پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

بافت تاریخی زواره غرق در آب | آبگرفتگی ۲۰۰ خانه تاریخی و خسارت شدید به ۱۰ خانه صفوی و قاجاری زواره

0 انتشار:

صدای میراث: بارش شدید و سیلاب جاری شده در بافت تاریخی زواره تنها یک خانه تاریخی دوران صفوی را تخریب نکرده است و براساس پیگیری صدای میراث، ۲۰۰ خانه تاریخی دچار آبگرفتگی شدند و بخش‌هایی از ۱۰ خانه تاریخی متعلق به دوران صفوی و قاجار زواره نیز فروریختند.

محمد ابوطالبی، مدیر سابق اجرایی بافت تاریخی زواره در گفت وگو با صدای میراث با اشاره به خسارات شدید سیل و آبگرفتگی در بافت تاریخی این شهرستان واقع در شرق استان اصفهان اعلام کرد: بافت تاریخی زواره آسیب جدی دیده است و حدود ۲۰۰ خانه دچار آبگرفتگی شده‌اند. ۱۰ خانه تاریخی هم دچار خسارت و ریزش شده‌اند و یک خانه صفوی هم بطور کامل تخریب شده است.

ابوطالبی با اعلام آبگرفتگی شدید معابر و کوچه های بافت تاریخی زواره که در دهه ۸۰ به ثبت ملی رسیده است به صدای میراث گفت: متاسفانه به دلیل تغییر معابر بافت تاریخی زواره و جایگزین شدن معماری بومی با سیستم شهرسازی نوین، کانال های آب که زیر شهر زواره حفر شده بود و جریان سطحی رواناب‌ها را به خارج از شهر منتقل می کرد تخریب کرده و منجر به مقاومت شدید بافت تاریخی زواره در برابر جریان سیلاب شده است.

او اعلام کرد: بافت تاریخی زواره شامل آثار و بناهای معاصر تا دوران پیش از عصر صفوی و حتی دوره سلجوقی است.

ابوطالبی افزود: متاسفانه در جریان سیلاب اخیر، قلعه سنگ بست زواره که متعلق به دوره اسماعیلیه است ۴۰ سانتیمتر آبگرفتگی داشت و خانه تاریخی نساجی که بنای متعلق به دوره قاجار و در مجاورت قلعه سنگ بست زواره است تخریب شد.

مدیر سابق اجرایی بافت تاریخی زواره همچنین از فروریختن دیوار خانه تاریخی مظلوم که متعلق به دوران صفوی است در بافت تاریخی زواره خبر داد و گفت: خانه تاریخی ابوطالبی یا خانه ثریا نیز که خانه دوره صفوی است و تبدیل به کتابخانه شده بود، در محله پامنار زواره دچار آبگرفتگی شده و فرش ها و کتاب‌های موجود در این خانه تاریخی به زیر آب رفته است.

این عضو کمیته ملی موزه‌های ایران همچنین از آبگرفتگی شدید محله بن جیره زواره که آثاری همچون یخچال و دیوار و حصار صفوی زواره خبر داد و گفت: پشت مسجد تاریخی زواره که منار سلجوقی آن نیز ثبت ملی شده است آبگرفتگی شدید رخ داده که موجب آسیب جدی به محراب‌های تاریخی این مسجد می‌شود.

او تاکید کرد: بیشترین آبگرفتگی در دو محله بن جیره و پامنار رخ داد که ارزشمندترین و کهن‌ترین محله های بافت تاریخی زواره هستند و نفیس ترین خانه های تاریخی این شهر نیز در آن ها واقع شده اند.

ابوطالبی اعلام کرد: محله پامنار زواره محله دوره سلجوقی است و در محله بن جیره نیز احتمال وجود آثار دوران قبل از اسلام و ساسانی وجود دارد.

او وضعیت بافت تاریخی زواره را اینگونه تشریح کرد: تمامی خانه های تاریخی بافت تاریخی زواره با استفاده از مصالح خشت و گل ساخته شده اند و آبگرفتگی رخ داده به نم گرفتگی شدید بافت تاریخی و خانه های تاریخی زواره منجر می‌شود.

ابوطالبی گفت: خانه های زواره از جنس خشت هستند و آفت خشت هم آب است. بنابراین با رطوبت و نم زدگی شدید مواجه شده اند که این اتفاق در روزهای آینده موجب فرونشست دیواره ها و وارد آمدن خسارات بیشتر به بافت تاریخی ثبت ملی شده زواره می شود. بنابراین هنوز برای تخمین خسارات زود است و باید در هفته های آینده شاهد ترک خوردگی بناها و فروریختن آثار و بناهای بیشتری در بافت تاریخی زواره بود.

شهرستان زواره در حاشیه کویر و در شمال شرق استان اصفهان بین کاشان و نایین قرار گرفته و دارای بافت تاریخی به وسعت ۳۶ هکتار است که در دهه ۸۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید