چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳

افشاگری رییس برکنار شده موزه ظروف سلطنتی سعدآباد | مدیر سعدآباد موزه ظروف سلطنتی را غیرقانونی پلمپ کرد | مدیر مجموعه نام موزه ظروف سلطنتی را مورد اشکال می داند | حسین علوی موزه ظروف سلطنتی را موزه «کاسه بشقاب» می‌ نامد | دستگاه‌ های نظارتی با رفتارهای غیرقانونی مدیر سعدآباد مقابله کنند

0 انتشار:

صدای میراث: برکناری ناگهانی رییس موزه ظروف سلطنتی سعدآباد با تصمیم شخصی مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد و معرفی جایگزین او در این موزه که خارج از روال قانونی و استعلام های مورد نیاز انجام شده است، توسط شیرین شعبانی رییس برکنار شده موزه ظروف سلطنتی سعدآباد و امین اموال این مجموعه غیر قانونی تعبیر شد.

او همچنین برکناری خود بدون طی تشریفات اداری و تحویل گرفتن آثار موجود در مخازن موزه ظروف را از دیگر رفتارهای غیرقانونی حسین علوی، مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد اعلام کرد.

شیرین شعبانی، رییس برکنار شده موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در گفت وگوی اختصاصی با صدای میراث اعلام کرد: خطر آبگرفتگی موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در اسفندماه سال گذشته به اطلاع مدیر این مجموعه تاریخی رسید اما ایشان کاملا به این موضوع بی‌توجه ماند تا آن که آبگرفتگی در این مجموعه به دلیل خرابی منبع انبساط آب و البته تا حدودی بارش‌ها اتفاق افتاد.

او اعلام کرد: هفته آخر اسفندماه در نامه های رسمی با اولویت فوری در سیستم اتوماسیون اداری مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد در مورد وضعیت این موزه ابراز خطر جدی کردم و به قید فوریت نامه زدم و مراجع نظارتی می توانند این موضوع را پیگیری کنند. اما ایشان هیچ توجهی به این هشدارها نکرد. نامه ها موجود است و دقیقا در مورد همان دو نقطه که تصاویرش وایرال شد هشدار جدی داده شده بود. حتی معمار و مرمتگر بناهای سعدآباد از ایشان خواست مشکلات موزه ظروف سلطنتی را برطرف کند. اما مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد اجازه این کار را نداد و باید از ایشان پرسید چرا اجازه تعمیر ساختمان موزه را نداده است؟

و با تاکید بر این که مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد نام موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را موزه کاسه بشقاب گذاشته است گفت: موضوع آبگرفتگی موزه ظروف سلطنتی سعدآباد برای مدیر این مجموعه اهمیتی نداشت. چون ده روز قبل از این اتفاق در یک دیدار خصوصی متوجه شدم ایشان موزه ظروف سلطنتی را به دلایل دیگر زیر ذره بین قرار داده است که به لحاظ حفظ آثار موجود در این موزه به شدت مغرضانه است.

شیرین شعبانی اعلام کرد: مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد در آن دیدار حدود ۱۰ مورد ایراد به موزه ظروف سلطنتی سعدآباد وارد کرد. یکی از آن‌ها این بود که چرا نام موزه را ظروف سلطنتی گذاشته‌اند و معتقد بود باید نام این موزه به دلیل داشتن کلمه سلطنتی حذف شود و تغییر کند. در حالی که نمی داند موزه ظروف سلطنتی سعدآباد دارای اساسنامه محکمی است که در دهه ۶۰ برای آن نوشته شده و تغییر نام این موزه نیازمند تغییر اساسنامه است.

رییس برکنار شده موزه ظروف سلطنتی سعدآباد افزود: ایشان تمام مدت موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را موزه «کاسه بشقاب» خواند و بنده به ایشان یادآوری کردم که این موزه فقط مختص ظروف نیست. بلکه شامل ساعت‌ها، کنسول‌ها، آیینه‌ها، شمعدان‌ها و آکسسوار تزئینات دور میز هم هست و به همین دلیل نمی توانید این موزه را کاسه بشقاب بدانید. می‌شود و نمی‌توانید به این موزه بگویید موزه کاسه بشقاب.

شعبانی اعلام کرد: ایراد دیگر مدیر مجموعه سعدآباد این بود که موزه ظروف سلطنتی نباید روایتگری داشته باشد و به بنده گفتند که هر نوع روایتگری خلاف آرمان‌های ایشان است و قابل اجرا نیست. چون به گفته ایشان به دوره گذشته می‌رسد.

رییس برکنار شده موزه ظروف سلطنتی سعدآباد درخصوص ارزش‌ اشیای تاریخی موجود در این موزه گفت: این موزه دارای آثار منحصر به فرد و آثاری است که تنها یک عدد از آن ها در جهان تولید شده است. این آثار شامل ظروف کریستال، چینی و ظروف فلزی مشتمل بر ظروف نقره‌ای و دارای روکش نقره بسیار با ارزش و همچنین آثار و ظروفی است که با روکش طلا با چندین میکرون ضخامت ساخته شده اند.

شعبانی اعلام کرد: مدیر مجموعه سعدآباد فراموش کرده است که آثار موزه ظروف سلطنتی تحت حسابرسی دقیق اموال دولتی است و به قدری دچار خطای مدیریتی درباره آثار موزه شده‌اند که قابل پیگیری است.

او افزود: به عنوان رییس موزه ظروف سلطنتی و امین اموال این مجموعه هر بار خواستم درباره حساسیت موزه ظروف جزئیاتی را به مدیر سعدآباد بگویم، ایشان بنده را نپذیرفتند و اصلا موضوعات این موزه را جدی نگرفتند. این در حالی است که آثار موجود در موزه ظروف سلطنتی سعدآباد هنوز صورتجلسه کامل ندارد و اشتباه بزرگ مدیر سعدآباد این بود که در اقدامی شخصی با موزه‌ای که دارای اشیایی است که هنوز صورتجلسه قطعی ندارند چنین رفتاری کرده اند.

شیرین شعبانی ادامه داد: خطای مدیریتی ایشان این است که پیش از تحویل گرفتن اشیای موجود در موزه ظروف سلطنتی سعدآباد اقدام به برکناری مدیر این مجموعه کرده است. چون برخی از اموال موجود در مخازن این موزه هنوز ثبت نهایی نشده‌اند و بخشی از آن ها نیز در مرحله ثبت بودند.

مدیر برکنار شده موزه ظروف سلطنتی سعدآباد اعلام کرد: مدیر مجموعه سعدآباد با انتخاب امروز خود درخصوص جایگزین بنده امکان دسترسی به آثار و مخازن موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را دارد. این در حالی است که براساس قانون ایشان حق گشودن یا شکستن قفل و پلمپ مخازن این مجموعه را بدون حضور امین اموال مجموعه ندارد و اگر چنین خطایی از هر کسی حتی ایشان سر بزند مرتکب رفتاری شده که براساس قانون می تواند جرم باشد و شامل پیگیدهای شدید قانونی خواهد شد.

شیرین شعبانی آثار موجود در موزه ظروف سلطنتی سعدآباد و مخازن این موزه را شامل ۸۰ هزار قلم شیء موجود در گنجینه ظروف اعلام کرد و گفت: بخش زیادی از ظروف جشن های ۲۵۰۰ ساله، آثار متعلق به دوره قاجار تا پهلوی دوم، ظروف تک و بسیار ارزشمند و …  است.

او گفت: یک مخزن از آثار گنجینه موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در سالن خلیج فارس و همان سالنی است که دچار آبگرفتگی شد و ایشان بدون حضور امین اموال این موزه اقدام به فرستادن یک نیروی یگان حفاظت سعدآباد برای پلمپ این سالن کرده است. در حالی که مخزن موجود در این سالن هم به دلیل آبگرفتگی دچار رطوبت شدید شده و ممکن است آثار موجود در آن آسیب ببینند. منتهی مدیر مجموعه سعدآباد بدون هیچ نوع مجوز قانونی دستور پلمپ این سالن را بدون حضور امین اموال و چک کردن نهایی سالن و مخزن موجود در آن صادر کرده است. این موارد اشتباهاتی است که ایشان در مدیریت مجموعه سعدآباد و در مورد موزه ظروف سلطنتی مرتکب شده که می تواند مورد پیگرد قضایی و حقوقی قرار بگیرد و بنده به راحتی می توانم به عنوان امین اموال این مجموعه از اقدامات غیرکارشناسی و غیرقانونی ایشان در قبال موزه ظروف سلطنتی سعدآباد شکایت کنم.

شیرین شعبانی در پایان با تاکید بر این که اموال موزه ظروف سلطنتی سعدآباد ذیل ماده ۱۸ در شرایط خاص و ویژه قرار دارند افزود: متاسفانه مدیر مجموعه سعدآباد با رفتارهای غیرقانونی و غیرکارشناسی خود و از آنجا که اموال این موزه هنوز دارای صورتجلسه قطعی و نهایی نیستف ۸ سال زحمت برای ساماندهی ۸۰ هزار شیء ارزشمند تاریخی را بی‌نتیجه گذاشته است.

او تاکید کرد: صورتجلسه آثار کامل و قطعی نیست و امضای دیوان محاسبات را ندارد و بنابراین امضای بنده به عنوان امین اموال برای انتقال این آثار به مدیر مجموعه کاملا بیفایده و غیرقانونی است. بنابراین درخواست بنده از ذی‌حساب محترم وزارت میراث فرهنگی و دیوان محاسبات این است که برای جلوگیری از خسارات احتمالی به اموال موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در برابر رفتارهای غیرقانونی و غیرکارشناسانه حسین علوی، مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد ایستادگی کنند. چون اموال موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در شرایط خاص و ویژه طبقه بندی می شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید