شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نشست «گیلگمش مسافر تاریخ» در موزه امام علی(ع) برگزار می‌شود

0 انتشار:

نشست «گیلگمش مسافر تاریخ» برگزار می‌شود. انجمن مفاخر معماری ایران با کمک فصلنامه گیلگمش نشست گیلگمش مسافر تاریخ را به همراه رونمایی از مجله شماره ۴ و ۸ فارسی – انگلیسی گیلگمش برگزار می‌کند. در نشست گیلگمش مسافر تاریخ، «محمد درویش»، «سارا اسدی»، «علی ناطقی» و مجتبی گهستونی سخنرانی می‌کنند.

این نشست روز چهارشنبه، هفتم شهریورماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ در خیابان ولیعصر تهران، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵، موزه زیبای هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود. گفتنی است گیلگمش از نام اسطوره‌ای تاریخ پادشاه شهر اوروک انتخاب شده است.

گیلگمش که بود و حماسه گیلگمش درباره چیست؟
چنین برمی‌آید که گیلگمش از لحاظ تاریخی پنجمین پادشاه از نخستین سلسله سلطنتی سومر بوده است. حماسه گیلگمش نخستین متن ادبی ثبت شده در تاریخ، و گیلگمش اولین قهرمان انسانی در ادبیات است. گیلگمش را اولین مسافر تاریخ دانسته‌اند. حماسه گیلگمش اهمیت دوستی و عشق، غرور و افتخار، و همچنین ماجراجویی و کمال طلبی را مطرح می‌کند. حماسه گیلگمش ترس از مرگ و میل به جاودانگی را خاطرنشان می‌کند. گیلگمش در مسیر سفر خود چنین فرامی‌گیرد که زندگی باارزش است و باید تا حد امکان از آن لذت برد. گیلگمش در سفر دشوار خود آن چیزهایی را یاد می‌گیرد که ما هم در زندگی خودمان باید یاد بگیریم. همچون گیلگمش ما نیز باید با شکست و مرگ روبرو شویم و همچون گیلگمش ما نیز باید انتخاب کنیم که ارزش‌های زندگی ما در چیست و آزادی داشته باشیم تا تصمیم بگیریم.

شعار مجله گیلگمش چیست و به چه معناست؟
شعار گیلگمش فارسی و انگلیسی جمله‌ای پرمحتوا است: “از کوره راه تا شاهراه”
چنانکه از مفهوم این جمله بر می‌آید کوره راه نماد سنت و به عبارتی راه‌های نرفته و شاهراه نماد مدرنیته و راه‌های پرتردد است؛ به این معنی که فصلنامه گیلگمش از کوچک‌ترین و پیش‌پا ‌افتاده‌ترین موضوعات در حوزه میراث و گردشگری گرفته تا موضوعات حرفه‌ای و پیچیده را پوشش و چند و چون مباحث فرهنگی، سفر و گردشگری را شرح می‌دهد.

مجله از چه کاغذی تهیه می شود؟
یکی از مهترین ویژگی‌های مصرف‌کننده فصلنامه جنس کاغذ آن بوده که از «پودر‌ سنگ» ساخته شده است. در تولید این نوع کاغذ هیچ‌گونه وصرف مصرف و هیچ درختی قطع نشده است؛ این ویژگی دقیقا در راستای اهداف زیست محیطی دست‌اندرکاران انتشار این فصلنامه است.
هشتاد درصد ماده تشکیل‌دهنده کاغذ۹۹ سنگی از کربنات کلسیم است. غنی‌ترین منبع کره زمین سنگ است و بیشترین سنگی که روی کره زمین موجود است سنگ پایه آهکی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید