سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آتش همچنان می‌سوزاند

0 انتشار:

براساس آخرین اعلام سازمان جنگل‌های کشور، ایران دارای ۱۴میلیون هکتار پوشش جنگلی است. از این میزان ۶٫۵میلیون هکتار آن جنگل‌های زاگرسی است که وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین پهنه جنگلی کشور محسوب شده و در ۱۱استان قرار گرفته است.

الهام مصدقی‌راد/خبر‌نگار در روزنامه همشهری نوشت،جنگل‌های هیرکانی نیز با ۱٫۹میلیون هکتار وسعت در شمال کشور و در ۳استان شمالی قرار گرفته. دیگر بخش‌های کشور نیز مابقی پهنه‌های جنگلی را در خود جای داده‌اند. آتش‌سوزی جنگل‌ها یکی از جدی‌ترین تهدیدات آنها محسوب می‌شود که نه فقط پوشش گیاهی را از بین می‌برد که به حیات‌وحش نیز آسیب جدی وارد می‌کند. ابتدای امسال و با توجه به بارندگی‌های قابل توجه بهاری، کارشناسان اعلام کردند، احتمال وقوع آتش‌سوزی به‌دلیل رشد چشمگیر گیاهان خودرو در جنگل‌ها و مراتع، ‌در تابستان سال‌جاری و همزمان با گرم شدن هوا شدت خواهد یافت. به‌همین دلیل  اقداماتی همچون استقرار تیم‌های واکنش سریع، مجهز کردن اکیپ‌های یگان حفاظت به تجهیزات و… در دستور کار قرار گرفت.

با این حال با آغاز آتش‌سوزی‌ها بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و جنگل‌های کشور آسیب‌دیدند.

سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست، بیشتر از ۹۰درصد دلیل بروز آتش‌سوزی‌ها را ‌عامل انسانی می‌دانند که به‌صورت سهوی و از روی ناآگاهی و یا به‌صورت عمد، موجب سوختن جنگل و مناطق حفاظت‌شده می‌شوند. آتش زدن جنگل‌ها برای افزایش وسعت مراتع، آتش زدن درختان جنگلی برای تولید زغال، برخی رفتارهای انتقام‌جویانه به‌دلیل مخالفت سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی با ساخت و سازهای غیرمجاز و… ازجمله دلایل آتش‌زدن عمدی است.

در میان دلایل آتش‌سوزی‌های غیرعمدی نیز پرتاب ته سیگار از داخل خودرو به حاشیه جاده و جنگل و رها کردن ظروف پلاستیکی و بطری‌های یک‌بار مصرف آب در زمره اصلی‌ترین دلایل محسوب می‌شوند.به همین دلیل کارشناسان همواره آموزش و فرهنگسازی‌ جوامع محلی و گردشگران را از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آتش‌سوزی عنوان می‌کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید