یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نخستین حراج بزرگ صنایع دستی برگزار می‌ شود | احتمال گشودن بخش صنایع دستی در حراج تهران

0 انتشار:

صدای میراث: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در تلاش برای راه‌اندازی حراجی بزرگ، شبیه به حراج تهران در حوزه صنایع دستی است. تلاش های این وزارتخانه در ۵ مرحله برای برپایی بزرگترین حراج صنایع دستی ایران تاکنون با شکست مواجه شده است و با این حال مریم جلالی دهکردی خبر داده است که «خردادماه سال آینده نخستین حراج صنایع دستی ایران برگزار می‌شود.»

حراج تهران، بزرگترین رویداد فروش آثار هنری ایران است که در نوزدهمین دوره خود در اوایل بهمن ماه توانست، آثار هنری هنرمندان تجسمی را به رقم ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان عرضه کند و در فروش نهایی رکورد ۲۶۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومانی را ثبت کند.

به گزارش صدای میراث، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رویای برگزاری چنین حراجی در ایران و آنطور که مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع دستی کشور به همشهری گفته است، برنامه‌ریزی‌ها برای سال آینده را بر برپایی نخستین حراج بزرگ صنایع دستی کشور در خردادماه سال آینده متمرکز کرده است.

پیش از این ۵ تلاش برای برگزاری حراج بزرگ صنایع دستی در ایران و توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته بود که همگی با شکست مواجه شدند و حالا باید دید آیا این وزارتخانه در برگزاری حراجی شبیه به حراج تهران در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور موفق خواهد بود یا این تلاش هم با شکست مواجه می شود؟

تخمین زده می شود که ۲ میلیون هنرمند صنایع دستی در حوزه فرش دستباف و صنایع دستی در کشور مشغول به کار باشند که براساس آمار رسمی، ۵۲۰ هزار هنرمند از این تعداد تنها در بخش تولید صنایع دستی فعالیت می کنند. ۳۸۵ رشته صنایع دستی نیز در ایران وجود دارد که از این تعداد تنها ۲۹۹ رشته فعال و زنده مانده‌اند. ۲۷ مهرماه سالجاری، مریم جلالی دهکردی در نشستی که با خبرنگاران در تبریز داشت از صادرات سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار صنایع دستی خبر داد و گفت که ۱۷ هزار میلیارد تومان نیز سهم فروش داخلی صنایع دستی در سال است.  ۱۲۷۰ تعاونی صنایع دستی و ۷۰ تشکل بالای ۱۰۰ نفر در این حوزه وجود دارد و چشم انداز مسئولین وزارت میراث فرهنگی در صادرات صنایع دستی نیز رقمی معادل یک میلیارد دلار در سال را هدفگذاری کرده است.

افرادی که مجوز حراج گرفتند موفق به برپایی این رویداد نشدند

مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نشستی خبری که چندی پیش با خبرنگاران به منظور معرفی نمایشگاه سرو سیمین داشت در پاسخ به سوالی درباره برپایی حراج صنایع دستی شبیه به حراج تهران، اعلام کرد: برگزاری حراج بزرگ صنایع‌دستی نیازمند داشتن برخی مولفه‌ها است. وزارت میراث فرهنگی به این دلیل که خود نمی تواند حراج بزرگ صنایع دستی را برگزار کند، ۵ مجوز حراج صنایع دستی به ۵ متقاضی داده بود که متاسفانه متقاضیان نتوانستند این حراج بزرگ را برگزار کنند.

او با اعلام این که تجربه حراج تهران پیشتر در حوزه صنایع دستی وجود نداشته است، اعلام کرد: به همین دلیل افرادی که به آن ها مجوز داده شده بود نتوانستند این حراج را برگزار کنند. البته یکی از مجموعه ها تا چاپ کتاب حراج هم پیش رفت و قرار بود این حراج برگزار شود، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در حراج صنایع دستی

جلالی دهکردی افزود: تلاش‌های زیادی برای برگزاری حراج صنایع دستی داشتیم. ولی برپایی حراج بزرگ صنایع دستی شبیه به حراج تهران بسیار وابسته به حضور سرمایه گذاران است. بنابراین از همین تریبون اعلام می‌کنم، سرمایه‌گذارانی که در حوزه حراج صنایع دستی بخواهند ورود کنند به شدت از آن‌ها پشتیبانی می کنیم.

او ادامه داد: نشستی با مسئولین حراج تهران داشتیم و تصمیم بر آن شد تا در بیستمین حراج تهران بخش صنایع دستی هم وجود داشته باشد. البته که وزارت میراث فرهنگی در نبود حراج بزرگ صنایع دستی کارهایی در مورد فروش آثار فاخر صنایع دستی مانند به نمایش گذاشتن و فروش آن ها در لابی هتل‌ها یا کاری که در نیاوران اتفاق افتاد و هنرمندان و سرمایه‌گذاران و … برای ترغیب در خرید و فروش آثار فاخر دعوت شدند، انجام داده‌ایم. با این حال برای برگزاری حراج بزرگ صنایع دستی نیازمند قیمت‌گذاری اصولی است که در این حوزه مشکل داریم و باید مولفه‌های شاخص قیمت گذاری را برای آثار فاخر عرضه شده در حراج استخراج کنیم.

معاون صنایع دستی کشور گفت: قول می دهم که نخستین تجربه برگزاری حراج بزرگ صنایع دستی ایران در جشنواره نهم صنایع دستی که خردادماه سال آینده همزمان با هفته صنایع دستی برگزار می‌شود برگزار شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید