شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ارمغان هلندی‌ برای موزه ملی ایران/نمایش ۳۳۱ اثر تاریخی هلند در ایران آغاز شد

0 انتشار:

صدای میراث: ۶ ماه از خروج یکجانبه آمریکا از برجام می گذرد و کمتر از یک ماه به تحریم های نفتی ایران باقی مانده است که دولت هلند با ارسال ۳۳۱ اثر تاریخی به ایران، به دیپلماسی فرهنگی و کارکرد زبان دیپلماسی بین کشورها صحه گذاشت. 

نشست خبری “نمایشگاه آثار باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس” درحالی صبح امروز با حضور مدیران فرهنگی دو کشور ایران و هلند برگزار شد که هر دو طرف ایران و هلند برای استمرار روابط فرهنگی خود در اوج تنش های سیاسی تاکید کردند.

ایران درحالی روزهای ملهتبی را به ویژه در حوزه سیاسی و اقتصادی پشت سر می گذارد که امروز همزمان با کاهش نرخ ارز و دلار، نمایشگاهی از آثار باستانی، تاریخی و مدرن هلند در ایران به نمایش در آمد. موضوعی که سبب شد مدیران فرهنگی دو کشور ایران و هلند قدرت دیپلماسی فرهنگی را بالاتر از پیچیدگی های سیاسی کشورها بدانند و در این نشست تاکید کنند، در برهه ای که تنش‌های سیاسی به اوج خود رسیده این فرهنگ است که بالاتر از سیاست حرکت می کند و مانع از دشمنی ملت‌ها می‌شود.

«هارولد روی توپان» رییس موزه درنتس هلند در نشست خبری صبح امروز اعلام کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه ایران در استان درنته هلند درحال برگزاری است، بسیار خوشحال هستم که نمایشگاهی از آثار کشور هلند در کمتر از چهار ماه در ایران به نمایش درآمده است.

او گفت: نمایشگاه آثار تاریخی ایران در هلند تجربه بسیار خوبی بود که می‌توان گفت صددرصد موفقیت‌آمیز است به طوری که بیش از ۷ هزار نسخه از بوروشورها و کاتالوگ‌های نمایشگاه آثار تاریخی ایران به فروش رفته و به چاپ سوم رسیده است.

او گفت: کلکسیونی که از موزه درنتس در استان درنته هلند در ایران به نمایش درآمده جزو مهمترین آثاری است که در موزه درنتس وجود دارد.

رئیس موزه درنتس تاکید کرد: مهمترین آثار هلند در شرایطی در کشور ایران برگزار می شود که در دوره‌ای هستیم که تنش‌های سیاسی به اوج رسیده و ما معتقدیم که فرهنگ می‌تواند به این شرایط غلبه کند.

او افزود: تاکید بر فرهنگ در این شرایط حساس منجر به همسویی مردم کشورهای مختلف می‌شود از همین رو، ما سعی کرده‌ایم نمایشگاه‌های بسیاری را در کشورهای مختلف از جمله چین برگزار کنیم.

آماده سازی میدان مشق برای حضور موزه‌های دائم دیگر کشورها در ایران

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست نیز از موفقیت دیپلماسی فرهنگی در روابط کشورها گفت: او اعلام کرد: درحال حاضر در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورها علاقمند به داشتن موزه دائم در ایران هستند. از همین رو در تلاش هستیم تا با توسعه موزه ملی در میدان مشق به صورت رسمی از این ظرفیت استفاده کنیم.

او گفت: از یکسال پیش برگزاری نمایشگاه فرهنگی در ایران از سوی موزه درنتس پیشنهاد شده بود که پس از بررسی بلافاصله دوره‌های همکاری آغاز شد و قرار شد که نمایشگاه متفاوتی برگزار شود.

طالبیان ادامه داد: ما اعتقاد داریم که تجربه‌ها باید متقابل باشد و از آنجا که معتقدیم دیپلماسی فرهنگی تاثیر بیشتری نسبت به دیگر شیوه‌های دیپلماسی دارد و زمینه صلح و تفاهم بین مردمان کشورها را ایجاد می کند، به همین دلیل از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی بسیار استقبال می‌کنیم.

او گفت: باید تلاش کنیم نه فقط موزه ملی ایران که در عرصه جهانی بسیار موفق عمل کرده که موزه‌های سراسر کشور نیز با این رویکرد اقدام به فعالیت کنند.

معاون میراث فرهنگی افزود: نمایشگاهی که امروز از هلند آمده تا در ایران برای عموم به نمایش گذاشته شود، از آن جهت اهمیت دارد که مردم ما با فرهنگ و تمدن اروپا، به ویژه مردم هلند آشنا شوند.

به گفته طالبیان، شاید خیلی ها ندانند که هلند دارای یک مومیایی است که متعلق به ۲۲۰۰ سال پیش است و تابلوهای نقاشی با سبک‌های افراد مشهور دارد.

او همچنین از به نمایش درآمدن یک اثر تاریخی از موزه درنتس هلند برای نخستین‌بار در ایران خبر داد و گفت: این نخستین بار است که اثر تاریخی هلند که به تازگی از یک حراجی خریداری شده است در ایران به نمایش گذاشته شده است.

معاون استاندار درنته هلند نیز در این نشست اعلام کرد که کشورش به آزادی فرهنگی موزه‌ها باور دارد و معتقد است می‌توان اهداف دیگر خود را با استفاده از فرهنگ پیش ببرد.

معاون استاندارد درنته هلند تاکید کرد: دولت هلند بسیار خرسند است که این فرصت پیش آمد تا آثار تاریخی خود را در ایران به نمایش بگذارند به طوری که وقتی قرار بر همکاری دو موزه ایران و موزه درنتس هلند شد بی‌درنگ پاسخ دادم و آماده همکاری شدم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید