پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳

واکنش فعالان گردشگری به اظهارات اخیر وزیر بهداشت/توپ افزایش شیوع کرونا را در زمین گردشگری نیندازید/واکسیناسیون فعالان گردشگری فراموش شده است/آینده گردشگری ایران تباه شد/زنان ۸۰ درصد کارکنان دفاتر گردشگری بودند که خانه‌نشین شدند

0 انتشار:

صدای میراث: «حداقل سه سال دیگر با ویروس کرونا درگیریم.» این جمله سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که آینده ویروس کرونا در ایران را پیشگویی کرده است. اما در صورت صحت این پیشگویی، چشم‌انداز صنعت گردشگری ایران در سه سال آینده چه خواهد بود؟ صنعت گردشگری ایران از سال ۹۷ با نوسانات شدید نرخ ارز و پس از آن سیلاب نوروزی ۹۸ و اتفاقات آبانماه آن سال در پی گرانی بنزین و باز هم بعد از این اتفاقات در سال ۹۹ با شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا در ایران و جهان در بن‌بست و رکود مطلق گیر افتاد و تا همین امروز نتوانسته است خود را از قعر فروپاشی یک صنعت نوپا در ایران نجات دهد.

سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر درگیری ایران با کرونا تا سه سال دیگر چه بر سر آینده فعالان صنعت گردشگری ایران خواهد آورد و مسیر ناهموار این صنعت را چه اندازه ناملایم‌تر خواهد کرد؟ آیا فعالان صنعت گردشگری چاره‌ای جز خداحافظی همیشگی با صنعت گردشگری خواهند داشت؟ صدای میراث در گفت‌وگو با روسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی واکنش آن‌ها به اظهارات اخیر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را بررسی کرده است تا مشخص شود چشم انداز صنعت گردشگری کشور و آینده فعالان این صنعت چه خواهد شد؟

واکسیناسیون بخش گردشگری فراموش شده است

امیرپویان رفیعی‌شاد رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به صدای میراث می‌گوید: صنعت گردشگری در ایران دو سال است که پس از حوادث آیانماه سال ۹۸ نیمه تعطیل و اکنون کاملا تعطیل شده و کرونا هم تیر خلاص بر پیکره بی‌جان صنعت گردشگری شد.

این فعال گردشگری در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص درگیری ایران تا سه سال آینده با کرونا گفت: نمی‌دانیم مسئولان چرا در چندین امر تعلل می‌‌کنند؟ واکسیناسیون کرونا کادر درمان را در اولویت قرار دادند که البته تصمیم کاملا درستی بود. ولی واقعا نقش هتل‌ها و واحدهای اقامتی و پرسنل شاغل در صنعت گردشگری در اولویت واکسیناسیون کمتر دیده شده است و اصلا توجهی به موضوع واکسیناسیون شاغلان صنعت گردشگری نشده است.

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران اعلام کرد: فعالان صنعت گردشگری باید در اولویت واکسیناسیون زودهنگام قرار بگیرند. سرعت اروپا در واکسیناسیون بسیار زیاد بود و افرادی که واکسینه شده‌اند و کارت واکسیناسیون و فرم محافظت دارند می‌توانند سفر کنند. اما وزارت خارجه کشورمان تاکنون اقدامی در صدور ویزا برای این دسته از گردشگران واکسینه شده نداشته است و تنها به صدور ویزای درمان آن هم بصورت محدود پرداخته است.

به گفته امیرپویان رفیعی شاد، بسیاری از مجوزهای درمان محدود گردشگران ورودی سلامت نیز در دست افراد سودجو است و شرکت‌های خدمات گردشگری از آن بی‌نصیب هستند.

او با اعلام این که تقاضای سفر به ایران در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز وجود داشته اما به دلیل شرایط بحرانی فعلی و ممنوعیت صدور ویزای توریستی ایران اجازه ورود به گردشگران خارجی داده نشده است.

زنان قربانیان اصلی بیکاری بخش گردشگری

رفیعی شاد در پاسخ به این پرسش صدای میراث که آیا پیش بینی می‌شود با توجه به اظهارات اخیر وزیر بهداشت در خصوص درگیری سه ساله ایران با کرونا، فعالان صنعت گردشگری برای همیشه از این صنعت خداحافظی کنند گفت: اگر دفاتر گردشگری امکان فعالیت در زمینه تورهای ورودی را پیدا کنند می‌توان امیدوار به فعالیت مجدد بسیاری از شرکت‌ها بود و همچنین اگر فعالان در صنعت هتلداری و گردشگری واکسینه شوند، ممکن است بار دیگر امکان راه افتادن سفرها در کشور باشد اما متاسفانه در دولت تدبیر و امید که با شعار گردشگری بسیاری از آرای شاغلان این صنعت را نصیب خود کرد توجهی به صنعت گردشگری نشد و اکنون گردشگری یک صنعت رها شده است. در حالی که در دنیا اثبات شده است گردشگری جزو ۵ شغلی بود که بیشترین آسیب را از کرونا دید.

او به تبعات اجتماعی ناشی از بیکاری گسترده شاغلان صنعت گردشگری کشور نیز اشاره کرد و گفت: بیکاری شاغلان این بخش یک آسیب اجتماعی بزرگ است. چون بیشتر پرسنل شاغل در صنایع گردشگری زنان هستند که از این راه کسب درآمد و امرار معیشت می‌کردند که با تعطیلی صنایع تجاری و اقتصادی در حوزه گردشگری، آسیب بسیار دیدند. بسیاری از آن‌ها خانه‌نشین شدند در حالی که نان‌آور خانه بودند. هیچ نگاهی به وضعیت آن‌ها نشده است و عدم هماهنگی بین هیات دولت و وزرا و حتی رییس‌جمهوری در این امر کاملا مشهود است.

به گفته او، حدود ۸۰ درصد از فعالان حوزه گردشگری بانوان ایرانی بودند و در حوزه دفاتر مسافرتی که حدود ۵ هزار دفتر مسافرتی و گردشگری و زیارتی و هواپیمایی است حداقل ۸۰ هزار پرسنل زن مشغول به کار بودند که اکنون بیکار شده‌اند. در بخش اقامت نیز تمامی خانه‌دارها و شاغلان بهش پذیرش و روم سرویس هتل‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که آن‌ها نیز شغل خود را از دست داده‌اند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران اعلام کرد: برای من نه به عنوان یک فعال حوزه گردشگری که به عنوان یک ایرانی این سوال مطرح است که چگونه وزیر گردشگری نمی‌تواند در هیات دولت وزیر بهداشت را قانع کند یا بالعکس!

رفیعی شاد تاکید کرد: شرایط فعلی وضعیت گردشگری همان آینده این صنعت است و نباید فکر کرد وضعیت این صنعت الان گل و بلبل است و در شرایط نرمال قرار دارد. بلکه الان در بدترین وضعیت ممکن بسر می‌برد.

وزیر بهداشت نه علم غیب دارد نه ماندگار است

حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز با انتقاد شدید از اظهارات وزیر بهداشت درخصوص تاثیر سفر بر شیوع کرونا نسبت به اظهارات اخیر سعید نمکی مبنی بر درگیری ایران با کرونا تا سه سال آینده گفت: وزیر بهداشت می‌گوید تا سه سال آینده با کرونا درگیر هستیم اما باید به ایشان گفت که شما نه علم غیب دارید و نه در سمت خود برقرار خواهید ماند. بنابراین صنعت گردشگری کشور را هزینه الفاظ و رفتارهای خود نکنید.

او افزود: وزیر بهداشت اعلام کرد که سفرهای نوروزی باعث افزایش بیماری کرونا شد. اما باید به ایشان گفت مگر دیگر کشورهای جهان هم نوروز داشتند که آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا همزمان با ایران بالا رفت؟ مگر صنعت گردشگری کشور عامل شیوع کرونا شده است؟ در همین شرایط آیا گردشگری دنیا هم تعطیل است؟ درست است که گردشگری سخت و محدود شده اما اینکه وزیر بهداشت مرتب توپ را در زمین گردشگری بیاندازد درست نیست و باید یکروز کسی مقابل این اظهارات وزیر بهداشت بایستد.

حرمت الله رفیعی گفت: وزیر بهداشت نشان داده است که شخص توانمندی نیست و مرتب یا گریه می‌کند یا با نام ائمه اطهار (ع) بازی می‌کند و با این رفتارها اصلا وزارت بهداشت را سخیف کرده است.

واکسن رایگان در امارات، نابودی گردشگری در ایران

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: کشور امارات اعلام کرده است که ۹۸ درصد شهروندان خود را واکسینه کرده و در آینده بسیار نزدیک نیز هر گردشگری که به آن کشور سفر کند می‌تواند واکسن رایگان کرونا در بدو ورود دریافت کند. وزیر بهداشت بهتر است ببیند که آن‌ها به چه سمتی رفته‌اند و ما چگونه داریم تمام داشته‌هایمان را نابود می‌کنیم.

این فعال صنعت گردشگری افزود: متولی درمان مملکت اگر نمی‌تواند وضعیت را مدیریت کند بهتر است استعفاء دهد. چون اگر این شرایط ادامه پیدا کند، دفاتر گردشگری به طور کامل تعطیل می‌شوند. چون همین حالا هم بیش از ۵۰ درصد دفاتر خدمات گردشگری بطور کامل تعطیل شده‌اند و مالکان آن‌ها مشاغل دیگری در پیش گرفته‌اند و مشاغل جدید را از صفر شروع کرده‌اند.

رفیعی اعلام کرد: با توجه به جوان بودن صنعت گردشگری کشور و خداحافظی شاغلان در این صنعت ناراحت کننده است. چون فعلان این صنعت سالیان زیادی در این بخش فعاتلیت و تجربه‌اندوزی کردند و در حالی که شرایط به سمت ماندگاری آن‌ها در صنعت گردشگری می‌رفت به دلیل بی‌درایتی دولت گردشگری نتوانست جایگاه شایسته خود را در کشور داشته باشد. هم‌اکنون نیز گردشگری ورودی به کشور نزدیک به صفر است و گردشگران خروجی نیز که گاها بارقه امید به ماندگاری در این صنعت ایجاد می‌کردند تا دفاتر خدمات گردشگری بتوانند نفس بکشند با مصوبات متعدد آزار دیده است.

او درخصوص آینده صنعت گردشگری ایران طی سه سال آینده که به گفته وزیر بهداشت، ایران درگیر کرونا خواهد بود گفت: بسیاری از فعالان صنعت گردشگری همین حالا به سمت مشاغل دیگر رفته‌اند. کار را تعطیل و پرسنل را تعدیل کرده‌اند. صنعت گردشگری کشور هیچگاه عامل شیوع کرونا نبود و حتی می‌توانست تبدیل به پدیده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شود. چون تمامی پروتکل‌های مراقبتی در این صنعت رعایت شده است. در این شرایط رسانه‌ها و دولت باید کمک کنند وضعیت صنعت گردشگری کشور از این بدتر نشود. چون به هر حال این وضعیت به پایان می‌رسد و با کرونا نیز مقابله خواهد شد. اما صنعتی که جان گرفته بود از بین می‌رود و باید از همین حالا به دنبال جلوگیری از نابودی کامل صنعت گردشگری بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید