جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پایان مرمت قلعه والی ایلام تا دو هفته دیگر

0 انتشار:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از فعالیت ۱۷ کارگاه مرمتی در سطح استان خبر داد. او اعلام کرد مرمت قلعه والی ایلام که یکی از بناهام مهم و ارزشمند این استان به شمار می رود تا دو هفته دیگر به پایان می رسد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ قلعه والی که یک بنای متعلق به دوره قاجاری است در سال ۱۳۲۶ هجری قمری و به دستور «غلام رضا خان والی» در محله‌ای به نام «حسین‌آباد فیلی» که به‌عنوان «ده بالا» مشهور بوده، احداث شد. این قلعه که در زمینی به بزرگی ۲۵۰۰ مترمربع ساخته شده دارای یک حیاط مرکزی به مساحت ۷۰۰ مترمربع است. حیاط از سه سمت به‌وسیله عمارت احاطه شده و عمده مصالح به کار رفته در ساخت آن، شامل آجر و در مواردی سنگ است.

«عبدالملک شنبه زاده» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در زمینه مرمت های صورت گرفته در این بنای تاریخی می گوید: قلعه والی ایلام درحالی با ۱۵۰ میلیون اعتبار از حدود ۴۰ روز پیش مورد مرمت قرار گرفته که هم اکنون مرمت در و پنجره های چوبی آن به پایان رسیده شده است.

او به کاشی کاری اتاق شاه نشین و دیگر فعالیت های مرمتی این بنا اشاره کرد و افزود: درحال حاضر عمده فعالیت های صورت گرفته در این قلعه شامل آجرفرش پشت بام، مرمت دیوار شمالی قلعه، کنگره ها و ترک هایی که در اتاق بر اثر زلزله ایجاد شده بود می شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان ایلام، بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مرمت قلعه والی که موزه مردمشناسی استان نیز به شمار می رود و در مرکز شهر ایلام قرار دارد تا دو هفته دیگر به پایان می رسد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید