبت جهانی شده گذشته است، می‌تواند علاوه بر اطلاعات دست اولی که در اختیار مونسان قرار می‌دهد، شائبه بی‌توجهی معاون رییس‌جمهوری به تخریب آثار تاریخی اصفهان را در میان کنشگران فرهنگی و فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی اصفهان برطرف و مدیران شهری و میراث‌فرهنگی استان اصفهان را بیش از گذشته ملزم به صیانت از آثار تاریخی اصفهان، مهمترین برند گردشگری ایران کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید