پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

هزینه ۳۰ میلیونی پرواز و اقامت خانوار ایرانی | رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران: از ۲۰ میلیون مسافر نوروزی ۱۸ میلیون ایرانی زمینی سفر می کنند | سفر خارجی ۱٫۵ میلیون مسافر ایرانی

0 انتشار:

صدای میراث: سفر در ایران هر روز گران و گرانتر می شود و گران تر شدن سفر در نوروز امسال نیز دامان مسافران نوروزی را می گیرد.

حرمت‌ الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت وگویی اختصاصی با صدای میراث اعلام کرد: نوروز امسال همچون مقاطع پر مسافر، هزینه های سفر ۳۰ درصد گران می شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به صدای میراث گفت: پیش بینی می شود هزینه های پرواز رفت و برگشت مسافران نوروزی در نوروز ۱۴۰۳ برای سفر به مشهد، قشم، کیش، چابهار، سیستان و بلوچستان و اهواز و … برای هر مسافر ۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

هزینه پرواز رفت و برگشت به شهرهای ایران در روزهای عادی سال کمی بیش از ۳ میلیون تومان است و حالا با اعلام حرمت الله رفیعی اگر یک خانواده ۴ نفری در نوروز ۱۴۰۳ قصد سفر به شهرهای ایران با هواپیما داشته باشد باید ۲۰ میلیون تومان فقط در بخش پرواز هزینه کند. این نرخ جدای از قیمت اقامت و هتل است که در اقامتگاه های رسمی برای یک اتاق دو تخته به بیش از ۲ میلیون تومان برای هر شب می‌رسد. بنابراین و براساس اظهارات رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، اگر یک خانواده ۴ نفری قصد پرواز و ۴ شب اقامت رسمی در مقاصد داخلی داشته باشد، باید در نوروز ۱۴۰۳ در کمترین میزان مبلغی حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه کند تا از مشهد، کیش، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و کیش و قشم بازدید کند.

به گفته حرمت الله رفیعی، پیش بینی می شود امسال نیز حدود ۲۰ میلیون ایرانی به سفر نوروزی بروند که از این تعداد تنها ۲ میلیون ایرانی از حمل و نقل هوایی و ریلی استفاده می کنند و مابقی یعنی حدود ۱۸ میلیون ایرانی زمینی و با استفاده از خودروی شخصی یا حمل و نقل بین شهری به سفر نوروزی می روند.

براساس آماری که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به صدای میراث اعلام کرده است، تخمین زده می شود که در سال حدود ۶۰ میلیون ایرانی از بیش از ۸۰ میلیون جمعیت کشور سفر می روند. اما تنها ۳۰ درصد این جمعیت سفر نوروزی را تجربه می کنند. بنابراین حدود ۲۰ میلیون ایرانی به سفر نوروزی می روند.

اما نکته جالبی که حرمت الله رفیعی به آن اشاره دارد، سفر ۵۰ درصد از گردشگران نوروزی به شهر مشهد است که بدین ترتیب ۱۰ میلیون گردشگر از ۲۰ میلیون مسافر نوروزی شهر مشهد را مقصد اصلی سفر نوروزی خود انتخاب می کنند. تا جایی که روز اول سال تحویل ۳ و نیم میلیون ایرانی در مشهد به سر می برند و دور اول سفرهای نوروزی را در این شهر سپری می کنند.

حرمت الله رفیعی درخصوص سفرهای ورودی و خارجی ایرانی ها در طول سال و در نوروز نیز اعلام کرد: سال ۹۸ حدود ۹ میلیون گردشگر ورودی داشتیم که ۹ میلیون ۳۰۰ هزار گردشگر خروجی نیز ثبت شد. اما در سال های بعد از کرونا حدود ۵٫۵ میلیون گردشگر ورودی و همین تعداد گردشگر خروجی در سال داشتیم که تقریبا ۳ میلیون گردشگر خروجی کشور برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می کنند و مابقی به ترکیه، دوبی، روسیه، عمان و مالزی می‌روند که حجم گردشگران خروجی به سمت ترکیه بسیار بیشتر است. اما در ایام نوروز بطور میانگین یک و نیم میلیون ایرانی تنها به ترکیه سفر می کنند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با انتقاد از گران بودن سفرهای داخلی و حتی بسته های گردشگری ورودی به ایران اعلام کرد: ما مخالف گران بودن و گران شدن سفر هستیم. با این حال گرانی سفر در زمان های سفرهای پر حجم همچون نوروز نه تنها در ایران که در دیگر نقاط جهان نیز امری طبیعی است. با این وجود معتقدم سفرهای داخلی در ایران همچنان گران است.ژ

او در پاسخ به این سوال که چگونه می توان سفر را ارزان کرد؟ اعلام کرد: هر وقت آقایان زورشان به صنعت خودروسازی رسید می توان انتظار داشت که راه حلی نیز برای جلوگیری از گران بودن سفر پیدا کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید