یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پول کاوشگران آبراهه های تخت جمشید را نمی دهند | استمداد باستان شناس‌ها از ضرغامی برای پرداخت هزینه کاوش | باستان شناس ها هزینه کاوش آبراهه ها را از جیب دادند | چالش پرداخت کاوش ۱۰۰ میلیون تومانی تخت جمشید

0 انتشار:

صدای میراث: فصل ششم کاوش آبراهه های تخت جمشید در حالی با یافتن یک اسکلت بسیار مهم به پایان رسیده است که با اتمام کاوش های باستان شناسی در تخت جمشید، مدیر تختگاه تخت جمشید از پرداخت هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی کاوش به تیم باستان شناسی خودداری کرده است.

علی اسدی سرپرست هیات کاوش آبراهه‌های تخت جمشید با اعلام این خبر به صدای میراث از عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر، علی سامه مدیر امور پایگاه های میراث فرهنگی و علیرضا عسگری چاوردی، مدیر تختگاه تخت جمشید درخواست کرده است که مشکل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کاوش تیم ۲۵ نفری کاوش تخت جمشید را برطرف کنند.

براساس آنچه سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید به صدای میراث گفته است، قرارداد کاوش باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید میان دانشگاه هنز شیراز و اداره میراث فرهنگی استان فارس امضاء شده و سرپرستی این کاوش ها در دوران مدیریت دکتر نوروزی، مدیر سابق تخت جمشید به وی واگذار شد. اما حالا پس از بیش از ۷۰ روز کاوش و اتمام پروژه آبراهه های تخت جمشید، علیرضا عسگری چاوردی مدیر جدید تخت جمشید که خود باستان شناس است، پرداخت هزینه کاوش را منوط به تحویل گزارش باستان شناسی کاوش آبراه های تخت جمشید کرده است.

اعضای تیم پول سفر و خرید تجهیزات را از جیب خود دادند

علیرضا اسدی، باستان شناس و سرپرست هیات کاوش باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید که ۵ فصل قبلی کاوش باستان شناسی این آبراهه ها را برعهده داشته است به صدای میراث گفت: معمولا در ابتدای کاوش باستان شناسی ۲۵ درصد هزینه کاوش پرداخت می شود تا سرپرست بتواند کارها را انجام دهد. اما ما از اولین روز کاوش درگیر بحث پرداخت هزینه کاوش بودیم. نیمه آبانماه نیز نامه نگاری برای دریافت ۵۰ درصد هزینه کاوش را انجام دادیم که الان دو ماه است در نقطه صفر هستیم. در حالی که برخی اعضای هیات برای این کاوش از جیب خود هزینه کرده و تجهیزات خریداری کردند و هزینه آن ها را هم نمی توانیم پرداخت کنیم.

او با انتقاد از تصمیم مدیر جدید تخت جمشید در نپرداختن هزینه کاوش باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید افزود: ۹۰ درصد هزینه کاوش را از جیب خودم پرداخت کرده ام و اعضای تیم نیز هر کدام ۲ تا ۴ میلیون تومان هزینه کرده اند. مثلا گیاه باستان شناس ما غیر از آن که هزینه ایاب و ذهاب خود از کاشان به تخت جمشید را متقبل شده، تجهیزات را هم خودش با هزینه شخصی خریداری کرده است. یا عضو پاتولوژیست هیات باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید که از تهران به شیراز سفر می کرد بلیت پرواز و حمل نقل تا تخت جمشید را هم از جیب خودش پرداخت کرده است.

اسدی با تاکید بر پایان فصل ششم کاوش باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید از تکمیل ۹۰ درصد اطلاعات آبراهه های تخت جمشید خبر داد و گفت: خوشبختانه داده های کامل و خوبی از کاوش آبراهه های تخت جمشید با پایان یافتن فصل ششم کاوش ها داریم. اما مسایل حاشیه ای مانند پرداخت نکردن هزینه کاوش بخشی از توان ما برای تمرکز کامل بر گزارش نهایی کاوش انجام شده را گرفته است.

وزیر و معاون وزیر مشکل باستان شناس ها را حل کنند

سرپرست هیات کاوش آبراهه های تخت جمشید اعلام کرد: از مدیرکل امور پایگاه ها، آقای دارابی معاون میراث فرهنگی و آقای ضرغامی، شخص وزیر میراث فرهنگی درخواست می کنم کمک بدهند در این وضعیت تا مشکل پرداخت پول کاوش آبراهه های تخت جمشید حل شود.

او افزود: فصل های قبلی کاوش آبراهه های تخت جمشید به جز فصل دوم کاوش امانی بودند و هزینه  کارگر و تجهیزات و غذا از سوی مدیر تختگاه تخت جمشید پرداخت می شد. ذیحسابی تخت جمشید هم روزانه فهرست کارگران و کارشناسان را حضور و غیاب می کرد و به تعداد کارکرد روزانه افراد حقوق آن ها را پرداخت می کرد. ولی در فصل ششم کاوش ها برغم وجود قرارداد، همه هزینه ها را خودمان متحمل شدیم و ۵۰ میلیون تومان نیز فقط صرف تهیه سه وعده غذایی گروه کاوش برای ۷۰ روز کاوش آبراهه های تخت جمشید پرداخت کرده ام.

اسدی تاکید کرد: شکایتی نداریم. فقط درخواست کمک از مسئولین داریم تا بتوانیم ۱۰۰ میلیون تومان مبلغ کاوش فصل ششم آبراهه های تخت جمشید را دریافت کنیم. آقای عسگری تازه به تختگاه تخت جمشید آمده اند و و شاید موارد دیگری مدنظرشان باشد. ولی کار کاوش به اتمام رسیده است و قرارداد آن نیز موجود است. اگر اعضای هیات کاوش چیزی نمی گویند از نجابت و شرم و حیایی است که دارند. وگرنه اگر مجبور بودیم کارگر کاوش بگیریم، وضعیت بسیار بدتری نسبت به امروز داشتیم.

او گفت: پرداخت نکردن هزینه کاوش آبراهه های تخت جمشید موجب تحمل فشار مضاعف روزانه شده است. در حالی که ما باید در این وضعیت به فکر نوشتن گزارش نهایی کاوش نه این که دغدغه پرداخت نشدن هزینه بسیار اندک کاوش آبراهه های تخت جمشید را داشته باشیم.

گیر افتاده ایم

سرپرست فصل ششم کاوش آبراهه های تخت جمشید با تاکید بر این که پس از انتهای کاوش، نامه مفصلی برای آقای عسگری چاوردی مدیر تختگاه تخت جمشید نوشتم و در آن اعلام کردم که فصل ششم کاوش آبراهه های تخت جمشید در دوران مدیریت آقای نوروزی مدیر سابق تختگاه آغاز شد و الان به اتمام رسیده و در این شرایط تیم کاوش حتی یک ریال هم دریافت نکرده است. اما ایشان در این نامه بدون این که توضیحی بدهند، نوشته اند پرداخت هزینه منوط به ارایه گزارش است. در صورتی که ارایه گزارش دقیق کاوش باید پس از بررسی داده ها انجام شود که معمولا یک تا دو سال زمان می برد و متاسفانه در وضعیت ایجاد شده گیر افتاده‌ایم.

علی اسدی گفت: حتی جواب ما را هم نمی دهند و میراث فرهنگی استان فارس هم همه چیز را منوط به امضای آقای دکتر عسگری چاوردی کرده است. بنابراین خواهش ما از ایشان و دوستانی که می توانند کمک کنند آن است که مشکل پرداخت هزینه کاوش را حل کنند. چون کاوش هایی نصف آن چه ما در آبراهه های تخت جمشید انجام داده ایم با با هزینه های چند برابر بودجه کاوش ما در کشور در حال انجام است. ولی ۱۰۰ میلیون تومان بودجه کاوش پایان یافته ما در تخت جمشید را پرداخت نمی کنند. حداقل پول را هم به ما نمی دهند و تنها کاری که از دستمان برمی‌آید استمداد از مسئولین بالاتر همچون وزیر و معاون میراث فرهنگی و مدیر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید