شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در ۲۱ محوطه باستانی کشور

0 انتشار:

باستان‌شناس‌ها مطالعات باستان‌شناختی شامل کاوش، گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، مستندنگاری و … را در ۲۱ محوطه تاریخی-فرهنگی کشور از دو هفته گذشته آغاز کردند.

پژوهشگاه میراث‌قرهنگی و گردشگری با انتشار این خبر اعلام کرد: مجوز مطالعات باستان‌شناختی توسط رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در نامه‌هایی به مدیران کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ابلاغ شده است.

این مجوزها شامل ۷ مورد کاوش در محوطه‌های باستانی مختلف از جمله «ترخان‌آباد»، «استرک جوشقان»، «مجموعه دستکند زیرزمینی کترق»، «تل آجری» و… است.

براساس این مجوزها ۶ محوطه تاریخی نیز شامل «تپه جمالو»، «محوطه عمادالدین تپه بلوار»، «معدن شاکین» و… گمانه‌زنی و تعیین عرصه می‌شوند.

براساس این خبر، محوطه معدن شاکین، مستندسازی و مورد بررسی باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و قلعه بمپور نیز مستندنگاری و گمانه‌زنی می‌شود.

گمانه‌زنی اضطراری روستای «گنج کش»، گمانه زنی و نمونه برداری از رسوبات دشت ورامین، گمانه‌زنی به منظور پاسخگویی به استعلام اراضی حاشیه اتوبان شهید کرمی شهرری و گمانه‌زنی اضطراری برای پاسخگویی به استعلام اراضی روستای قمی‌آباد شهرری، از دیگر برنامه‌هایی است که باستان‌شناس‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند.

بررسی باستان‌شناسی دهستان «زهوای پایین» بوئین زهرا، بازنگری و بررسی شناسایی محوطه‌های باستانی نهاوند، خواناسازی و مستندنگاری و حفاظت چاله حفاری غیرمجاز «قلعه دختر» بازه هور مشهد از جمله برنامه‌های بررسی باستان‌شناسی است که مجوز آن‌ها توسط ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید