جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

موافقت وزیر میراث‌فرهنگی با احداث تله‌کابین در حریم جنگل هیرکانی گلستان/ضرغامی: احداث تله‌کابین در خارج از عرصه ثبت جهانی شده جنگل هیرکانی کبودوال و حریم این اثر بلامانع است

0 انتشار:

صدای میراث: سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به همراه رییس جمهوری به استان گلستان سفر کرده است اعلام کرد، اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال علی آباد کتول در استان گلستان خارج از عرصه‌های ثبت جهانی شده جنگل هیرکانی و در حریم میراث طبیعی ثبت جهانی شده هیرکانی بلامانع و بدون مشکل است.

اعلام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی مطرح شده است که پیشتر فعالان محیط زیست و کارشناسان این حوزه اجرای پروژه تله‌کابین در عرصه و حریم جنگل ثبت جهانی شده هیرکانی در استان گلستان را منجر به خسارات محیط زیستی بر این میراث جهانی ایران اعلام کرده بودند و در کارزارهایی خواستار جلوگیری از اجرای این طرح و توقف تله‌کابین گلستان شده بودند.

عزت‌الله ضرغامی اما براساس گزارش وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به احداث پروژه تله‌کابین کبودوال در علی‌آباد کتول حین بازدید از منطقه نمونه گردشگری کبودوال اعلام کرد: با توجه به اخذ موافقت‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی، و رعایت قواعد میراث فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال علی‌آباد کتول را تائید می‌کند.

ضرغامی که با همراهی رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، معاونان و مدیران ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در این بازدید حضور یافته بود افزود: منطقه نمونه گردشگری کبودوال دارای جاذبه طبیعی و مناظر بکر است که با اجرای پروژه تله‌کابین مردم تمام کشور از این جاذبه بی‌نظیر و ثروت خدادادی لذت خواهند برد.

او پس از گفت‌وگوی تلفنی با محمدحسن طالبیان، معاون سابق میراث‌فرهنگی و مشاور فعلی وزیر افزود: طبق اصلاحیه طرح تله‌کابین کبودوال با کاهش دکل‌ها، این پروژه در محدوده عرصه جنگل‌های هیرکانی قرار نگرفته و اجرای پروژه در حریم این جنگل‌ها نیز مشکلی نخواهد داشت و با توجه به موافقت دو سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی با اجرای این طرح گردشگری این طرح از سوی وزارت میراث‌فرهنگی نیز مورد تائید است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای اجرای زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه گفت: هفته گذشته تفاهم‌نامه خوبی با صندوق توسعه ملی به امضا رسید ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات مناسب و با بهره کم و بازپرداخت مناسب که برای سرمایه‌گذاران جنبه اقتصادی مناسبی خواهد داشت، فراهم شد.

ضرغامی افزود: طبق این تفاهم‌نامه ۲ هزار میلیارد تومان توسط صندوق و بر اساس آن بانک‌ها نیز تا ۴ هزار میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران مشارکت می‌کنند و تضمین سرمایه‌گذاری خارجی نیز بر عهده صندوق توسعه ملی خواهد بود. تسهیلات تبصره ۱۸ نیز که با همراهی مجلس شورای اسلامی مصوب شد میزان تسهیلات مناسبی را برای حوزه گردشگری در نظر گرفته است.

نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، گفت: استان گلستان از پروژه‌های بزرگ گردشگری مانند تله‌کابین محروم مانده است که امیدواریم با حضور مهندس ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اتفاقات مثبتی را در حوزه گردشگری استان گلستان به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های بزرگ‌مقیاس گردشگری شاهد باشیم.

رحمت‌الله نوروزی گفت: استان گلستان با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان صرفاً معبری برای عبور گردشگران است و قرارگیری آن در مسیر تهران به مشهد مقدس موقعیت مناسبی را برای جذب و افزایش ماندگاری فراهم کرده است که باید از آن بهره برد.

او افزود: طی نشست‌هایی با سازمان‌های مرتبط با اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال ازجمله منابع طبیعی و محیط‌زیست، موافقت‌های اولیه برای اجرای طرح تله‌کابین در کبودوال اخذشده است. امیدواریم با دستورات خوب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سفر، شاهد مانع زدایی از اجرای این پروژه بزرگ گردشگری در استان بوده و تائید آن هدیه سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مردم علی‌آبادکتول و استان باشد.

گفتنی است، پارک جنگلی کبودوال در ۵ کیلومتری جنوب شهر علی‌آبادکتول موردتوجه علاقه‌مندان بی‌شماری است. پوشش گیاهی منطقه جنگلی و از درختان برگ‌ریز و پهن‌برگ است که تمامی پارک را احاطه کرده و چشم‌اندازهای زیبایی را پدیدار ساخته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید