سه شنبه, ۰۱ خرداد, ۱۴۰۳

بودجه ملی ۱۰ میلیارد تومانی تخت جمشید حذف شد | تخت جمشید روزانه ۳ میلیون تومان اعتبار دولتی دارد | دولت سیزدهم بودجه ملی تخت جمشید را حذف کرد

0 انتشار:

صدای میراث: دولت سیزدهم ردیف بودجه ملی ۱۰ میلیارد تومانی تخت جمشید را که از سال ۹۶ مصوبه هیات وزیران داشت را از ردیف بودجه‌های ملی کشور حذف کرد.

به گزارش صدای میراث، سال ۹۶ هیات دولت وقت مصوب کرد که سالیانه ۱۰ میلیارد تومان بودجه ملی به تخت جمشید تخصیص یابد تا این محوطه ثبت جهانی شده ایران بتواند با بودجه مصوب ملی فعالیت های خود را در حوزه مرمت، حفاظت، پژوهش و نگهداری ادامه دهد.

اما از سال ۱۴۰۱ تاکنون ردیف بودجه ملی تخت جمشید از ردیف بودجه‌های ملی سازمان برنامه و بودجه و با نظر هیات وزیران و دستور سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری حذف شده است.

تخت جمشید یکی از مهمترین محوطه های باستانی ایران است که علاوه بر ارزش‌های مطالعاتی جهانی، میزبان جمعیت گسترده ای از گردشگران داخلی و خارجی است. اما حالا این محوطه باستانی با حذف بودجه ملی سالیانه خود که ۱۰ میلیارد تومان بود، باید با بودجه استانی آن هم به مبلغ ۲ میلیارد تومان، یعنی هزینه خرید یک خودرو چینی اداره شود.

بررسی‌های صدای میراث مشخص کرده است که سال ۱۳۹۶ و در دولت حسن روحانی ردیف بودجه اختصاصی ملی برای تخت جمشید در هیات دولت مصوب شد و سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به این محوطه مهم میراث جهانی ایران تخصیص می داد. اما در سال ۱۴۰۱ بودجه ملی تخت جمشید که ۱۰ میلیارد تومان بود در سکوت خبری از ردیف بودجه ملی سالیانه سازمان برنامه و بودجه کشور حذف شده است.

بدین ترتیب تنها بودجه دولتی که به تخت جمشید تعلق می‌گیرد، بودجه اعتبارات عمرانی استانی است که ۲ میلیارد تومان است و ممکن است این بودجه نیز سالانه به تخت جمشید تخصیص نیابد و صرف پروژه‌های عمرانی استان فارس شود.

۲ میلیارد تومان تخصیص یافته به تخت جمشید البته تماما صرف فعالیت های مرتبط با مطالعات و مرمت و حفاظت و نگهداری این مجموعه تاریخی مهم ایران نخواهد شد. چون اگر از این مبلغ بیمه و مالیات و اوراق هم کسر شود، تخت جمشید سالیانه کمی بیشتر از یک میلیارد تومان بودجه استانی خواهد داشت.

پیش از تصمیم به قطع ردیف بودجه ملی سالیانه تخت جمشید، این محوطه ثبت جهانی شده سه منبع بودجه‌ای داشت. نخست ردیف بودجه جهانی از محل یونسکو، دوم ردیف بودجه استانی از محل اعتبارات عمرانی و در نهایت ردیف بودجه ملی که مصوبه هیات وزیران داشت.

ردیف بودجه جهانی تخت جمشید چندین سال است که به دلیل تحریم‌ها به این محوطه ثبت جهانی شده تخصیص نیافته است و حالا دو سال است که ردیف ملی بودجه تخت جمشید نیز با تصمیم دولت سیزدهم بطور کامل حذف شده است. بنابراین تنها محل تامین اعتبار تخت جمشید از محل بودجه های عمرانی استانی است که آن هم بطور کامل تخصیص نمی‌یابد.

محومطه باستانی تخت جمشید یکی از درآمدزاترین محوطه‌های تاریخی کشور است تنها در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰۰ هزار بازدید کننده از این محوطه تاریخی بازدید کردند و از این محل درآمدی معادل ۱۲ میلیارد تومان نصیب خزانه دولت شد. اما حالا همین محوطه پربازدید و مهم به لحاظ ارزش‌های تاریخی در ایران که تبدیل به یک برند جهانی شده است ردیف بودجه ملی خود را از دست داده است.

به عبارت بهتر اگر تنها بودجه و اعتبار دولتی تخصیص یافته به تخت جمشید را زیر ذره‌بین بگذاریم، متوجه خواهیم شد که از ۲ میلیارد تومان بودجه سالیانه استانی این محوطه باستانی که با کسر مالیات و اوراق و بیمه، تنها یک میلیارد تومان برای این محوطه وسیع باقی می‌ماند. یعنی تخت جمشید با روزانه ۳ میلیون تومان بودجه اداره خواهد شد.

این رقم در حالی به تخت جمشید تخصیص می‌یابد که هزینه مرمت یک ستون افتاده این مجموعه براساس پیگیری های صدای میراث ۱۰۰ میلیون تومان است. حالا باید از دولت و وزارت میراث فرهنگی پرسید که تخت جمشید با بودجه و اعتبار ۳  میلیون تومانی در روز چگونه باید مرمت، حفاظت و نگهداری شود؟ اصلا ۱۰ میلیارد تومان بودجه سالیانه تخت جمشید قرار است در کدام محل هزینه شود که اعتبار مهمترین محوطه جهانی ایران را به آن اختصاص داده اند؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید