یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: پول برای کاوش‌های باستان شناسی نداریم | وعده ضرغامی برای تامین اعتبار کاوش ۱۰ محوطه باستانی مهم کشور | غارت غار باستانی هستیجان را از کارشناس ایرانی خارج از کشور شنیدیم

0 انتشار:

صدای میراث: نشست خبری دکتر مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد و او از برگزاری گسترده برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری پژوهشگاه در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، زبان‌شناسی کتیبه‌ها و متون، ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی، هنرهای سنتی، گردشگری و میراث‌ طبیعی مسبت به سال های قبل خبر داد.

مصطفی ده‌پهلوان در این نشست با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه های مختلف در پاسخ به این سوال صدای میراث مبنی بر این که رابطه ساختاری پژوهشگاه و وزارت میراث فرهنگی مشخص نیست و بیشترین چالش در ارتباط مبهم پژوهشگاه و وزارت میراث فرهنگی در ارتباط با صدور مجوز و تامین بودجه کاوش ها مشخص نیست و پرسش این است که بودجه کاوش های باستان شناسی از سوی دانشگاه ها، پژوهشگاه میراث فرهنگی یا استان ها تامین می شود؟ گفت: نزدیک به ۴٫۵ میلیارد تومان بودجه پژوهشگاه صرف پرداخت به اعضای هیات علمی و ۱۴۸ کارشناسان حاضر پرداخت می شود و به همین دلیل تقاضای افزایش بودجه در سال آینده را داشتیم.

او گفت: قرار است وزارت میراث فرهنگی مبلغ ۸ میلیارد تومان برای انجام بخشی از پژوهش‌ها اختصاص دهد و اکنون محل تامین منابع مالی برای برخی طرح های تایید شده از سوی پژوهشگاه در حال تامین است تا این طرح ها زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری تامین شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری افزود: به جرات می توانم بگویم که در ۹۹/۹۹ درصد کاوش های باستان شناسی کشور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بودجه ای ندارد که بپردازد و این بودجه از دانشگاه ها و استان ها تامین می‌شود. در کاوش های نجات بخشی سدها و پروژه های عمرانی نیز، بودجه کاوش های باستان شناسی اضطراری مثلا در بخش سدها توسط  بخش مدیریت آب کشور یا آب منطقه‌ای تامین می شود.

مصطفی ده‌پهلوان در ادامه تاکید کرد: وزیر میراث فرهنگی قول داده است که سال آینده اعتباری برای کاوش باستان شناسی در حداقل ۱۰ محوطه جدی کشور مثل شهر سوخته و جیرفت اعتبار تخصیص دهد تا بتوان کاوش باستان شناسی در این محوطه ها را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

این باستان شناس افزود: در مورد این محوطه ها توافقی نیز با دفتر امور پایگاه های میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی انجام شد تا از جوانب مختلف یک محوطه باستانی یا پایگاهی نظیر شهر سوخته در حوزه های مختلف از گردشگری در حین کاوش تا موضوع حفاظت درگیر شوند و پژوهشگاه میراث فرهنگی در پایگاه ها و محوطه های زیادی که در کشور رها شده اند و نیازمند مدیریت سریع و جدی هستند نقش داشته باشد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال دیگر صدای میراث که چرا شفافیتی از میزان بودجه و اعتباراتی که دستگاه های دولتی یا عمرانی و خصوصی برای کاوش های اضطراری تخصیص می دهند وجود ندارد؟ گفت: پاسخ به این سوال نیازمند برگزاری یک جلسه مجزا است تا با ارایه فهرست اعتبارات تخصیص یافته و میزان هزینه کردها مشخص کنیم این پول ها چه شده است.

او ادامه داد: ۱۴ میلیارد تومان درآمد بودجه عمرانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از اعتبارات تخصیص یافته برای کاوش های اضطراری و غیر اضطراری مثلا در سدها داریم که حداقل ۱۲ میلیارد تومان آن برای خود سد هزینه شده است و در برخی کاوش ها حتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مقروض هم می شود. به عنوان نمونه ۱۰ سال قبل قرارداد کاوش نجات بخشی در یکی از سدهای کشور با پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان بسته شد که ۵۰ درصد کار به دلایل مختلف ناتمام ماند و الان باید با ۴۰۰ میلیون یک کار ۴ میلیارد تومانی انجام شود.

ده‌پهلوان همچنین در پاسخ به سوالی درباره غارت اشیای تاریخی و طومارهای غار هستیجان در استان مرکزی اعلام کرد: نیاز است به این غار توجه ویژه شود. تا چندماه پیش هیچ شناختی از وجود این غار نبود. حتی نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی هم نبود. تا آن که یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی در خارج از کشور متوجه چرم نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصر به فردی داشت. او متوجه شد بسیاری از آثار این غاز از کشور خارج شده است. بعد از این بود که غار هستیجان استان مرکزی شناسایی شد. حتی می‌توان به غاری در نزدیکی اسپهبد خورشید اشاره کرد که حدود ۳۰۰ طومار نوشته در آن به دست آمده بود که ۲۹۶ طومار از کشور خارج شده‌اند. این طومارها اطلاعات ارزشمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد و غارنوردی که تعدادی از طومارها در اختیارش است قول اهدای آن ها به وزارت میراثفرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را داده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید