جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

رونمایی از غارت جدید اشیای تاریخی/طلاهای غارت شده از مقبره شاهان انشان در بازار زیرزمینی اشیای عتیقه/تلاش قاچاقچیان برای فروش محموله انشان فارس/آثار هزاره اول پیش از میلاد زیر دست یک زن+فیلم

0 انتشار:

صدای میراث: غارت یک مقبره بزرگ که احتمال می‌رود متعلق به یکی از شاهان سلسله‌های پیشا هخامنشی در منطقه باستانی انشان که امروز به شهرستان بیضاء در استان فارس شناخته می‌شود، آثار مفرغین و زرین بسیاری را به بازار زیرزمینی اشیای تاریخی ایران تزریق کرده است. آثاری که به گواه فعالان این بازار از ظروف تا زیورآلات و حتی ابزارهای جنگی از جنس مفرغ، طلا و نقره و برنز را شامل شده است.

ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث خبر داده‌اند که اشیایی که باند قاچاق اشیای تاریخی در بازار زیرزمینی ایران قصد فروش آن‌ها را دارند بسته بندی شده و احتمال خارج کردن آن‌ها از کشور وجود دارد. به گزارش این ناظران، به نظر می‌رسد این محموله بسیار ارزشمند اکنون در اختیار یک زن است که وظیفه معرفی و فروش آن‌ها به خریداران آثار اشیای تاریخی در بازار زیرزمینی عتیقه را در اختیار دارد.

صدای میراث در گفت‌وگو با ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی دریافته است که این محموله ارزشمندی که حفاران غیرمجاز آن‌ها را از مهمترین مقبره باستانی کشور در شهر بیضاء استان فارس خارج کرده اند ظرف ده سال گذشته از این مقبره غارت شده و احتمالا حفاران غیرمجاز توانسته‌اند با بهره‌گیری از دستگاه‌های جدید فلزیاب که تا عمق سه متری زمین را اسکن می‌کندف این محموله را در مقبره باستانی انشان بیابند.

براساس گزارش آن‌ها محموله زرین انشان متعلق به یکی از شاهان سلسله‌های حاکم در دوران پیشاهخامنشی در استان فارس و شهر بیضاء بوده است که آثار فراوانی از مفرغ، اشیای نقره‌ای و حدود ۲۴ تا ۲۸ کیلوگرم آثار زرین شامل، ظروف، مجسمه، زیورآلات و … را درون خود جای داده بود و حالا این اشیاء به دست قاچاقچیان اشیای تاریخی افتاده است.

ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی درخصوص اشیای به غارت رفته از مقبره شاهانه بیضاء به صدای میراث گفته‌اند: در غفلت مسئولان میراث‌فرهنگی استان فارس حفاران غیرمجاز این مقبره را یافته‌اند و احتمالا به اندازه یک وانت نیسان اشیای تاریخی را از این مقبره به سرقت برده‌اند.

به گفته این افراد، تخمین زده می‌شود بیش از۶۰۰ قطعه اشیای مفرغی که اندازه برخی از آن‌ها نیم متراست و تنگ‌های زرین که دهانه‌شان ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر است و ظرف‌های بزرگ شبیه به گنجینه رامهرمز و جوبجی نیز در آن‌ها وجود دارد.

ناظران و آگاهان از فعالیت‌ها در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند که پس از انتشار خبر قاچاق اشیای تاریخی از فرودگاه امام خمینی (ره) در سایت صدای میراث و بازداشت قاچاقچیان اشیای تاریخی در این پرونده، خریداران اشیای تاریخی در بازار زیرزمینی کم شده و به رغم عرضه بالای آثار تاریخی در این بازار کسی حاضر به خرید اشیای تاریخی به دست آمده از حفاری های غیرمجاز نیست.

گفته می شود در محموله غارت شده از مقبره شاهانه انشان در بیضاء فارس، علاوه بر ابزارهای جنگی و زیورآلات، تعداد زیادی پلاک‌های نقره آثار سنگی مرمرین و ظروف سنگی و زرین نیز وجود داشته است. به گفته این افراد سفال‌های اندکی نیز در این مقبره وجود داشته اما مهمترین شیء موجود در این محموله زیرزمینی ۴ تاج زرین که یکی از آن‌ها تاج بزرگ و مابقی نیم‌تاج هستند به به همراه چهار سنگ آهکی چهار گوش وجود داشت. در این محموله همچنین به گفته ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی یک لیوان زرین نیز وجود دارد که منقش به نقش حیوانات است و کنگره‌های موجود روی این اثر و پشت لیوان، همدوره اشیایی است که مرحوم عزت‌الله نگهبان در تپه مارلیک یافته و احتمال می‌رود متعلق به هزاره اول قبل از میلاد باشد.

براساس آنچه ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند یک مجسمه طلایی نیز دراین محموله وجود دارد که احتمالا متعلق به یک الهه باستانی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید