پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دلال بازی با ارز گردشگران ورودی به ایران | دلال‌ ها چگونه از ارز گردشگران خارجی در ایران سود می کنند؟

0 انتشار:

صدای میراث: نوسان قیمت دلار در ایران و سیاستگذاری‌های نامناسب برای کنترل قیمت دلار منجر به شکل گیری بازار زیرزمینی دلالی ارز گردشگران ورودی به کشور شده است. اما این بازار زیرزمینی چگونه در ایران شکل گرفته و چه آسیبی به صنعت گردشگری ورودی و ایجاد ذهنیت منفی در گردشگران خارجی وارد می کند؟

برخی فعالان صنعت گردشگری به صدای میراث خبر داده اند که گردشگران ورودی به ایران با آسیب های ناشی از شکل گیری بازار دلالی ارز مواجه شده اند. به گفته این فعالان، گردشگران ورودی به ایران باید دلار خود را که اکنون در کشور حدود ۵۸ هزار تومان است، در صرافی ها به مبلغ ۴۲ هزار تومان به ریال تبدیل کنند و با توجه به آن که گردشگران خارجی می توانند با یک جستجوی ساده نسبت به قیمت بازار آزاد ارز و دلار و قیمت رسمی آن اطلاعات کسب کنند، در گام نخست متوجه زیان ۱۶ هزار تومانی خود در تبدیل دلار به ریال می شوند و پس از آن در مواجهه با دلالان ارز گردشگران خارجی و دریافت کمیسیون برای تبدیل دلار به ریال، ذهنیت منفی نسبت به ایران پیدا می کنند.

براساس اطلاعاتی که برخی فعالان صنعت گردشگری کشور به صدای میراث ارسال کرده‌اند، رانندگان تاکسی و برخی دلالان موجود در صنعت گردشگری با اطلاع از شکاف قیمتی موجود در تبدیل ارز گردشگران به ریال در صرافی ها، به آن ها پیشنهاد تبدیل ارز و دلار به قیمت بالاتر می دهند و در این پروسه با دریافت پورسانت و کمیسیون از گردشگر، علاوه بر آن که پول خارجی گردشگران ورودی را در صرافی ها و بازار آزاد تبدیل به ریال می کنند و مابه التفاوت آنرا به جیب می‌زنند، ارز گردشگر را به قیمت رسمی می‌فروشند و پول زیادی نیز بابت فعالیت در دلالی ارز به جیب می‌زنند.

شکل گیری بازار دلالی جدید در موضوع ارز گردشگران ورودی به کشور موجب می شود که گردشگران ورودی از هراس از دست دادن ارز و دلار همراه خود از تبدیل پول های بیشتر به ریال خودداری کنند و بدین ترتیب حجم ارزآوری به ایران از محل گردشگری ورودی به کشور کاهش یابد.

دلالی در صنعت گردشگری ایران اگرچه پیشتر در حوزه گردشگری سلامت خبرساز شد و منجر به اعتراض گسترده فعالان این حوزه به متولیان گردشگری و وزارت بهداشت شد، حالا به جیب گردشگران ورودی نفوذ کرده و به جای آن که اجازه گردش ارز و دلار بیشتر در صنعت گردشگری کشور را بدهد، موجب کاهش اعتماد گردشگران خارجی به هزینه کرد بیشتر در ایران شده است.

فعالان گردشگری با انتقاد از نبود نظارت و سیاستگذاری پولی و مالی در بخش گردشگری ورودی از سوی دولت، اعلام کرده اند که تداوم این روند منجر به شکل گیری جریان منفی علیه ایران در میان گردشگران خارجی می‌شود و گردشگران خارجی به دلیل متضرر شدن در تبدیل ارز و دلار خود به ریال با توجه به شکل گیری بازار سیاه موازی که اتفاقا بخشی از آن در اختیار رانندگان و تعداد محدودی از فعالان صنعت گردشگری است، از سفر و تبلیغ سفر به ایران منصرف می کند و در نهایت به زیان صنعت گردشگری کشور تمام می شود.

فعالان صنعت گردشگری در تماس با صدای میراث اعلام کرده اند که دولت باید برای مقابله با بازار دلالی ارز گردشگران خارجی در ایران تدابیری اتخاذ کند تا گردشگر ورودی به ایران از همان بدو ورود از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی اطمینان یابند که با کلاهبرداری در بخش تبدیل ارز و دلار خود مواجه نیستند و می توانند در همان بدو ورود از مرزها ارز و دلار خود را نه به قیمت صرافی‌ها که کمی ارزانتر از  بازار آزاد، در مراکز رسمی مستقر در مبادی ورودی به ایران تبدیل به ریال کند.

فعالان گردشگری در بخش تورهای ورودی به صدای میراث گفته اند که تنها با برنامه ریزی صحیح و دقیق دولت و بانک مرکزی برای خرید منصفانه ارز گردشگران خارجی در مبادی ورودی کشور است که می توان بازار دلالی ارز گردشگران خارجی در ایران را متلاشی و اطمینان گردشگران ورودی به متضرر نشدن بابت سفر به ایران را جلب کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید