جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

جزئیات تازه از غارتگران مقبره باستانی انشان/قاچاقچیان عتیقه در تلاش برای «فروش کیلویی» اشیای زرین انشان در بازار زیرزمینی هستند

0 انتشار:

صدای میراث: گزارش رونمایی غارت جدید اشیای تاریخی که چندی پیش در صدای میراث منتشر شد با واکنش‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی کشور مواجه شد و در اولین اقدام مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی این وزارتخانه در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که در حال بررسی جزئیات گزارش منتشر شده در سایت صدای میراث است.

کامنت‌های منتشر شده در صفحه اینستاگرامی صدای میراث که برخی از آن‌ها متعلق به باستان شناسان بود نیز واکنش‌های متفاوت در پی داشت. اما حالا صدای میراث جزئیات جدیدی از تلاش قاچاقچیان اشیای تاریخی برای فروش این آثار در بازار زیرزمینی اشیای عتیقه بصورت کیلویی دریافت کرده است.

براساس آنچه ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند، قاچاقچیان اشیای تاریخی قصد فروش بخشی از اشیای زرین این محموله را در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی بصورت کیلویی دارند.

براساس گزارشی که به صدای میراث رسیده است، قاچاقچیان اشیای تاریخی تصمیم دارند برخی حلقه‌های زرین این محموله را به همراه اشیای سبک‌تر این محموله را بصورت کیلویی و براساس آخرین پیشنهاد به قیمت هر کیلوگرم ۲٫۵ میلیارد تومان دارند.

ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند که حدود ۱۲ کیلوگرم از اشیای موجود در این محموله قاچاق اشیای ریز و زینتی و لوله‌های کوتاه زرین و اشیای پولکی شکل زرین به همراه حجم زیادی از سنگ‌های زینتی در اندازه‌های مختلف و گوی‌های کوچک زرین هستند که احتمالا کاربرد زینتی داشته‌‌اند و قاچاقچیان اشیای تاریخی پیشنهاد فروش آن‌ها به قیمت روز طلا را به خریداران ارایه کرده‌اند.

براساس گزارش این ناظران، قاچاقچیان بخشی از محموله غارت شده انشان را در بازار زیرزمینی تهران به رویت خریداران رسانده‌اند و بخشی دیگر را به یکی از شهرستان‌ها منتقل کرده‌اند. تاکنون اما خریداران اشیای تاریخی در بازار زیرزمینی پس از لو رفتن شبکه قاچاق اشیای تاریخی در فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر به ورود به این معامله نشده‌اند و این اشیاء همچنان بدون مشتری مانده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید