پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معرفی فرش دستباف ایرانی با چیدمان خانگی و اداری در رویداد پرشی تاک | مجموعه تاریخی – فرهنگی نیاوران میزبان فرش دستباف ایرانی می شود

0 انتشار:

صدای میراث: رویداد «پرشی تاک» با هدف معرفی فرش ایرانی و ترغیب ایرانی‌ها به خرید فرش دستباف ایرانی از ۵ تا ۹ اسفندماه در مجموعه تاریخی – فرهنگی نیاوران تهران برگزار می شود.

این رویداد تلاش دارد تا با چیدمان کاربردی فرش دستباف ایران در مکان‌های متعدد خانگیف تجاری و دفتری، ایرانی‌ها را به خرید فرش دستباف برای موقعیت های متعدد ترغیب کند.

به گزارش صدای میراث، زهرا شوندی، دانش آموخته ارشد فرش و مدیرعامل شرکت ایران گره که نخستین شرکت صادر کننده شناسنامه فرش ایرانی در کشور است، در توضیح این رویداد در جمع خبرنگاران در هتل لاله تهران اعلام کرد: رویداد پرشی تاک با همفکری جمعی شکل گرفته و ریشه در معرفی هنر و فرهنگ ایرانی در گذر زمان دارد.

او گفت: صنایع دستی و هنرهای زیادی داریم که قدمت‌شان به تاریخ تمدنی و میراث فرهنگی ایرانیان بازمی‌گردد و در رویداد پرشی تاک که در اسفندماه در مجموعه تاریخی – فرهنگی نیاوران برگزار می شود، نمایشگاهی از آثار اصیل ایرانی، شامل فرش، تابلو و حتی مجسمه برگزار می شود که گویای فرهنگ و هنر ایرانی باشد.

زهرا شوندی افزود: سبک چیدمان به کار گرفته شده در این نمایشگاه نیز اینگونه است که هنر فرش ایرانی با مبلمان، تابلو و مجسمه به نمایش گذاشته می‌شود تا مراجعه کننده بداند کدام فرش دستباف ایرانی برای چیدمان کدام موقعیت کاری و زندگی مناسب است.

عبدالحسین قاسمی نژاد، مدیرعامل شرکت آلبرزا که در حوزه فرش دستباف ایرانی و برندسازی برای فرش ایرانی نیز فعالیت دارد، در نشست با خبرنگاران در هتل لاله تهران اعلام کرد: جنازه فرش دستباف ایران ۱۵ سال کار می کند و به شما می گویم که همین حالا با ۶ میلیون تومان هم می توان یک فرش دستباف خرید.

او افزود: فرش عشوند نهاوند ۴ متری با عقبه ۱۰۰ ساله در ایران حدود ۱۵ میلیون تومان است در حالی که یک فرش ماشینی را باید به مبلغ ۲۰ میلیون تومان خریداری کرد.

او افزود: یک جفت فرش ۶ متری هزارگل کار کرمان ۷۰ میلیون تومان است و این مبلغ برای چند بافنده‌ای که ۱۲ ماه پای دار قالی برای خلق آن نشسته اند واقعا گران نیست.

به گفته این کارشناس فرش، ۵۹ منطقه ثبت شده فرش دستباف در ایران وجود دارد که در سازمان اسناد ملی ثبت شده است و ۳۱ مدل دار بافت فرش نیز در ایران موجود است که از این تعداد دو دار قالی افقی و ۲۹ دار دیگر عمودی هستند.

برگزار کنندگان رویداد پرشی تاک در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تهران که از ۵ تا ۹ اسفندماه سالجاری این رویداد را برگزار می‌کنند، اعلام کرده اند که هدفشان، ترویج فرهنگ و هنر ایرانی در گذر زمان است و آثار منحصر به فردی از فرش دستباف ایرانی را در چیدمان‌های مختلف و در سبک های عشایری، روستایی و شهری در این نمایشگاه عرضه و در معرض دید عموم قرار خواهند داد.

براساس آنچه برگزار کنندگان رویداد پرشی تاک اعلام کرده‌اند، ده‌ها فرش عرضه شده در این رویداد همراه با راهنمایان فرش توضیحات لازم را به بازدیدکنندگان در مورد بافنده و گروه تولید یک فرش دستباف عرضه شده در این نمایشگاه ارایه می دهند تا بازدیدکنندگان علاوه بر آشنایی با مدل فرش‌ها با بافندگان و گروه تولید یک فرش دستباف ایرانی آشنا شوند. به گفته آن ها این اقدام موجب می شود که هنرمندان فرش دستباف ایرانی نیز به جامعه معرفی شوند و مردم بدانند که فرش‌ها کجا و توسط کدام گروه هنرمند تولید شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید